2 pravidlá, s ktorými pri pomenovaní svojej domény nespravíte chybu

Rozhodli ste sa pustiť do podnikania. Zmapovali ste si konkurenciu, našli dodávateľov, spolupracovníkov a aj ten biznis plán dáva aký-taký zmysel. A potom to príde. Moment, keď si máte zvoliť názov svojej domény. Čo všetko riskujete nesprávnym rozhodnutím?

18.01.2023 11:52
3-webhosting, pr nepouzivat

Tá rovnica je ľahká. Zle zvolený názov domény vám zníži návštevnosť, čo vám v konečnom dôsledku zníži tržby.

Pýtate sa, čo je to ten zle zvolený názov? V skratke: Taký, ktorý je ťažko zapamätateľný alebo na prvý pohľad nedáva ľuďom jasne najavo, čo stránka ponúka. Pritom pri tvorbe článku stačí myslieť na 2 jednoduché veci.

1. Jednoduchosť nadovšetko

Váš názov domény musí byť v prvom rade zapamätateľný pre zákazníkov. Preto by spravidla nemal mať viac než 15 znakov.

Nízky počet znakov zároveň znižuje riziko, že pri zadávaní domény do prehliadača spraví zákazník preklep. A to príde vhod nielen v prípadoch, keď niekto zadáva adresu priamo, ale aj v boji proti tzv. typo-squatterom, ktorí si podobné preklepové domény registrujú a zneužívajú na svoj nie práve morálny biznis.

2. Nech to ide ľahko do úst (a do vyhľadávača)

Pri tvorbe názvu je tiež dobré vyhýbať sa zdvojeným písmenám a hláskam, ktoré sa píšu inak, ako sa vyslovujú. A rovno zabudnite na rôzne pomlčky, dvojbodky, otázniky či nedajbože špeciálne znaky.

Značka alebo kľúčové slová?

Pri voľbe domény máte na výber z 2 základných možností. Buď do názvu uvediete svoju značku alebo kľúčové slovo. Prvá možnosť je lepšia pre prípad, ak plánujete do propagácie svojej značky investovať trochu viac. Zároveň vám tiež poskytuje oveľa väčší priestor na rast. Ak si totiž už na začiatku zvolíte všeobecnejší názov dómeny, môžete po čase napríklad rozšíriť svoj sortiment alebo expandovať do zahraničia bez väčších starostí.

Doména s kľúčovým slovom je lepšia v tom, že zákazníkom okamžite naznačí, čo môžu na webe očakávať a vám uľahčí starosti s prvotným vysvetľovaním. Riskujete však, že pri prípadnej expanzii budete musieť názov svojej domény zmeniť. Čo v praxi znamená kúpiť si novú (a návštevníkov z tej pôvodnej presmerovať).

Koľko taká doména stojí?

Doména, to nie je len názov. Je to aj jej koncovka, ktorá spravidla indikuje názov krajiny: .sk, .cz, .uk či .eu alebo .com. Možností však máte oveľa viac.

Okrem imidžu či jasnej demonštrácie štátu, v ktorom podnikáte, má koncovka aj priamy vplyv na cenu domény. Potešíme vás, tie klasické – .sk a .eu patria k najlacnejším a budú vás stáť len niekoľko eur ročne. Konkrétnu cenu domény si môžete overiť na tomto odkaze.

Chráňte si svoju značku

Pri každom – aj tom internetovom – podnikaní sa opláca kryť si chrbát. Pri doménach to nie je inak. Existujú ľudia, ktorí skupujú voľné domény s rôznymi koncovkami, ktoré neskôr predávajú za veľké peniaze.

V čase, keď vaša firma začne rásť, môže byť na registráciu ďalších domén už neskoro. Oveľa rozumnejší je opačný prístup – kúpiť si hneď na začiatku viacero domén a jednoducho si z nich presmerovať návštevnosť na svoj hlavný web.

Zaobstarajte si doménu a webhosting u rovnakého poskytovateľa

Ešte jedna rada na záver: Domény aj webhosting si zaobstarajte u toho istého poskytovateľa. Ušetríte peniaze (napríklad Webglobe má pravidelné akcie na zľavnenú doménu k hostingu) a ušetríte si aj starosti s prevodom domény.

chyba