Ako sa nedostať do dlhovej pasce

„Naozaj z úprimného srdca odporúčam ľuďom nebáť sa prihlásiť, zdvihnúť ruku a povedať: mám problém a neviem si rady. Vždy je najlepšie začať od seba.“ K takémuto poznaniu prišli mnohí, nielen náš zákazník Patrik z okresu Lučenec.

30.11.2022 00:00
intrum, pr nepouzivat

S nákupom na dlh, alebo ak chcete na kredit, sa stretávame denne. V súčasnom trhovom prostredí je teda bežné dostať sa do dlhov. Problém nastáva, keď dlh začne pracovať proti nám. A najťažšie chvíle prichádzajú v krízových časoch, ktorými práve prechádzame. Vysoká inflácia, enormný rast životných nákladov. Ešte horšie je, ak nám príde do cesty životná rana: úraz, choroba, krádež, strata príjmu, úmrtie blízkeho, či podvod.

Rozumieme takýmto prípadom veľmi dobre. Spoločnosť Intrum je európsky líder v odvetví vymáhania a správy pohľadávok. Budúci rok oslávime svoju storočnicu. Len na Slovensku aktuálne spravujeme takmer 500 tisíc aktívnych prípadov.

Na európskej úrovni denne komunikujeme s asi 250 000 osobami, ktoré sa dostali do dlhovej pasce. Poznáme tie najrôznejšie príbehy.

Napríklad pani Monika z okresu Nové Mesto nad Váhom, naša zákazníčka v starostlivosti zákazníckeho centra Intrum Slovakia, sa nám zverila:

„Do problematickej situácie som sa dostala, keď môj bývalý manžel začal piť a jeho financie išli mimo rodiny. Splácala som hypotéku zo svojho platu, živila dve deti a na ostatné mi nezostalo. Časom, keď deti odrástli, začala som riešiť svoje problémy s dlhmi. Chcela som si vybaviť nejaký úver na vyplatenie úverov, ale nikto mi nepomohol, lebo som mala zápis v registri. Po vymáhaniach a telefonátoch z banky, že nesplácam, sa mi ozvala vaša spoločnosť Intrum a ponúkla mi riešenie splácania. Najprv na pol roka a pri riadnom splácaní mi predĺžila dohodu. Splátky mi nastavili tak, aby som to zvládala splácať. Časom mi ponúkli splácanie ako v banke, presne vypočítané splátky aj konečnú sumu, ktorá sa nezvyšuje ako pri splátkach v iných spoločnostiach, ktoré odkupujú omeškané úvery.“

Foto: Intrum
intrum, pr nepouzivat

Každý zákazník je človek. Nie je zločinec a nie je ani štatistické číslo

Klienti v Intrume využívajú dve hlavné služby: vymáhanie pohľadávok formou mandátnej správy a odkupy pohľadávok. Ako líder sme kapitálovo silní a odkupujeme veľké portfólia napr. zlyhaných úverov, nesplácaných kreditných kariet, poistiek, neuhradených telefónnych účtov, či účtov za energie. Jeden balík obsahuje tisícky prípadov. Tisícky príbehov konkrétnych ľudí.

Každého takéhoto prípadu sa dotýkame niekoľkokrát. Najprv ako súčasť celého balíka. Neskôr na základe dynamickej segmentácie vyberáme konkrétne prípady do konkrétnych kampaní. Následne už dochádza aj k priamej komunikácii, buď formou listu, sms alebo telefonátu.

V tomto momente už spoznávame konkrétneho človeka osobne. Dokážeme identifikovať jeho postoj. Vieme tiež, či chce riešiť svoje dlhy, alebo či jednoducho rezignoval. Získavame informácie o jeho reálnej finančnej situácii a skutočnej schopnosti splácať dlh.

A v momente, keď hľadáme riešenie, ktoré nie je štandardné, opätovne sa zaoberáme s daným prípadom v užšej odbornej komisii. V špeciálnych prípadoch sa zákazník dostáva aj priamo do rúk výkonného riaditeľa, ktorý schvaľuje návrh finálneho riešenia. Dlžníci u nás nie sú len obyčajným číslom. Sú to naši zákazníci, ku ktorým pristupujeme empaticky a čestne.

Dlhujúci zákazníci sú u nás spokojní, aj keď si nás nevybrali. A klienti sú spokojní tiež. Rešpektujúci prístup vedie z dlhodobého horizontu k vyššej vymožiteľnosti pohľadávok. Náš prístup pozitívnej komunikácie jednoznačne funguje. Potvrdzuje to aj každoročný externý prieskum zákazníckej spokojnosti. 9 z 10 našich zákazníkov potvrdilo, že sme ochotní a máme príjemný personál, že sme vhodne komunikovali, a že sme im ponúkli vhodné riešenie.

„Prístup vašich zamestnancov ma milo prekvapil. Vždy, keď mi niekto volal, bol ústretový a vedel aj poradiť a pochopiť, aj keď som mala nejaký problém so splátkou,“ vďačne hovorí už vyššie spomínaná Monika.

„Najviac ma príjemne prekvapilo hlavne to, že ste mi takúto pomoc poskytli a pomohli ma posunúť vpred,“ Tomáš z okresu Myjava, zákazník spoločnosti Intrum Slovakia.

„Prekvapil ma celkový prístup toho pána Petra, ktorý prišiel na stretnutie so zlomenou nohou, na Silvestra, kedy už má každý prácu v malíčku a venuje sa rodine, známym a oslavám príchodu nového roka. Prekvapilo ma vystupovanie zamestnancov. Všetko s tichým a ústretovým tónom, pekne citlivo, žiaden krik, žiadny náznak arogancie, či neochoty. Aj keď som volal na zákaznícku linku, nebol žiaden problém s informáciami. Veľmi, naozaj veľmi dobré,“ zveruje sa zákazník Patrik z okresu Lučenec.

Za dlhy sa nehanbite. Riešte ich

„Za dlhy sa netreba hanbiť. Treba to brať ako fakt, ľudia sa do dlhov dostávajú. Chápeme to a chceme pomôcť. V súčasnej dobe sa inkaso pohľadávok už robí empatickou a etickou formou. V prvom rade sa snažíme zistiť reálnu situáciu zákazníka. Pozorne ho počúvame a hľadáme vhodné riešenie,“ vysvetľuje Martin Musil, výkonný riaditeľ Intrum Slovakia.

zväčšiť Na grafe vidieť súvislosť, ako finančná... Foto: Intrum
novy graf1-clanok-pravda.sk-ecpr2022, nepouzivat Na grafe vidieť súvislosť, ako finančná gramotnosť vplýva na finančnú pohodu ľudí. Ľudia s komplexnejším vzdelaním dokázali lepšie obstáť v náročnom období končiacej korona krízy a nastupujúcej vysokej inflácie, a pociťujú menej negatívnych dopadov na svoju finančnú situáciu.

Ako sa vyhnúť dlhovej pasci?

  1. Neodkladajte komunikáciu so svojim veriteľom. Úprimne vysvetlite svoju situáciu.
  2. Hľadajte riešenia. Pýtajte sa priateľov a známych, ako riešia oni domáce financie a ťažkosti. Opýtajte sa vo svojej banke, či finančného poradcu. Na internete je tiež veľa osvedčených rád.
  3. Vzdelávajte sa v oblasti financií. Je dokázané, že úroveň finančnej gramotnosti sa odráža v každodennej vlastnej skúsenosti. Prijatie zodpovednosti a zlepšenie vlastných finančných znalostí, tak môže byť riešením pre väčšiu finančnú pohodu a schopnosť platiť účty načas. Tiež je nevyhnutným predpokladom ako ostať v bezpečí pred dlhovou pascou.
  4. A najmä: učte zdravým finančným návykom svoje deti. Prieskum ECPR 2022 zachytil veľmi alarmujúci trend medzi mladými ľuďmi, ktorí svoje bežné výdavky na spoločenský život neváhajú financovať riešeniami typu „nakúp teraz/zaplať neskôr“. To je prvý krok k veľkým budúcim dlhom.

Zákazníčka Monika z okresu Nové Mesto nad Váhom radí: „Odporúčam každému, kto má problém splácať úver a nechce sa dostať do problémov, aby komunikoval s bankou. A v prípade, že sa tak stalo, nech komunikuje so splátkovou spoločnosťou, ktorá odkúpila jeho úver, lebo vždy sa dá všetko vyriešiť.“

Viac fungujúcich tipov a rád nájdete na našom webe.

Intrum. Podporujeme vás. Po celý čas.

intrum, pr nepouzivat
chyba