Prvá banka na Slovensku nastavuje, ako budeme pracovať v budúcnosti

01.12.2020 00:00
vub, pr clanok, reklama, nepouzivat

Ako jedna z najväčších bánk na Slovensku úspešne rozširuje pre všetkých svojich zamestnancov koncept smart work, čiže možnosť práce z iných miest ako kancelárií a pobočiek, sa rozprávame s Draganou Smolović, riaditeľkou ľudských zdrojov VÚB.

Ste prvá banka na Slovensku, ktorá spúšťa smart work pre všetkých zamestnancov. Aj keď napríklad technologické firmy takto pracujú už dlhší čas, pre bankový sektor je to radikálny krok. Čo boli pre vás rozhodujúce faktory k tejto progresívnej zmene?

Chápem, že ľudia vnímajú banky ako tradičné a rigidné systémy, ktoré sa ťažko prispôsobujú zmenám. Treba však povedať, že sme vo VÚB začali s prvými náznakmi konceptu smart work už pred niekoľkými rokmi. Bolo to v podobe home office – práce z domu, ktorý bol však vnímaný skôr ako benefit. Prácu z domu využívali najmä ľudia, ktorým takýto spôsob kvôli rôznym okolnostiam vyhovoval. S konceptom smart work teda máme skúsenosti a stal sa súčasťou nášho DNA. Myslím si, že zmeny, ktoré prišli s príchodom pandémie, nás nezaskočili. Čo že nás v pozitívnom slova zmysle zaskočilo, bola rýchlosť s akou sme sa všetci spolu počas prvej vlny zorientovali, naučili sme sa pracovať z domu a bezproblémovo komunikovali s našimi klientmi.

Je prirodzené, že toto rozhodnutie urýchlili aktuálne obmedzenia kvôli pandémii. Chystáte prípadnú revíziu, prispôsobenie sa situácii – alebo návrat k tradičnej forme práce keď sa pandémia skončí? Alebo je toto „nový normal“?

Myslím si, že sa už nikdy nevrátime k tomu, na čo sme boli zvyknutí pred pandémiou. Práve sa začala éra transformácie rôznych foriem výkonu práce a sme to práve my, ktorí tvoríme nový spôsob práce pre budúcnosť. Keď začala prvá vlna v marci, tak sme sa uisťovali, že všetko skončí do leta, ale nestalo sa. Čo je dôležité, že aj my sa meníme počas tejto doby a sme schopní prispôsobiť sa oveľa viac novým podmienkam. Nikto nedokáže presne povedať, ako bude nakoniec vyzerať “nový normál”. Som si však absolútne istá, že už nikdy nie tak, ako v januári tohto roka.

Týka sa to všetkých pracovísk po Slovensku alebo je to zatiaľ len v Bratislave? Myslíte si, že je možné aplikovať tento štýl práce aj pre časť zamestnancov pobočiek?

Týka sa to celej banky. Vždy budú existovať nejaké pracovné úkony, ktoré nebudeme a ani nechceme vykonávať online. Máme zákazníkov, ktorí v mnohých prípadoch vyžadujú osobný kontakt a my potrebujeme mať kontakt s nimi. Iste, existujú aj online banky, to ale nie je náš prípad. Chceme dať zamestancom väčšiu flexibilitu. Umožniť im pružnejšie si organizovať čas a zároveň vykonávať prácu, ktorá sa od nich očakáva. Samozrejme pre niektoré služby to nebude možné. Nemôžeme si k sebe domov zavolať klienta a tam mu napríklad vyplatiť peniaze na ruku.

Chceme umožniť zákazníkom využívať naše služby tam, kde ich očakávajú. Buď online alebo na pobočke. Pokiaľ sa teraz zvyšujú preferencie na online, tak tomu prispôsobujeme poskytovanie služieb a ich nastavenie. Školíme našich kolegov v nových zručnostiach, aby sme zákazníkom maximálne vyšli v ústrety. Je to permanentný proces.

S architektami, ktorí sa špecializujú na smart work ste upravovali aj firemné priestory vo vašej známej centrále v Bratislave.

Samozrejme, ale nechcem vytvárať ilúziu, že sme našu budovu zmenili na Google. Naša budova bola postavená v 90. rokoch takže má svoje limity a s prihliadnutím na súčasnú situáciu si ani nemôžeme takú veľkú investíciu dovoliť.

Zvolili sme si racionánu cestu a prispôsobili pracovný priestor tomu, čo reálne potrebujeme. Každé poschodie alebo pracovisko má niekoľko spoločných prvkov. Máme zdieľaný priestor, priestory na tichú a sústredenú prácu, videokonferenčnú miestnosť a oddychovú miestnosť, ak niekto potrebuje privátnejší priestor. Tieto základné priestory sme nakombinovali pre každý tím tak, aby vyhovoval ich potrebám.

Ako často budú zamestnanci pracovať mimo oficiálnych priestorov? Budú mať niektoré náklady kompenzované – internet, účet za telefón?

Maximálne môžu naši zamestnanci pracovať z domu na 80 % ich pracovného času, pretože chceme, aby minimálne 20 % času trávili v osobnom kontakte so svojím tímom. Pre všetkých, ktorí budú viac ako 50 % svojho pracovného výkonu robiť z domu, je určený príspevok k platu. Samozrejme budeme postupovať s platnou legislatívou.

Čo by ste poradili ľuďom, ktorí ešte nie sú zvyknutí pracovať z domu?

Na prácu z domu, ak to samozrejme vaše podmienky doma dovolia, je dôležité vytvoriť si oddelený priestor. Nepracovať v kuchyni, kde jednou rukou varíte a druhou odpisujete na mail. Aj ja som sa už poučila. Počas prvej vlny, keď sme museli byť doma všetci, si manžel obsadil obývačku, deti každé vo svojej izbe a mne zostala spálňa, kde som si vytvorila pracovný kútik a potom som zistila, že som tam vlastne stále. Ráno a cez deň som tam pracovala, aby som sa následne presunula o pol metra ďalej, keď som išla spať. Už nikdy viac! Naozaj, ak sa to dá, treba si priestor na prácu vybrať tak, aby ste mali aspoň trochu oddelený priestor, kde pracujete a kde trávite voľný čas.

chyba