Architekt Marek Bohunický: „Pri tvorbe interiérov nám ide o príbeh značky a pravdivosť materiálov“

„Som pivár. Milujem pivo,“ prezrádza hneď na úvod nášho rozhovoru architekt Marek Bohunický. Spolu s kolegyňou Janou Benkovou už viac ako desať rokov vytvárajú interiéry pivných prevádzok pod záštitou spoločnosti HEINEKEN Slovensko. Tá sa aj prostredníctvom ich služieb a skúseností snaží do pubov a pivární prinášať novú pivnú kultúru. Je postavená na príbehoch značiek z ich portfólia.

05.08.2022 00:00
heineken, pr nepouzivat

Prečo sa vyštudovaný architekt rozhodne robiť interiéry pre pivné prevádzky?

Mám veľké nadšenie pre prácu s pivom a rád komunikujem s ľuďmi, ktorí pivo cítia celistvo. Dostal som sa k tomu náhodou a naučil som sa vnímať značky z opačnej strany ako bežný konzument. V škole nás neučili zapracovávať marketingové hodnoty do architektúry priestoru, je to pre mňa inšpiratívna skúsenosť a veľká výzva.

V rámci Horeca Academy, prostredníctvom ktorej spoločnosť HEINEKEN Slovensko vzdeláva svoje partnerské podniky, ponúka aj služby renomovaných architektov pri tvorbe dizajnových prevádzok. Ako prebieha táto spolupráca?

Poskytujeme naše služby klientom, ktorí chcú otvoriť novú pivnú prevádzku alebo prerobiť starú. Vypočujeme si ich predstavy a požiadavky, snažíme sa dozvedieť čo naviac o ich zákazníkoch a všetko to zladiť s rozpočtom. Ako bonus k tomu vytvárame nadstavbu – atmosféru pre konkrétnu pivnú značku, pre ktorú sa klient rozhodne. Celý proces od návrhu až po realizáciu je dlhá cesta a tímová práca. Úzko spolupracujeme s marketingovým a brandovým oddelením značky. V Horeca Academy sme odpozorovali, čo je pre majiteľov pivární lákavé. Vymaľovať si vedia aj sami, ale zaujímavé sú pre nich originálne veci, ku ktorým sa nedostanú pokiaľ nie sú partnerom HEINEKEN Slovensko. Sú to neopakovateľné brandové prvky v interiéri, ktoré ich odlíšia od ostatných prevádzok a pritiahnu zákazníkov konkrétnej značky. Občas sme aj krízoví manažéri, ktorí radia klientom, ako sa vyhnúť vizuálnym a pocitovým prešľapom, ktoré by zbytočne odpudili zákazníkov. Je to súčasťou nášho know-how.

Hovoríte tomu aj interiérová identita. Ako by ste tento pojem vysvetlili?

Je to zapracovanie hodnôt a DNA značky piva do interiéru podniku tak, aby bol prepojený, rozpoznateľný a identifikovateľný so značkou. Rozhodnutie, ktorú pivnú značku z portfólia HEINEKEN Slovensko si klient zvolí, tak do istej miery predurčuje ako bude interiér prevádzky vyzerať. Z celého konceptu sa vyberú kľúčové, potom preferované a nakoniec odporúčané elementy a podľa tejto hierarchie sa zapracujú do jednotlivých častí interiéru.

heineken, pr nepouzivat

Čo je pre vás ako architekta podstatné pri navrhovaní interiérov pivných prevádzok?

Podstatná je želaná atmosféra podniku a elementárna funkčnosť interiéru, plus ako nadstavba ten marketingový – brandingový príbeh značky. Na úrovni atmosféry to, čo nechceme, voláme jedálenský efekt. Priestor s množstvom k stenám neukotveného rovnakého sedenia. Zákazník sa tam chce rýchlo napiť a zmiznúť. Každé jedno sedenie by preto malo byť v podniku umiestnené tak, aby som si tam sám chcel sadnúť a cítil sa príjemne. Vhodné osvetlenie je ďalším elementom, ktorý urobí polovicu dojmu. Správne rozmery baru, výška stolov, prevádzka a fungovanie práce na bare sú pre nás samozrejmé. Architektúra musí byť v prvom rade funkčná. Možno to znie jednoducho, ale záleží na mnohých detailoch, ktoré sme sa naučili vnímať dlhodobým pozorovaním pri zariaďovaní desiatok prevádzok.

Interiér vytvára emócie, ktoré si návštevník uvedomuje najmä podprahovo, je to tak?

Mám rád pravdivosť v estetike. Keď to vyzerá ako drevo, chcem, aby to bolo z dreva. Držím sa zásady a bojujem aj za to, že to, čoho sa drží zákazník, by malo byť z kvalitných materiálov. Vytvára to dojem z podniku a ide o podprahové informácie. V rámci vytvorenia príjemnej atmosféry je našou úlohou vizualizovať konkrétnu značku. Interiéry pre pivné značky sú aj o scénografii a vybudovaní priestoru pre rituály. Poviem to na príklade konceptu pre pivo Corgoň, ktorý ešte nie je zrealizovaný. Je to príbeh o silnom kováčovi Jurajovi Corgoňovi a chlapskej krčme, v ktorej budú surové materiály, hrubé drevo a veľa ocele. Výčapné stojany s kladivami namiesto pák, obrovská nákova na stene s ilustráciou Corgoňa s napriahnutým kladivom by mali byť súčasťou interiéru a stať sa vizuálne lákavým miestom, ktoré si bude chcieť zákazník odfotografovať. Je to o atmosfére a emóciách, ktoré chceme zákazníkovi v interiéri podniku sprostredkovať.

Najdôležitejším prvkom interiéru pivnej prevádzky je výčap. Čo by mal komunikovať?

Už na začiatku našej spolupráce sme sa naučili, že pre HEINEKEN Slovensko je výčapný rituál kľúčový. Dnes to dokonale chápem. Zákazník chce vidieť výčapníčke či výčapníkovi na prsty, chce skontrolovať ako mu pivo čapuje a či to robí dobre. Aj preto sa znížené bary stali štandardom, ktoré niektorí majitelia prevádzok vnímajú ako návrat do socializmu. Bar však nemá byť miesto, kde sa dá schovať, ale priestor, kde musí byť poriadok, čistota a zákazník by to mal vidieť. Dnes sú barmani a barmanky stredobodom prevádzky a najdôležitejším článkom prípravy piva. Mali by hosťom ponúknuť zážitok už pri čapovaní. Ako architekt za ich „zviditeľnenie“ bojujem. Chladiaca vaňa na poháre a pohľad do kegovne, kde sa chladia sudy, zase odkrývajú čosi z moderného technologického zákulisia. Ich viditeľnosť opäť zákazníkovi pripomína, o čo všetko bolo postarané pri čapovaní jeho osviežujúceho pohára plného zlatistého piva.

heineken, pr nepouzivat

Mestečko Pub v bratislavskom Nivy centrum je vaša najnovšia realizácia. Povedzte nám to podstatné o tomto projekte.

Je to nadčasový koncept, ktorý má skvelú asociáciu, že každý sa rád vráti do svojho rodného mestečka. Každá časť podniku reprezentuje inú časť – stanicu, obytné domy, námestie, výrobu – napríklad pivovar. Tento koncept zároveň poskytuje voľnosť, lebo každé mestečko je trochu iné. Dýcha však domácou atmosférou, s ktorou sa každý stotožní. Koncept je inšpirovaný pivnou históriou Hurbanova. Jeho pozitívnymi vibráciami sú polia jačmeňa s množstvom bažantov, ktoré sú oddávna symbolom hojnosti, a západy slnka. Je to brand pub s príbehom naviazaným na úspešnú značku Zlatý Bažant ‘73. Interiér je šitý na mieru. Nájdete tu rovnaký vzor plotu ako v hurbanovskom pivovare. Pivo sa čapuje z originálnych výčapných stojanov v tvare chladiarenských komínov pivovaru, na konci ktorých sú kohúty točiace sa v smere vetra. Chceme, aby interiérové prvky boli inšpiratívne a nezlučiteľné s inými značkami a to je know-how, ktoré sa pri tomto projekte dokonale podarilo.

Pivné prevádzky sú predovšetkým o ľuďoch, ktorí sa stretávajú pri obľúbenom pive. Akú úlohu v tom zohráva interiér?

Keď som ako mladý architekt začínal, bol som veľmi ambiciózny a chcel som si cez svoje realizácie stavať pomníky. Potom som sa dozvedel, že interiér tvorí len asi tretinu zážitku návštevníka. Ďalšia tretina je samotná služba – kvalita nápojov a jedla a tá posledná je servis, čiže ľudský kontakt. Po rokoch skúseností si myslím, že interiér je ešte menej dôležitý. Je to len čerešnička na torte. Kvalita produktu a ľudí, ktorí vytvárajú z konzumácie piva zážitok, sú kľúčové. Zaujímavou zložkou našej práce je však prinášať novú pivnú kultúru. Mnohým majiteľom pivární som doslova zmenil život, lebo som ich nadchol pre zmenu v ponímaní ich služby. Piváreň je socializačné zariadenie, kde sa stretávajú priatelia a my to dokážeme komunikovať aj zariadením interiéru, ktoré nemusí byť vôbec drahé. Je to o pozdvihnutí prostredia, ktoré nás všetkých formuje. Myslím si, že na tom záleží a je to dôležité. HEINEKEN Slovensko v tom má dobrý úmysel.

heineken, pr nepouzivat
chyba