Všetko o prémiovom palive: dobrý pomocník či zbytočný luxus?

19.10.2022 00:00
SLOVNAFT , pr, nepouzivat Foto:

Automobilky dnes vyvíjajú a vyrábajú čoraz sofistikovanejšie vstrekovacie systémy a konštrukčné riešenia motorov, aby splnili euronormy na emisie. Má to ale odvrátenú stranu. Moderné motory sa oveľa intenzívnejšie a rýchlejšie zanášajú usadeninami. Akú úlohu tu môžu zohrať prémiové palivá? Ako často by sme ich mali svojmu autu dopriať? Odpovede sme hľadali v špecializovanom nezávislom testovacom centre DTC v rakúskom Schwechate.

Tajomstvom nových palív zo Slovnaftu je špičkové čistenie

Účinnosť zložitých motorov sa zvyšuje, a tak sú palivá vystavené vyšším teplotám a tlakom. Usadeniny a nečistoty sa môžu vytvoriť na kľúčových častiach palivového systému – ventiloch, vstrekovačoch a valcoch, a môžu znižovať životnosť aj výkon motora. Účinná dekarbonizácia je preto pre spoľahlivý chod auta mimoriadne dôležitá. Dá sa vyhnúť príliš častej návšteve servisu a napriek tomu predĺžiť životnosť automobilu? Odpoveď je áno, ak budeme dbať na špičkové čistenie.
Foto: Archív SLOVNAFT, a.s.
SLOVNAFT, pr, nepouzivat
Preto Slovnaft, naša jediná rafinéria, pracoval počas uplynulých dvoch rokov na novej aditivácii palív, ktorá motoristickej verejnosti prinesie želaný úžitok. Základom je doteraz najlepší mix aditív s názvom EVOTECH formula. Funguje podobne, ako fungujú pracie prostriedky: obsahuje molekuly, ktoré dokážu identifikovať usadeniny vytvorené v motore, naviazať ich na seba a odstrániť ich z palivového systému. Vyčistí jednotlivé časti motora, a zároveň ich chráni pred koróziou, čím predĺži životnosť motora a zvýši jeho výkon. To, či je čistiaci efekt naozaj taký, aký má byť, sa testuje v Európe v piatich testovacích centrách. Najbližšie k nám je DTC (Drive Technology Centre) v Rakúsku, kde testovala svoje prémiové palivá aj skupina MOL, do ktorej slovenský Slovnaft patrí. „Naše testovacie motory imitujú reálny chod motora. V prípade najmodernejších naftových motorov testy zodpovedajú prejdeniu 10– až 30-tisíc kilometrov, pričom spotrebujú 800 až 1800 litrov paliva. Najskôr otestujeme palivo bez prísad a následne s prísadami, aby bol zmeraný ich účinok,“ hovorí David Weissenberger, výkonný riaditeľ DTC.

Ako sa zorientovať v ponuke prémiových palív?

Ako prémiové sú často označované palivá so štandardným zložením vyrobené štandardným spôsobom, do ktorých bol dodatočne primiešaný vyšší obsah výkonnostnej prísady v porovnaní so základným aditivovaným palivom. V niektorých prípadoch sa však prémiové palivo začína od štandardného odlišovať už v procese výroby. To je aj prípad prémiového paliva EVO Plus zo Slovnaftu, ktoré sa vyrába iným spôsobom ako bežné aditivované palivo. Oproti nemu má aj vyšší podiel výkonnostnej prísady. V prípade motorovej nafty sa väčšina výrobcov sústreďuje len na jeden z troch dôležitých parametrov nafty – buď na extrémne dobré nízkoteplotné vlastnosti, alebo len na cetánové číslo, prípadne na dlhodobú efektívnosť paliva vo forme vyššieho prídavku výkonnostnej prísady. „U nás v Slovnafte sa sústreďujeme na všetky tri. Naša prémiová nafta má preto výrazne lepšie vlastnosti a napríklad odolnosť voči nízkym teplotám má posunutú o zhruba 15 až 20 stupňov Celzia. Podobne je to aj pri benzíne, ten prémiový má vyššie oktánové číslo, vďaka zloženiu benzínu má auto lepšiu akceleráciu a vďaka optimalizovanému množstvu prísad má vodič istotu, že výkon motora bude dlhodobo výborný,“ vysvetľuje Miroslav Mrzula, manažér Vývoja a rozvoja produktov spoločnosti Slovnaft.

Príležitostne alebo radšej pravidelne?

Vylepšené zloženie aditív EVOTECH formula má výrazne silnejšie čistiace účinky pre staršie, ako aj najmodernejšie typy motorov. Prémiový benzín EVO 100 Plus je vhodný aj pre staršie benzínové motory vďaka výrazne nižšiemu obsahu etanolu v porovnaní s benzínom označeným ako E10. Výsledkom je tak dlhšia životnosť motora, lepší výkon a nižšie emisie. Aby sme udržali dlhodobý efekt na našom aute, každá tretia nádrž by mala byť prémiová. Úvodný čistiaci efekt sa napríklad pri veľmi špinavom motore prejaví až možno za 5 „prémiových“ nádrží. Štandardne však cítiť rozdiel aj po jednej nádrži. Prémiové palivá sa odporúča tankovať aj pred každou dlhou jazdou alebo aspoň v každom treťom tankovaní. A čo tankovať medzi „prémiovými“ nádržami? „Rozhodne odporúčam vyhýbať sa lacným neznačkovým palivám. Na čerpacích staniciach Slovnaft majú motoristi istotu, že motorové palivá tankujú vždy „čerstvé“. Stará sa o to celý systém logistiky medzi rafinériou, terminálmi a čerpacími stanicami, ktorý je nepretržite pod kontrolou,“ radí M. Mrzula.

Foto: Archív SLOVNAFT, a.s.
SLOVNAFT, pr, nepouzivat

Rozdiel je v dlhodobom vývoji a skúsenostiach

Palivá EVO sú kontinuálne vyvíjané a vylepšované. Ich uvedeniu na trh predchádzala dlhá a starostlivá príprava, ako aj úzka spolupráca expertných technologických tímov Skupiny MOL. Palivá s vylepšenou aditiváciou sú dostupné v celej maloobchodnej sieti Skupiny MOL, v deviatich krajinách regiónu strednej a východnej Európy. Skupina do výberu a testovania novej aditivácie investovala zhruba jeden milión eur. Vývoj samotnej novej EVOTECH formuly trval dva roky. Technologické špičky Skupiny MOL vyhľadávali u dodávateľov aditív tie najlepšie komponenty, ktoré testovali aj vo vyššie spomenutom DTC centre, či majú potrebný efekt a účinnosť. Rozdiel medzi jednoduchým „primiešaním“ aditív do akéhokoľvek paliva a odborne vedecky vyvinutým produktom, je tak zrejmý. „Na najnovšom vylepšení aditivácie sa len u nás v Slovnafte podieľalo asi 25 kolegov a kolegýň naprieč rôznymi útvarmi. Pri výbere nových aditív potrebujeme otestovať nielen ich účinky a vzájomné pôsobenie, ale aj ich vplyv na výrobné a logistické technológie,“ uzatvára Miroslav Mrzula.

chyba