Spoločnosť BMW Group zintenzívňuje svoj boj proti zmene klímy pomocou implementovanej stratégie trvalej udržateľnosti a jasne definovaných cieľov CO2, ako to oznámil Oliver Zipse, predseda predstavenstva. Plnenie všetkých klimatických cieľov je úzko späté s výskumom a vývojom trvalo udržateľných materiálov. BMW Group verí, že emisie CO2 môže trvale znížiť iba celostný prístup k používaniu osvedčených aj nových materiálov. Z tohto dôvodu sa zameriava na výskum a vývoj v oblasti surovín kompatibilných so životným prostredím. Súčasne sa urýchľuje cielené vytváranie trhu s druhotnými materiálmi a spolupráca s vybranými start-upmi a skúsenými dodávateľmi na vývoji priekopníckych materiálov.
Inovatívne materiály pre trvalo udržateľný cieľ
V interiéri aj exteriéri je použitie inteligentných a trvalo udržateľných materiálov základom pre výrobu automobilov efektívne využívajúcich zdroje. Spoločnosť BMW Group definovala skupiny materiálov s trvalo udržateľnými vlastnosťami, ktoré stanovujú nové štandardy a pokrývajú všetky štyri dimenzie obehového hospodárstva: RE:THINK, RE:DUCE, RE:USE a RE:CYCLE.
Integrácia prírodných surovín
Automobilka používa vo svojich vozidlách obnoviteľné suroviny už niekoľko rokov. Napríklad vo výplniach dverí, kde sa nachádza rohož z prírodných vlákien spojená s plastovou matricou, čím poskytuje potrebnú stabilitu. Obnoviteľné suroviny, ako sú prírodné vlákna, sú nielen o 30 percent ľahšie ako plastové alternatívy, ale do výpočtu CO2 prichádzajú so zápornou hodnotou, pretože vo fáze rastu absorbujú CO2 a uvoľňujú kyslík.
Na základe uznania tohto potenciálu BMW Group a jej partneri systematicky ďalej rozvíjajú používanie vlákien ako konope, bombajské konope a ľan, aby im poskytovali prirodzené mriežkové štruktúry. Vďaka týmto nosným štruktúram je možné zachovať ich mechanické vlastnosti a vyhnúť sa dodatočnej hmotnosti znížením množstva potrebného materiálu.
Drevo ako obnoviteľnú surovinu možno použiť v rôznych oblastiach. BMW Group taktiež realizuje výskum drevených pien so štruktúrou s otvorenými pórmi, ktoré sa skladajú z jemne mletých drevných častíc. Odpor peny pochádza z vlastných spojovacích síl dreva, čo umožňuje upustiť od syntetických lepidiel. Peny preto pozostávajú zo 100-percentne obnoviteľných surovín a v budúcnosti by mohli nahradiť akustické peny.
Recyklované plasty: inteligentné a šetrné k životnému prostrediu
Bavorský výrobca už používa vo svojich termoplastických komponentoch až 100-percentný recyklovaný plast a spolupracuje s priekopníckymi výrobcami plastov na ďalšom vývoji recyklovaných plastov a bioplastov s výrazne nižšou uhlíkovou stopou. Spoločnosť okrem recyklovaných plastov používa aj plasty na biologickom základe a plasty vystužené prírodnými vláknami, ako sú celulóza, drevo alebo bambus, aby znížili percento primárnych plastov na báze ropy. Cieľom je do roku 2030 používať termoplasty s priemerne 40 percentami recyklovaného materiálu.
Inovatívna koža z nových zdrojov
Nové vegánske alternatívy kože efektívne využívajúce zdroje, sú ďalším dôležitým prvkom výskumu. Syntetická koža so surovinami na biologickom základe, so 100-percentným recyklovaným polyesterovým textilom a s časticami korku, umožňuje zníženie emisií CO2 až o 45 percent v porovnaní s dnešnou syntetickou kožou z PVC. V spolupráci so start-upom Adriano di Marti SA de C.V. BMW skúma trvalo udržateľný materiál pochádzajúci z kaktusov. DeserttexTM je vyrobený z práškových kaktusových vlákien s polyuretánovou matricou na biologickom základe. Ďalšou sľubnou alternatívou kože je plne recyklovateľný materiál MirumTM, ktorý napodobňuje všetky vlastnosti tradičnej kože, priadzí a pien. Kapitálová investícia BMW do rozbehu prevádzky start-upu Natural Fibre Welding otvára nové možnosti pre vývoj a implementáciu možností materiálov založených na rastlinách.
Textil — zhodnotený a 100-percentne recyklovateľný
V rámci svojich výskumných a vývojových aktivít pracuje BMW Group aj na inovatívnych materiáloch s potenciálom použitia vo vozidlách budúcnosti. Patria sem rôzne verzie syntetických textílií, ktoré sa väčšinou používajú na poťahy sedadiel. Majú nízku uhlíkovú stopu a môžu byť vyrobené zo 100-percentne recyklovaného materiálu. Vďaka svojmu zloženiu môžu byť opakovane zaradené do cyklu a opätovne použité v priebehu životného cyklu produktu. Cieľom je použiť viac mono-materiálov namiesto viacvrstvových, viac-materiálových prístupov. Napríklad v sedadlách sú poťah a pena pod ním v súčasnej dobe vyrobené z rôznych materiálov. Nedajú sa ľahko oddeliť ani recyklovať, čím by sa vytvoril nový materiál, opätovne použiteľný vo vozidlách. Svoju úlohu v tom zohrávajú aj rôzne spojovacie prvky medzi materiálmi, ako sú lepidlá a priadza. Ak sú obe časti vyrobené z rovnakého materiálu, možno ich recyklovať v rámci obehového hospodárstva. Nemecká spoločnosť taktiež používa nové techniky na dodanie nového vzhľadu textilu, používa 3D štruktúry, aplikácie, šablóny a grafické prvky a pracuje na novom mixe materiálov, ktoré sa čoskoro dostanú do veľkosériovej výroby.
„Stanovujeme nové štandardy pre trvalo udržateľnú prémiovú kvalitu — zhodnocovaním materiálov a viac ako inokedy sa zameriavame na alternatívy efektívne využívajúce zdroje a obnoviteľné materiály s výraznými možnosťami demontáže,“ povedal Dr. Stefan Floeck, vedúci Vývoja pre karosérie, exteriér a interiér, a zodpovedný za produktový rad značky MINI a kompaktnú triedu automobilov BMW. „Kráčame konzistentnou cestou k holisticky trvalo udržateľnému vývoju produktov, k zodpovednému využívaniu zdrojov a k transformácii na obehové hospodárstvo.”
Prostredníctvom týchto a mnohých ďalších inovatívnych opatrení sa BMW Group snaží zvýšiť všeobecné povedomie o trvalo udržateľných materiáloch a poskytnúť transparentný pohľad na svoj obehový prístup k udržateľnej budúcnosti – s cieľom znížiť do roku 2030 emisie CO2 v životnom cykle o viac ako 40 percent.