Osteoporóza nebolí, osteoporotická zlomenina áno

16.10.2020 13:05
New Project  1, pr clanok, reklama, nepouzivat
Logo zdravých kostí Autor:

Sme už raz takí. Nástup niektorých ochorení zvykneme podceňovať a nahovárať si, že to prejde, že zajtra bude lepšie. Existujú však ochorenia, ktorých nástup nebadať, necítiť, nevidieť. Takým je aj nebezpečná osteoporóza, ktorá ohrozuje najmä ženy v menopauze. Vyberavá však nie je ani medzi mužmi. V týchto dňoch si môžete dať otestovať hustotu kostí, počas Dní zdravých kostí.

Od detstva počúvame, aké prospešné sú pre naše kosti mliečne výrobky. No s pribúdajúcim vekom hormonálne zmeny v našom tele spôsobia, že kvalita kostí ide z kopca. Nezáleží len na tom, koľko jogurtov denne zjeme. Čím sme starší, tým rýchlejšie nám ubúdajú kostné bunky a kostná hmota. Tak dochádza ku zmenšeniu objemu a zhoršeniu kvality kostí. Tie sa stávajú krehkými. Osteoporóza je nebezpečné ochorenie, ktoré môže so sebou priniesť často až fatálne dôsledky.

Na Slovensku ňou podľa trpí približne 16 % ľudí starších ako 55 rokov.* Ohrozenejšie sú viac ženy než muži. Dôvodom je hormonálna dysbalancia, hlavne pokles estrogénov v období menopauzy. „V priebehu života dochádza k neustálej výmene kostného tkaniva. Do obdobia peak bone mass (maximálnej hustoty kosti), čo je medzi 30 – 35 rokom života, prevláda novotvorba kosti nad jej odbúravaním. Po tomto období dochádza ročne ku strate 0,3 – 0,5% kosti. Po menopauze, v priebehu šiestich až desiatich rokov, je priemerná strata dve až štyri percentá kosti ročne,“ upozorňuje ortopéd MUDr. Ján Marcinko. Ochorenie sa však nevyhýba ani mužom. Za ostatné roky ich v ambulancii ortopédov vídať častejšie. Aj v tomto prípade za to môžu sčasti hormonálne zmeny, ale tiež nezdravý životný štýl. Alkohol totiž znižuje schopnosť vstrebávať vápnik z čreva, kofeín zas znižuje jeho celkovú hladinu. Rizikovým faktorom je tiež fajčenie, nízky príjem vápnika a nedostatok vitamínu D. Nástup ochorenia však môže byť spojený aj s niektorou už existujúcou diagnózou. Často ňou trpia ľudia s ochorením štítnej žľazy, prištítnych teliesok, čriev a tiež tí, ktorým bola diagnostikovaná reumatoidná artritída.

Zabijak menom zlomenina

Zákernosť osteoporózy spočíva najmä v jej bezpríznakovosti. Často sa stáva, že sa prejaví až pri vzniku zlomeniny. „Ľudia môžu napríklad pociťovať chronické bolesti chrbtice. Nenapadne ich, že by mohlo ísť o osteoporózu. Až polovica zlomenín stavcov zostáva nediagnostiko­vaných, pretože pacienti s bežnou bolesťou chrbta často ani nejdú k lekárovi,“ varuje MUDr. Marcinko. Štatistiky sú pritom neúprosné, ročne evidujeme až takmer 20-tisíc osteoporotických zlomenín, pričom náklady na ich liečbu sa odhadujú na 120 miliónov eur ročne.* Do jedného roka po osteoporotickej zlomenine bedrového kĺbu pritom zomrie približne každý piaty pacient.** „Moja prvá skúsenosť s osteoporózou bola po páde z koňa, keď som skončila s ôsmymi zlomeninami. Bolo to v dôsledku nastupujúcej menopauzy, takže štatistika sa u mňa potvrdila, nakoľko osteoporotické zlomeniny postihujú cez tretinu žien v menopauze,“ prezradila MUDr. Janka Holešovská, MBA., odborná garantka osvetového podujatia Dni zdravých kostí, ktoré sa uskutoční pri príležitosti Svetového dňa osteoporózy.

Osteoporóza a jej štádiá
Osteoporóza a jej štádiá Autor: Shutterstock

Počas Dní zdravých kostí si môžete dať zmerať hustotu svojich kostí špeciálnym prístrojom – denzitometrom, a to v nákupných centrách, v troch slovenských mestách – v Košiciach (Aupark, 16.-17.10.), Bratislave (Avion, 23.-24.10.) a v Banskej Bystrici (Europa SC, 30.-31.10.). Samozrejme v súlade s prijatými protiepidemio­logickými opatreniami. Ide o osvetové a vzdelávacie podujatie, súčasťou ktorého je možnosť pomôcť odhaliť počiatočný problém včas. K dispozícii budú špecialisti ochotní odpovedať na všetky otázky týkajúce sa osteoporózy. Napríklad aj na tie, ktoré sú spojené s prevenciou ochorenia. „Práve v rámci nej je dôležité obmedziť príjem alkoholu, kávy a cigariet. Súčasťou prevencie je tiež primeraný príjem vápnika a vitamínu D. Denná optimálna dávka vápnika podľa Ministerstva zdravotníctva SR v postmenopazálnom období je 1 000 až 1 500 mg a vitamínu D 800 až 1 000 IU. Najviac vápnika možno nájsť v maku, na sto gramov je ho tam 1 400 mg. Spomedzi mliečnych výrobkov je to ementálový syr. Ten vyniká aj v množstve vitamínu D. Ak by sme ho mali prijímať mimo mliečnych výrobkov, tak ideálne sú ryby, najmä úhor a sleď. Samozrejmosťou by mala byť primeraná fyzická aktivita,“ odporúča MUDr. Holešovská.

Liečba osteoporózy má za cieľ minimalizovať možnosť výskytu zlomenín. Najmä v tom prípade, ak už človek trpí tou osteoporotickou. Ide o dlhodobý a náročný proces, preto je prevencia a včasná diagnostika ochorenia veľmi dôležitá.

Komerčné zdelenie.

Článok vznikol s finančnou podporou GlaxoSmithKline Consumer Healthcare.

*Frost&Sullivan, Healthcare Cost Savings of Calcium and Vitamin D Food Supplements in the EU, online, 2017, s.33.

**PAYER, Juraj a Zdenko KILLINGER. Osteoporóza. 1. vyd. Bratislava : Herba, 2012, 249 s. ISBN 978808917941

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku