Zmena domény: ako si nastaviť svoju novú webovú adresu

Ak chcú používatelia internetu navštíviť webstránku, musia zadať jedinečnú doménu. Tieto internetové adresy tiež ovplyvňujú to, ako používatelia vnímajú daný webový obsah - názov domény môže napríklad naznačiť hlavnú tému alebo zdôrazniť názov spoločnosti i značky.

09.03.2021 00:00
shutterstock, PR článok, reklama, nepoužívať Foto:

Ak nie ste spokojní s adresou svojej webstránky, môžete, samozrejme, kedykoľvek názov domény zmeniť. Ak to chcete urobiť, musíte si zaregistrovať novú doménu a prepojiť ju so svojou webstránkou. Ak má Vaša vybraná doména využívať vysoké postavenie starej domény v rebríčku vyhľadávača, musíte tiež pri presmerovaní domény zvážiť metódy optimalizácie vyhľadávacích nástrojov (SEO).

Rozdiel medzi zmenou a prenesením domény

Zmena domény znamená zmenu internetovej adresy webstránky, čiže primárne ovplyvňuje iba názov domény. Rozdiel medzi zmenou a prenesením domény je teda značný. Používatelia pri prenose domény menia poskytovateľa služby, čo znamená, že celá webstránka (vrátane adresy) sa prenesie na iný server. V tomto prípade je zmena alebo registrácia novej domény iba dodatočnou možnosťou (zvyčajne je novému poskytovateľovi prednesená požiadavka na novú doménu). Zmena domény je však jednoducho o zmene adresy webstránky, čo znamená, že poskytovateľ služby je ten istý ako predtým. Tu je krátke zhrnutie rozdielov:

  • Prenos domény: mení sa poskytovateľ služby – prenos domény sa preto

často označuje ako zmena poskytovateľa. Dôsledkom je, že web a doména sa premiestnia na nový webový server.

  • Zmena domény: dochádza k zmene webovej adresy (domény). Pri zmene domény sa existujúca webstránka prepojí na novú doménu.

Mali by ste si zmeniť názov domény?

Dôvody pre získanie novej webovej adresy sú často pomerne jednoduché; môže ísť napríklad o to, že prevádzkovateľovi webu sa skrátka (viac) nepáči aktuálna webová adresa alebo je tiež možné, že webstránka zmenila svoje zameranie a názov ho už viac neodzrkadľuje. V takýchto prípadoch názov domény jednoducho nekorešponduje s obsahom webstránky. Zmena domény však tiež môže byť spôsobená novým názvom značky alebo spoločnosti, ktorý by mal byť zohľadnený vo webovej adrese, alebo tým, že bola zakúpená doména viac orientovaná na SEO, čo znamená, že by mohla na webstránku priviesť väčšie množstvo návštevníkov. Navyše, mnohé nové domény najvyššej úrovne dokážu ponúknuť webové adresy s doménami viac špecifickými s ohľadom na geografiu, tematické zameranie alebo sektor pôsobenia. Prevádzkovatelia webstránok, ktorí používajú klasické domény najvyššej úrovne, no chceli by využiť možnosť nových domén, si tiež musia prejsť procesom zmeny domény. Ak ste zistili, že ste si naplánovali alebo vytvorili obsah, ktorý nie je v súlade s témou Vašej webstránky, môže byť výbornou reakciou zmena domény – nie je to však vždy to najlepšie riešenie. Niekedy stačí len upraviť časti webstránky. Závisí to od toho, nakoľko sa nový obsah odlišuje od starého. Mali by ste preto vždy najprv overiť, či je vo Vašom prípade zmena domény nevyhnutná. Ak je nový obsah v zásade v súlade s identitou webstránky a názvom domény, je často dobrou alternatívou rozšírenie stránky pomocou subdomén alebo podpriečinkov. Keď však chcete navrhnúť celkom nový koncept obsahu Vašej webstránky a súčasný názov nie je viac vhodný, má zmysel zmeniť webovú adresu.

Ako prebieha zmena domény?

Bohužiaľ, nedá sa zmeniť doménu iba prostredníctvom poskytovateľa internetu alebo registrátora, ktorý Vám poskytol webovú adresu. Keď je webová adresa pridaná organizáciou ICANN – najvyššou autoritou v oblasti priraďovania domén – do databázy systému názvov domén, nedá sa to zmeniť len tak. Doména môže byť len prenesená k inému vlastníkovi alebo vymazaná. Preto si vždy musíte zabezpečiť novú doménu a prepojiť ju na svoj web.

Registrácia domény

Pred samotnou zmenou domény musíte získať práva k webovej adrese, ktorú chcete použiť pre svoju webstránku. Po výbere a registrácii vhodného názvu domény musíte iba prepojiť svoju novú adresu so svojou stránkou. Nie sú potrebné významné zmeny vo Vašom hostingovom balíku ani v obsahu webstránky, keďže obsah a rámec webstránky zostávajú prakticky rovnaké. Niekoľko úprav v nastaveniach webového serveru však treba vykonať, aby mohol prebehnúť prenos webstránky na novú doménu.

Nastavenie webového servera

Pri niektorých systémoch riadenia obsahu (napr. pri WordPress či TYPO3) môžete zmeniť nastavenia v back-ende za účelom prepojenia obsahu webstránky s novou doménou. Niektoré CMS majú aj špeciálne zásuvné moduly, ktoré uľahčujú prechod z jednej internetovej adresy na inú. Avšak aj keď CMS alebo zásuvný modul prevezme niektoré kroky v procese zmeny domény, musíte manuálne vykonať niekoľko interných adaptačných procesov. Podrobnosti každého z týchto procesov sa výrazne odlišujú v závislosti od použitého softvéru. Existuje však niekoľko základných postupov, ktoré by ste mali poznať:

  • Nastavenie webového servera sa musí prispôsobiť novej doméne.
  • Ak chcete vykonať šifrovaný prenos obsahu, budete tiež potrebovať nový SSL certifikát. Môžete si ho vyžiadať od svojho poskytovateľa a nainštalovať verejný kľúč na svojom webovom serveri.
  • Ak je to potrebné, môžete si prispôsobiť svoje uložené pravidlá pre prepisovanie; ak premenujete a presmerujete jednotlivé webové stránky spolu s pravidlami, musíte urobiť príslušné zmeny v súbore .htaccess file.

Prenos miesta v rebríčku vyhľadávačov na novú doménu

Ak vykonáte zmenu domény cez nastavenie webového servera popísané vyššie, narazíte na ďalší problém: aj keď sa na novú adresu ľahko dostanete, vyhľadáva e budú Váš web považovať za celkom novú webstránku a pridelia jej kvôli tomu zodpovedajúco nízky ranking vo výsledkoch vyhľadávania. Zmena názvu domény však nemusí nevyhnutne znamenať stratu všetkého, čo ste si vybudovali pri svojej predchádzajúcej webovej adrese. Pokiaľ Vaša webstránka nemá vo vyhľadávačoch negatívne hodnotenie alebo nimi nie je potrestaná a zároveň môže dosiahnuť dobré výsledky pri vyhľadávaní, mali by ste sa pri premiestnení internetovej adresy venovať aj SEO aspektom. V opačnom prípade Vám hrozí strata rankingu, ktorý ste dosiahli pri svojej starej doméne.

Pre udržanie svojho Google rankingu musíte urobiť nasledovné:

1. Najprv otvorte nástroj Google Search Console (predtým známy ako Google Webmaster Tools). Tu Vás vyzvú, aby ste si overili svoju novú doménu a zdieľali svoju novú adresu webstránky. Je pritom dôležité použiť ten istý účet, ktorý bol vytvorený pri registrácii Vašej starej domény.

2. Ak máte stále práva na svoju starú doménu, mali by ste zaviesť presmerovanie 301 na Vašej novej webovej adrese. To znamená, že návštevníci, ktorí sa chcú dostať na Vašu webstránku prostredníctvom starej domény, sú automaticky presmerovaní na novú adresu. Takto sa používatelia internetu po použití uloženej záložky nedostanú na nefunkčné stránky.

3. Spôsob pre nastavenie presmerovania domény nájdete v tomto článku.

4. Samozrejme, môžete tiež ušetriť za poplatok tým, že požiadate Vášho poskytovateľa alebo registrátora o vymazanie Vašej starej domény.

5. Odporúča sa však počkať aspoň dovtedy, kým máte zabehnutú novú adresu; minimálnym odporúčaným obdobím je šesť mesiacov.

6. Následne opäť otvorte nástroj Google Search Console a upresnite Váš XML sitemap, aby Google web prehľadávač obsahu dokázal analyzovať Vašu webstránku.

7. Následne by ste mali požiadať o opätovné indexové prehľadávanie webstránky, aby Google Index zachytil novú doménu čo najrýchlejšie.

8. Napokon, je potrebné sledovať ranking Vašej domény a webstránky niekoľko týždňov – Google odporúča používateľom s veľkými webstránkami predĺžiť toto obdobie až na šesť mesiacov.

Analytické nástroje ako je napr. Google Search Console môžu pomôcť pri takomto monitoringu. Odhliadnuc od toho, názov domény je z hľadiska perspektívy SEO skôr bezvýznamný; má iba malý dopad na ranking webstránky vo vyhľadávačoch. Preto by ste sa mali v prvom rade uistiť, že Vaša webová adresa je čo najstručnejšia a ladí s Vaším cieľovým publikom. Najlepšie by bolo, keby bola doména ľahko zapamätateľná a čo najlepšie odzrkadľovala obsah webstránky.

Na čo ešte treba myslieť

Zmena názvu domény má vplyv aj na nasledovné oblasti:

  • Interné odkazy by mali byť plne integrované do doménového stromu (a nie len presmerované).
  • Poskytnite prevádzkovateľovi zoznam všetkých webstránok, ktoré obsahujú spätné odkazy na Váš web a informujte ich o nových URL odkazoch.
  • Nezabudnite si zmeniť svoje e-mailové adresy, aby korešpondovali s Vašou novou doménou.
  • Aktualizujte všetky informácie a zmienky o Vašom e-mailovom kontakte a internetovej adrese (napr. Váš e-mailový podpis, informácie na sociálnych sieťach či vizitkách).

Ak sa rozhodnete zmeniť svoj názov domény, musíte sa najprv sústrediť na adaptáciu Vášho webového servera – inak Vaša stránka nebude vôbec dostupná prostredníctvom novej adresy. V mnohých prípadoch bude aj Váš ranking vo vyhľadávačoch prenesený na novú adresu v rámci zmeny názvu domény; ak prinášali metódy SEO benefity Vašej starej doméne a boli pozitívne hodnotené Googlom, Vaša dobrá pozícia môže byť z dlhodobého hľadiska prenesená aj na novú doménu.

chyba