Udržateľné riešenia z pohodlia vášho gauča: Získajte tipy!

Kým v minulosti bolo zvykom nakupovať často a lacné oblečenie, ktoré je štýlové v aktuálnej sezóne, dnes je všetko inak. Trendom sa stáva rozumné a udržateľné nakupovanie, jednoducho poskladať si šatník z nadčasových kúskov, ktoré vydržia aj niekoľko sezón. Takisto začíname viac podporovať lokálne produkty, ktoré k nám necestujú cez polovicu sveta.

26.06.2023 00:00
nakupovanie Foto:

Dnešná doba, plná informácií o klimatickej kríze, nás naučila viac rozmýšľať o tom, čo kupujeme. Vďaka tomu rastie aj záujem o udržateľné oblečenie, lokálne produkty, vrátane drogérie a kozmetiky, ktoré minimalizujú ďalšie škody na životnom prostredí. Pre mnohých zákazníkov už nie je najdôležitejšia cena, najmä mladší spotrebitelia si totiž uvedomujú zodpovednosť, ktorú majú. Je to zároveň veľká moc, ktorú máme vo svojich rukách a vďaka ktorej môžeme zmeniť dnešný – na konzum zameraný svet. Navyše, ak nakupujeme kvalitne, svojím spôsobom šetríme. Ak si kupujeme kvalitnejšie oblečenie či topánky, tak nám na rozdiel od tých menej kvalitných vydržia viac sezón. Veď nie sme takí bohatí, aby sme si mohli kupovať lacné veci.

Aj samotné e-shopy môžu byť udržateľné

Poznáte to. Chcete nakupovať online z pohodlia svojej obývačky, začnete prechádzať e-shopy a svoj produkt nájdete v desiatich z nich s malými cenovými rozdielmi. Avšak vďaka unikátnemu projektu Udržateľný e-shop, za ktorým stoja Heureka, VÚB a Visa, bude odteraz vaše rozhodnutie jednoduchšie: kúpite tam, kde obchodník dodržiava pravidlá pre udržateľné podnikanie. “Téma udržateľnosti je vysoko aktuálna a mimoriadne dôležitá najmä pre mladších zákazníkov, ktorí udržateľné produkty a e-shopy aktívne vyhľadávajú. Mnoho Slovákov sa začalo orientovať aj na lokálne produkty a začali nakupovať slovenských a českých výrobcov. Keďže chceme spotrebiteľom zjednodušiť cestu k výberu zodpovedného e-shopu, my v Heureke, na najväčšom nákupnom portáli na Slovensku, sme zaviedli novú značku Udržateľného e-shopu, ktorú vie získať každý shop po splnení prísnych kritérií. Obdobný projekt sme pred rokom spustili v Česku, pričom certifikátom disponujú už desiatky e-shopov,” hovorí Tomáš Braverman, generálny riaditeľ Heureka Group.

udrzatelnost, logo

Udržateľnosť podnikania nespočíva len v ekológii, aj preto musia e-shopy, ktoré chcú dostať od nákupného poradcu Heureka certifikát Udržateľný e-shop, splniť viac podmienok. V celkovom hodnotení e-shopu zaváži najmä komplexný prístup. Z ekologických aspektov je to najmä znižovanie uhlíkovej stopy, používanie zero-waste balenia či dôsledná recyklácia odpadu, ale aj podpora lokálnych dodávateľov, starostlivosť o zamestnancov i podpora slabších. Na to, aby e-shop získal pečať udržateľnosti musí spĺňať podmienky nielen on sám, ale aj jeho dodávatelia, ako sú napríklad kuriérske služby. Rovnako dôležitý je zodpovedný prístup k zamestnancom, zákazníkom a obchodným partnerom, ale aj samotné transparentné riadenie firmy znemožňujúce nekalé praktiky. Pri najbližšom online nákupe si tak všímajte logo, ktoré vám uľahčí rozhodovanie.

Čo musí spĺňať e-shop, aby bol “udržateľný”?

  • Zodpovedný prístup k životnému prostrediu – ide o najširšiu oblasť, ktorá sa zaoberá otázkou prevádzky a udržateľnosti produktov.
  • Prevádzka – balenie produktov do recyklovaných alebo obnoviteľných materiálov, klimaticky neutrálna doprava tovaru k zákazníkovi, ekologické nakladanie s odpadom, úspora elektrickej energie a vody, dodržiavanie uhlíkovej neutrality.
  • Udržateľnosť produktov – materiály a procesy ich spracovania dodržujú udržateľné postupy a nepoškodzujú životné prostredie.
  • Zodpovedný prístup k zamestnancom – zaručenie bezpečných pracovných podmienok, dodržiavanie základných ľudských práv a adekvátnej mzdy, venuje sa zamestnancom nad rámec legislatívnych povinností, dohliada na to, aby mali ženy a muži rovnaké mzdy na porovnateľných pozíciách, prijíma spätné väzby od zamestnancov, poskytuje zamestnancom benefity, zvyšuje kvalifikáciu zamestnancov, začleňuje znevýhodnené skupiny osôb nad rámec zákonnej povinnosti.
  • Zodpovedný prístup k dodávateľom – základná znalosť celého dodávateľského reťazca, nastavuje férové ​​ceny a nevyužíva prípadné monopolné postavenie, buduje dlhodobé vzťahy, hradí všetky zmluvné záväzky podľa zmlúv a nevytvára potenciálnu druhotnú platobnú neschopnosť.
  • Zodpovedný prístup k zákazníkom – poskytuje transparentné informácie zákazníkovi (VOP, reklamačný proces), má zavedený interný proces ochrany osobných údajov.
  • Zodpovedný prístup k riadeniu spoločnosti – prípadný zisk alebo jeho časť je využívaná pre rozvoj napĺňania verejnoprospešných cieľov, má nastavený etický kódex, má nastavené antikorupčné opatrenia, zabezpečuje transparentný prístup k informáciám zainteresovaným skupinám osôb.
  • Zodpovedný prístup ku komunite – je držiteľom certifikácie, je súčasťou udržateľnej iniciatívy (napr. B Corp, Dopper Wave), venuje sa dobrovoľníckej aktivite, ktorá prispieva k riešeniu environmentálnych alebo sociálnych problémov.
chyba