Ako naštartovať zdravý a udržateľný rast maloobchodu? Odpovedia experti na New Retail Summite

V roku 2023 sa obchod snažil stabilizovať situáciu a neprispievať k inflácii, na úkor čoho však stagnoval. Teraz je čas podniknúť kroky na naštartovanie rastu.

08.04.2024 00:00
Blue Events, pr, nepouzivat Foto:

Ako pri tom stavať na pevných základoch a zároveň využiť aktuálne trendy ukáže 5. ročník najväčší konferencie pre maloobchodníkov a dodávateľov New Retail Summit, ktorý sa uskutoční v poslednom aprílovom týždni v Bratislave.

Počas dvoch dní, 23.–24. apríla 2024, sa v hoteli DoubleTree by Hilton v Bratislave stretne viac ako štyristo zástupcov obchodníkov a ich dodávateľov, aby zdieľali najnovšie údaje, ale aj osobné skúsenosti a „best practises“ zo všetkých odvetví maloobchodu. Súčasťou podujatia je aj spoločenský večer spojený s udeľovaním cien Mastercard Obchodník roka, počas ktorého vystúpi hudobná skupina Korben Dallas.

Prvý deň je venovaný workshopu so zameraním na silu značiek v obchode. Účastníci sa spolu s prednášajúcimi detailne pozrú na to, ako sa počas inflačnej krízy zmenilo nákupné správanie zákazníkov smerom k privátnym značkám aj značkovým produktom. Oba segmenty sú v konkurencii o pozornosť a peňaženky spotrebiteľov, no v oboch možno nájsť pozitívne príklady rozpoznateľných značiek, ktoré si vedú dobre. O úvodné príspevky sa postarajú Marc Knuff, globálny riaditeľ retailovej divízie z Consumer Panel Services GfK, a Michal Pastier, spoluzakladateľ tzv. „hybridnej“ marketingovej agentúry Darwin & The Machines a brandingovej agentúry GoBigname. Ďalšími rečníkmi budú Emil Huraj (Dr. Max Holding SK), Tomáš Králik (I.D.C. Holding), Martina Schmidt (Alfa Bio) a Ľubomír Tuchscher (Slovenské združenie pre značkové výrobky).

Ako kľúčový rečník hlavného programu vystúpi Marcin Nowakowski zo spoločnosti McKinsey & Company. Zdieľa poznatky z najnovšieho výskumu spoločnosti McKinsey, ktorý skúma dynamickú krajinu maloobchodu s potravinami v celej Európe. Výskum uskutočnený v spolupráci s EuroCommerce ponúka pohľad do budúcnosti tohto odvetvia a trendov, ktoré sú dnes pre lídrov v tomto odvetví najdôležitejšie. Ukáže trendy pripravené na predefinovanie maloobchodu s potravinami v roku 2024 a neskôr, čo umožní vedúcim pracovníkom prehodnotiť a prispôsobiť svoje stratégie.

Inflácia je nepochybne jednou z hlavných tém posledných mesiacov. Martin Vlachynský, analytik zo spoločnosti Iness, zhrnie situáciu s cenami a s predajom potravín na Slovensku. Súčasťou bude popis niektorých regulačných zásahov v zahraničí, existujúcich aj navrhnutých regulačných zásahov na Slovensku a ich negatívnych efektov na trh a spotrebiteľa. Ladislav Csengeri, výkonný riaditeľ Consumer Panel Services GfK pre ČR a SR, zhodnotí vplyv súčasnej situácie na spotrebiteľov a čo môžeme očakávať v blízkej budúcnosti.

Ladislav Csengeri Foto: Archív Blue Events
Ladislav Csengeri Consumer Panel Services Gf K, Ladislav Csengeri

Nové formáty na vzostupe

Ranný program zakončí otvorená diskusia na tému, ako nové obchodné formáty menia trh. Či už ide o veľkých hráčov testujúcich malé formáty, franchising alebo online predaj potravín alebo predajne 24/7, faktorov, ktoré ovplyvňujú nákupné správanie, pribúda. Predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič bude ako moderátor diskutovať s Ladislavom Ambrovicsom (Minit), Jakubom Kacerom (Wolt SVK) a Štefanom Mácsadim (COOP Jednota Nové Zámky).

O nových formátoch bude hovoriť aj Marián Jánoš, výkonný riaditeľ siete lekární Dr. Max Slovensko. Reťazec stavia veľkoformátové predajne, tzv. Super Dr. Max, kde na ploche viac ako 800 m² ponúka nové služby aj technológie a zefektívňuje omnichannel prístup.

V dopoludňajšej časti probehne hlasovanie publika o víťaza kategórie Inovácia roka v súťaži Mastercard Obchodník roka 2023. Andrea Slaná, country manažérka e-shopu Alza.sk, predstaví službu Do polnoci objednáš, ráno v alza Boxe máš. Lucia Vargová z reťazca Kaufland Slovenská republika priblíži projekt znižovania objemu odpadu a Tomáš UlejMartinus sa podelí s nápadom, ktorý prepojuje e-shop s knižnicami.

Digitalizácia ako cesta k rastu

Digitalizácia a práca s dátami sa ukazujú ako jedny z kľúčových pilierov pre naštartovanie zdravého rastu. Prečo je teda dôležité, aby firmy modernizovali, aj keď sa im práve darí dobre? V čom mnohým lokálnym spoločnostiam uteká vlak a poráža ich zahraničná konkurencia? Prečo investovať do zlepšenia infraštruktúry, obmeny strojov, automatizácie, digitalizácie a zefektívnenia organizácie práce práve teraz? Odpovede nielen na tieto otázky prinesie Jan Hirš zo spoločnosti T-Mobile Czech Republic.

Na výsledky procesu digitalizácie niektorých HR procesov sa zameria prípadová štúdia Barbory Gvizdovej, HR manažérky reťazca Pepco, a Viktora Mečiara, výkonného riaditeľa Tulip Solutions. Z pohľadu obchodníka a dodávateľa riešení sa spolu podelia o vrátane zavedenia nového dochádzkového systému.

Technológie dostanú priestor aj v prezentácii Michala Švrčka (COOP Jednota Slovensko) a Martina Dolejše (Mastercard), ktorý predstaví jeden z prvých projektov automatizovaného obchodu 24/7.

Príbehy rastúcich značiek

Trh so stavebnými materiálmi v roku 2023 klesol v celej Európe, v našom regióne v priemere o 15 – 25 %. Tomáš Vala, výkonný riaditeľ SIKO Kúpeľne & Kuchyne, priblíži, ako si skupina udržala prakticky rovnaký obrat, ako upravuje svoju stratégiu a kde vidí príležitosti do budúcnosti.

Inšpiráciu zo sveta e-commerce prináša Daniel Rogińsky, regionální šéf Zalando. Digitálny úspech ukáže na príkladu podpory lokálnych značiek pri ich expanzii do zahraničia.

Obchodný riaditeľ Plzeňského Prazdroja Martin Grygařík opíše cestu k minuloročnému prvenstvu v segmente pív na slovenskom trhu. O tom, že tradícia nestačí a je potrebné zostať relevantný, vie svoje v Kofole. Olga Kubíková v záverečnom príspevku hlavného programu predstaví proces budovania značky Vinea ako kvalitného lokálneho produktu.

Prečo New Retail Summit?

V roku 2020 sa spoločnosti Blue Events podarilo priniesť na Slovensko zážitok menom „Retail Summit“ organizovaný už 30 rokov v Čechách. Prečo prívlastok „New“? Vznikla tak nová tradícia, a to s akcentom na prepojenie online a offline obchodu do sveta „nového retailu“. Toto vrcholové stretnutie trvá dva dni, každý rok ho navštívi viac ako 400 ľudí.

Od počiatku je New Retail Summit najväčšou obchodnou konferenciou na Slovensku. Spolu 92 % respondentov v prieskume po podujatí odpovedalo, že sa chcú zúčastniť aj v budúcom roku. New Retail Summit spoločne s Blue Events organizujú kľúčoví hráči na trhu: Slovenská aliancia moderného obchodu, Zväz obchodu SR, Slovenské združenie pre značkové výrobky, spoločnosť Mastercard a mnoho ďalších.

„Veríme, že osobné stretnutia pomáhajú spoločnostiam rozvíjať nielen obchodné príležitosti, ale aj potenciál ľudí vo firmách. Dlhodobo konferencie prispievajú kultivácii podnikateľského prostredia,“ hovorí Barbora Krásná, spoluzakladateľka spoločnosti Blue Events, ktorá má okrem Retail Summitu a New Retail Summitu za sebou za dobu svojej existencie stovky ďalších odborných akcií nielen v maloobchode, ale aj v marketingu a ďalších odvetviach riadenia firiem.
Martin Krajčovič Foto: Archív Blue Events
Martin Krajcovic SAMO 2 Martin Krajčovič

„New Retail Summit je konferencia, na ktorú sme na Slovensku dlho čakali. Na tomto fóre dokážeme prinášať každý rok kvalitné analýzy, novinky na trhu a prezentácie best practices v rámci celej supply chain. Je to veľmi efektívny koncept, ktorý na jednom mieste združuje nielen množstvo informácií, ale vytvára aj jedinečný priestor na networking,“ hovorí o konferencii Martin Krajčovič, predseda SAMO.

Facebook X.com chyba Newsletter