Ako nakupovať chutne a zdravo? Skúste tieto tipy

Mať svoj jedálniček pod kontrolou nemusí byť zložité, stačí, ak si svoj nákup v potravinách vopred premyslíte. Čo radí známy odborník na výživu?

25.04.2024 00:00
Kaufland, pr, nepouzivat

Už slávny Hippokrates tvrdil, že jedlo je liekom a naopak. Umenie je zvoliť si to správne. Do najbližších potravín to máme na skok, napriek tomu ideme autom. Vyberáme si z ponuky tisícov produktov, v našom košíku však často končia tie najmenej výživné. Na varenie nie je čas, no na sociálnych sieťach strávime hodiny. Nečudo, že si zdravú výživu vysvetľujeme každý po svojom.

Stravovacie návyky sa menia

Strava, ktorú dnes konzumujeme, má nižšie výživové hodnoty oproti predchádzajúcim generáciám. Najviac ohrození sú mladí ľudia a dospievajúca mládež. Také sú výsledky prieskumu Trnavskej univerzity v spolupráci s Úradom verejného zdravotníctva realizovaného v rokoch 2013 až 2019. Mladá generácia zaznamenala najvyššiu konzumáciu tukových produktov, patrí tiež k najväčším fanúšikom sladených nápojov.

Dospievajúci Slováci zjedia aj najmenej ovocia a zeleniny v porovnaní s inými vekovými skupinami. Aspoň raz denne siahne po jednej porcii ovocia iba 34 % mladistvých a len 38 % zje aspoň jeden kúsok zeleniny, píše sa v najnovšej správe OECD o Stave verejného zdravia na Slovensku.

To však neznamená, že staršie ročníky sú na tom lepšie. Šesť z desiatich Slovákov a Sloveniek podľa Slovenskej obezitologickej asociácie trpí nadváhou alebo obezitou. Toto závažné ochorenie významne ohrozuje naše fyzické i psychické zdravie a v rodinách sa zvykne dediť, keďže deti opakujú stravovacie návyky po svojich rodičoch. Nečudo, že viac ako 12 tisíc z nich je obéznych.

Známy reťazec vie, že strava má byť vyvážená

Ak sa chceme zbaviť nadbytočných kilogramov, jesť pestrejšie a vyváženejšie alebo podporiť svoje zdravie, odporúča sa začať malými zmenami. Napríklad premysleným nákupom potravín. „Nikdy nechoďte nakupovať hladní,“ upozorňuje vedec a odborník na výživu, Milan „Docent“ Sedliak, a dodáva: „Vtedy nakupujeme impulzívne a preferujeme rôzne presolené, presladené či vysoko spracované potraviny. Tie sú, spolu s nedostatkom pohybu, zodpovedné za zlý zdravotný stav Slovákov.“

Ideálne je, keď si dopredu pripravíte nákupný lístok, najlepšie podľa toho, čo plánujete v najbližších dňoch variť. Čo by v ňom nemalo chýbať? „Nákupný košík by mal byť v prvom rade farebný. Rôzne farby ovocia a zeleniny znamenajú rôzne prospešné látky, vyhneme sa tak často nezistenému nedostatku niektorých vitamínov či minerálov,“ vysvetľuje najznámejší docent na Slovensku. „Svetová zdravotnícka organizácia odporúča zjesť minimálne 400 g čerstvého ovocia a zeleniny za deň, ideálne v piatich menších dávkach. Ich konzumáciou môžeme znížiť pravdepodobnosť vzniku obezity, srdcovo-cievnych ochorení, cukrovky 2. typu a rôznych druhov rakoviny.“

Foto: Kaufland
Kaufland, pr, nepouzivat

Mliečne výrobky a obilniny by sme mali mať na tanieri denne. Stavme na kvalitu a preferujme celozrnné pečivo, chlieb, cestoviny a ryžu. Mlieko a mliečne výrobky obsahujú dôležité živiny ako bielkoviny, vápnik, ďalšie minerály a stopové prvky. Nízky príjem vápnika môže súvisieť napríklad s nižšou minerálnou hustotou kostí. K vyváženej strave patria aj tuky, nezabúdajme na ne. Vyberajme si kvalitné rastlinné, ako je olivový alebo repkový olej, a primerane konzumujme aj orechy a semená. „Pri nákupe si okrem obsahu cukru všímajme takisto soľ,“ dodáva M. Sedliak.

Viac tipov na zdravý nákup už čoskoro online

Dobré rady nielen od Docenta prináša špeciálny video seriál Kaufland za zdravú výživu, ktorý nájdete na youtube a webovej stránke www.kaufland.sk/zdrava-vyziva. Vďaka viacerým známym tváram z televíznych obrazoviek i sociálnych sietí sa dozviete, ako často, čo a kedy jesť, či sú ovocie a zelenina dôležité pre naše zdravie, prečo sa oplatí stravovať sa udržateľne alebo ako čítať údaje na etiketách. O triky z profesionálnej kuchyne sa podelí Martin Záhumenský, na chutný výsledok dohliadne gurmán Strýco Filip. Iniciátorom celého projektu je Kaufland, ktorý aj takto podporuje budovanie správnych stravovacích návykov. Pre ďalšie diely sledujte jeho sociálne siete.

Iba v roku 2023 ponúkol svojim zákazníkom takmer 107 000 ton ovocia a zeleniny, vo výrobkoch vlastných značiek už dávnejšie znížil obsah soli, cukru a tuku. Obľúbený reťazec neustále rozširuje sortiment čerstvých a kvalitných potravín, výrobkov pochádzajúcich z ekologického poľnohospodárstva a rastlinného pôvodu. Vo svojej online kuchárke pravidelne uverejňuje tradičné aj moderné recepty, podľa ktorých môžu jeho zákazníci lepšie plánovať svoje vyvážené nákupy.

chyba