Vyhrala láska k vode
Všetko sa začalo nákupom webových domén. Dodnes existujú služby, ktoré vám umožnia kúpiť si exspirované domény, a kedysi išlo o spôsob, ako získať tie najzaujímavejšie.
„Dali sa obratom predať, alebo ste na nich mohli vytvoriť funkčný projekt. Takto som získal aj domény vodaci.sk a plutvy.sk, na ktorých sme vybudovali naše prvé e-shopy, a oba prevádzkujeme dodnes,“ hovorí Juraj.
K vode mal pritom odmalička blízko. Aktívne plával a v detských časoch sa v jeho očiach lyžovačka nikdy nevyrovnala dovolenke pre mori. Založením e-shopov teda spojil svoje hobby s biznisom. A to je zväčša ideálna kombinácia.
Nádychové potápanie aj lov harpúnou
Keď e-shop plutvy.sk začínal, online obchody, ktoré by sa špecializovali na vodné športy, boli na Slovensku štyri. „Výrobcov a dodávateľov bolo len o pár viac, takže sme oslovili tých, ku ktorým sme mali najbližšie. Dodnes si pamätám, ako som sa k prvému osobne vybral. Ďalší nás už postupom času oslovovali sami,“ spomína Juraj. Svoju ponuku rozširujú aj dnes a výrobcov si starostlivo vyberajú.
V e-shope sú aktuálne najvyhľadávanejšie výrobky pre deti. Zákazníci tu nájdu všetko – vybavenie pre plavcov aj dovolenkárov od plaveckej čiapky či nafukovacích rukávikov až po plavky s plienkami. „Súčasne sme jeden z mála obchodov, ktorý sa špecializuje na nádychové potápanie a lov harpúnou. A keď príde zima, čoraz obľúbenejšie je otužovanie.“
Rástli krok po kroku
Na ceste k tomu, aby sa e-shop stal plnohodnotným biznisom, sa Juraj stretol s rôznymi situáciami. „Pamätám si, ako sme e-shop naplnili a spustili a hneď v prvý deň sme boli šokovaní, že prišla prvá objednávka. Ďalší šok bol, že dodávateľ daný produkt nemal na sklade,“ smeje sa Juraj. Vybavenie prvej objednávky tak trvalo celý týždeň.
Keď sa na tieto „začiatočnícke“ roky Juraj pozerá spätne, cíti, že skúšali a chvíľami tápali. „Jeden krok doprava, dva doľava. Potom sme však prinútení okolnosťami do toho šliapli a za krátky čas nás oba e-shopy začali plnohodnotne živiť.“
Pandémia im dala zabrať
Za skvelý úspech považuje, že prirodzene rásť dokázali aj počas pandémie. Na rozdiel od väčšiny iných online obchodníkov im priniesla ťažké časy. „Plavárne a akvaparky boli zatvorené, cestovanie na dovolenku bolo veľmi limitované. Množstvo našich zákazníkov nemalo viac ako dva roky potrebu dokúpiť plutvy, neoprén alebo plavecké okuliare,“ spomína Juraj.
Kľúčové bolo v tomto prípade pozornejšie sledovať potreby ľudí a promptne reagovať úpravou sortimentu. Podarilo sa a dnes predávajú tovar nielen jednotlivcom a obchodom, ale aj plaveckým klubom či školám. Neustále na sebe pracujú a snažia sa zlepšovať.
„Ak zostanete stáť na mieste, konkurencia vás rýchlo dobehne. Napríklad z e-shopov, ku ktorým sme vzhliadali v našich začiatkoch, dnes ako-tak fungujú dva.“
Stabilný partner
Za roky v brandži si Juraj vyskúšal aj viacero platforiem, na ktorých e-shop prevádzkoval. Ten prvý bol asi najlacnejším dostupným riešením. „Netrvalo dlho a náročnosť obsluhy nás donútila obzerať sa po iných možnostiach,“ hovorí Juraj.
Nakoniec sa rozhodli pre Shoptet. Ten ponúka e-shop na prenájom pre každého, kto má chuť realizovať vlastné podnikanie, pričom vlastný online obchod si dokáže založiť aj sám a bez IT znalostí. Svojim e-shoperom zároveň ponúka možnosť vzdelávať sa v rôznych oblastiach od cenotvorby cez logistiku až po marketing.
V Shoptete našiel Juraj stabilného partnera, ktorý sa rozvíja rovnako dynamicky ako celý svet e-commerce. „Shoptet je plnohodnotné e-shopové riešenie, ktoré neustále napreduje. Stará sa o to, aby všetko čo najjednoduchšie fungovalo, a my sa môžeme sústrediť výhradne na náš biznis,“ uzatvára Juraj.