Revolúcia, nie evolúcia: BMW výrazne zníži uhlíkovú stopu aj pomocou inovatívnych materiálov.

Hlavným zameraním stratégie spoločnosti je na jednej strane radikálne znížiť CO2 na vozidlo do roku 2030. Na druhej strane bude spoločnosť masívne podporovať používanie druhotných materiálov a perspektívne princípy obehového hospodárstva.

02.11.2021 00:00
BMW, PR, nepouzivat Foto:

Spoločnosť BMW Group zintenzívňuje svoj boj proti zmene klímy pomocou implementovanej stratégie trvalej udržateľnosti a jasne definovaných cieľov CO2, ako to oznámil Oliver Zipse, predseda predstavenstva. Plnenie všetkých klimatických cieľov je úzko späté s výskumom a vývojom trvalo udržateľných materiálov. BMW Group verí, že emisie CO2 môže trvale znížiť iba celostný prístup k používaniu osvedčených aj nových materiálov. Z tohto dôvodu sa zameriava na výskum a vývoj v oblasti surovín kompatibilných so životným prostredím. Súčasne sa urýchľuje cielené vytváranie trhu s druhotnými materiálmi a spolupráca s vybranými start-upmi a skúsenými dodávateľmi na vývoji priekopníckych materiálov.

Inovatívne materiály pre trvalo udržateľný cieľ

V interiéri aj exteriéri je použitie inteligentných a trvalo udržateľných materiálov základom pre výrobu automobilov efektívne využívajúcich zdroje. Spoločnosť BMW Group definovala skupiny materiálov s trvalo udržateľnými vlastnosťami, ktoré stanovujú nové štandardy a pokrývajú všetky štyri dimenzie obehového hospodárstva: RE:THINK, RE:DUCE, RE:USE a RE:CYCLE.

Foto: BMW Group
BMW, PR, nepouzivat

Integrácia prírodných surovín

Automobilka používa vo svojich vozidlách obnoviteľné suroviny už niekoľko rokov. Napríklad vo výplniach dverí, kde sa nachádza rohož z prírodných vlákien spojená s plastovou matricou, čím poskytuje potrebnú stabilitu. Obnoviteľné suroviny, ako sú prírodné vlákna, sú nielen o 30 percent ľahšie ako plastové alternatívy, ale do výpočtu CO2 prichádzajú so zápornou hodnotou, pretože vo fáze rastu absorbujú CO2 a uvoľňujú kyslík.

Na základe uznania tohto potenciálu BMW Group a jej partneri systematicky ďalej rozvíjajú používanie vlákien ako konope, bombajské konope a ľan, aby im poskytovali prirodzené mriežkové štruktúry. Vďaka týmto nosným štruktúram je možné zachovať ich mechanické vlastnosti a vyhnúť sa dodatočnej hmotnosti znížením množstva potrebného materiálu.

Drevo ako obnoviteľnú surovinu možno použiť v rôznych oblastiach. BMW Group taktiež realizuje výskum drevených pien so štruktúrou s otvorenými pórmi, ktoré sa skladajú z jemne mletých drevných častíc. Odpor peny pochádza z vlastných spojovacích síl dreva, čo umožňuje upustiť od syntetických lepidiel. Peny preto pozostávajú zo 100-percentne obnoviteľných surovín a v budúcnosti by mohli nahradiť akustické peny.

Foto: BMW Group
BMW, PR, nepouzivat

Recyklované plasty: inteligentné a šetrné k životnému prostrediu

Bavorský výrobca už používa vo svojich termoplastických komponentoch až 100-percentný recyklovaný plast a spolupracuje s priekopníckymi výrobcami plastov na ďalšom vývoji recyklovaných plastov a bioplastov s výrazne nižšou uhlíkovou stopou. Spoločnosť okrem recyklovaných plastov používa aj plasty na biologickom základe a plasty vystužené prírodnými vláknami, ako sú celulóza, drevo alebo bambus, aby znížili percento primárnych plastov na báze ropy. Cieľom je do roku 2030 používať termoplasty s priemerne 40 percentami recyklovaného materiálu.

Inovatívna koža z nových zdrojov

Nové vegánske alternatívy kože efektívne využívajúce zdroje, sú ďalším dôležitým prvkom výskumu. Syntetická koža so surovinami na biologickom základe, so 100-percentným recyklovaným polyesterovým textilom a s časticami korku, umožňuje zníženie emisií CO2 až o 45 percent v porovnaní s dnešnou syntetickou kožou z PVC. V spolupráci so start-upom Adriano di Marti SA de C.V. BMW skúma trvalo udržateľný materiál pochádzajúci z kaktusov. DeserttexTM je vyrobený z práškových kaktusových vlákien s polyuretánovou matricou na biologickom základe. Ďalšou sľubnou alternatívou kože je plne recyklovateľný materiál MirumTM, ktorý napodobňuje všetky vlastnosti tradičnej kože, priadzí a pien. Kapitálová investícia BMW do rozbehu prevádzky start-upu Natural Fibre Welding otvára nové možnosti pre vývoj a implementáciu možností materiálov založených na rastlinách.

Foto: BMW Group
BMW, PR, nepouzivat

Textil — zhodnotený a 100-percentne recyklovateľný

V rámci svojich výskumných a vývojových aktivít pracuje BMW Group aj na inovatívnych materiáloch s potenciálom použitia vo vozidlách budúcnosti. Patria sem rôzne verzie syntetických textílií, ktoré sa väčšinou používajú na poťahy sedadiel. Majú nízku uhlíkovú stopu a môžu byť vyrobené zo 100-percentne recyklovaného materiálu. Vďaka svojmu zloženiu môžu byť opakovane zaradené do cyklu a opätovne použité v priebehu životného cyklu produktu. Cieľom je použiť viac mono-materiálov namiesto viacvrstvových, viac-materiálových prístupov. Napríklad v sedadlách sú poťah a pena pod ním v súčasnej dobe vyrobené z rôznych materiálov. Nedajú sa ľahko oddeliť ani recyklovať, čím by sa vytvoril nový materiál, opätovne použiteľný vo vozidlách. Svoju úlohu v tom zohrávajú aj rôzne spojovacie prvky medzi materiálmi, ako sú lepidlá a priadza. Ak sú obe časti vyrobené z rovnakého materiálu, možno ich recyklovať v rámci obehového hospodárstva. Nemecká spoločnosť taktiež používa nové techniky na dodanie nového vzhľadu textilu, používa 3D štruktúry, aplikácie, šablóny a grafické prvky a pracuje na novom mixe materiálov, ktoré sa čoskoro dostanú do veľkosériovej výroby.

„Stanovujeme nové štandardy pre trvalo udržateľnú prémiovú kvalitu — zhodnocovaním materiálov a viac ako inokedy sa zameriavame na alternatívy efektívne využívajúce zdroje a obnoviteľné materiály s výraznými možnosťami demontáže,“ povedal Dr. Stefan Floeck, vedúci Vývoja pre karosérie, exteriér a interiér, a zodpovedný za produktový rad značky MINI a kompaktnú triedu automobilov BMW. „Kráčame konzistentnou cestou k holisticky trvalo udržateľnému vývoju produktov, k zodpovednému využívaniu zdrojov a k transformácii na obehové hospodárstvo.”

Prostredníctvom týchto a mnohých ďalších inovatívnych opatrení sa BMW Group snaží zvýšiť všeobecné povedomie o trvalo udržateľných materiáloch a poskytnúť transparentný pohľad na svoj obehový prístup k udržateľnej budúcnosti – s cieľom znížiť do roku 2030 emisie CO2 v životnom cykle o viac ako 40 percent.

+6
chyba