Ekologické programovanie: Žiaci zapojení v unikátnom projekte získavajú digitálne zručnosti aj citlivosť na eko témy

Pedagogickí pracovníci na celom svete hľadajú odpovede na otázky, ako vo vyučovacom procese využívať moderné technológie tak, aby to pomohlo vzdelávaniu a zároveň nerozvíjalo nežiaduce sprievodné javy. Pre súčasné deti sú mobily a počítače bežnou súčasťou ich života a tak je podľa odborníkov z mimovládnej organizácie Živica lepšie naučiť ich s nimi bezpečne pracovať. Aktuálny pilotný projekt Kam s elektroodpadom - micro:bity učí na troch vybraných základných školách na strednom Slovensku žiakov pracovať s digitálnymi technológiami, no vzdeláva ich aj o tom, aký elektroodpad takto produkujeme.

29.04.2024 00:00
thumbnail Kurz Zelena skola 02 2024 70,  pr,...

„Začali sme jednodňovým kurzom o elektroodpade, kde žiaci a pedagógovia cez aktivity spoznali výrobný cyklus elektrospotrebičov, odpadovú pyramídu, pátrali po krajinách výroby elektrospotrebičov v našej kancelárii a urobili spoločnú mapu. Zahrali si tiež hru Krok vpred, kde každý dostal nejaký životný príbeh jedného človeka z rôznych krajín, ktoré súvisia s elektroodpadom – od ťažby surovín až po jeho likvidáciu,“ vysvetľuje manažérka projektu Bára Halíková.

Projekt sa zatiaľ pilotne realizuje na ZŠ Staré Hory, v škole Alma na Jilemnického ulici vo Zvolene a na ZŠ Spojová 14 v Banskej Bystrici.

thumbnail ZS SPOJOVA BB 69, pr, nepouzivat

„Micro:bit je programovateľný minipočítač a je praktickou pomôckou na učenie základov programovania pre školy, rozvíja IT zručnosti žiakov. Jeho používaním sa ale produkuje elektroodpad, ktorý je celosvetovo rastúcim problémom. Výučba v súvislostiach o výrobe a používaní elektroniky a jej uhlíkovej stopy je zatiaľ u nás nedostatočná. Naším cieľom je to zmeniť. Týmto projektom by sme chceli priblížiť tému elektroodpadu mládeži a to formou, ktorá je pre nich zaujímavá,“ dodáva Bára Halíková.

Snahou je učiť o téme tak, aby to žiakov naozaj zaujalo. Jedna z aktivít teda bol kurz so známou popularizátorkou eko tém známou na sociálnych médiách ako @zerowasterka Dankou Moderdovskou. Počas kurzu sa žiaci učili koncipovať, vytvárať, nakrúcať a editovať videá na sociálne siete. Ukázalo sa, že toto je dobrá cesta.

thumbnail Kurz, pr, nepouzivat

„Rada nakrúcam videá a naučila som sa viac o elektroodpade. Veľa sme sa pri tom nasmiali, chcela by som túto prácu robiť častejšie,“ uviedla v spätnej väzbe žiačka 8. ročníka.

„Bavilo ma, že som sa niečo nové naučila a že sme všetci spolu spolupracovali a spravili sme super video,“ dodala ďalšia účastníčka, takisto ôsmačka.

Podľa autorov projektu, téma elektroodpadu školákov zaujíma a akonáhle sa o jeho pozadí dozvedia viac sú šokovaní. Tento druh odpadu totiž nielenže je toxický, ale získavanie mnohých surovín a súčiastok do a z elektrických zariadení a spotrebičov je často sprevádzané neetickým správaním, devastovaním krajiny a ničením ľudských životov, vrátane detských. Mimovládna organizácia Živica dlhodobo vzdeláva učiteľky a učiteľov aj žiakov o tejto téme. Tento raz na to ide formou, ktorá je deťom blízka.

thumbnail DSC 8598, pr, nepouzivat

„Nechceme moralizovať, naopak, využívame na edukáciu aj kanály, ktoré sú súčasnej mládeži blízke. S deťmi budeme nakrúcať videá, pracovať so sociálnymi sieťami a šíriť povedomie o elektroodpade, jeho toxicite a hlavne o tom, ako s ním narábať,“ dodáva Lesanka Blažencová z CEEV Živica.

thumbnail DSC 8503, pr, nepouzivat

Momentálne žiaci vytvárajú vlastné videá na tému micro:bity a elektroodpad, ktoré potom budú zdieľať na školských sociálnych sieťach.

„Následne očakávame, že žiaci pilotných škôl budú vzdelávať na sociálnych sieťach rovesníkov zdieľaním videí, ktoré by ich mohli zaujať,“ uzatvára Bára Halíková.

Tento projekt realizuje Živica vďaka podpore Nadačného fondu Telekom pri Nadácii Pontis.

logo 22, pr, nepouzivat
chyba