Firemný večierok: je možné si ho dať do daňových nákladov či odpočítať DPH?

Oslavy, vianočné či koncoročné večierky a iné firemné podujatia pre zamestnancov či partnerov danej firmy sú častou praxou najmä v prípade väčších tímov a firiem. Vzhľadom na reálne náklady vynaložené na organizáciu takýchto podujatí je teda úplne bežnou otázkou, či si organizujúca firma môže o vynaložené sumy znížiť základ dane z príjmov či výstupnú DPH. Odpoveď závisí od zloženia účastníkov, obsahu a cieľa podujatia či služieb a predmetov, ktoré firma na daný event spotrebovala. A tak trochu aj od voľby daňového režimu.

24.10.2019 14:15
Seocentrum, PR článok, nepoužívať Foto:

Firemný večierok pre zamestnancov

Firemný večierok a akákoľvek spotreba nápojov, jedla či napr. dekoratívnych predmetov počas jeho priebehu patrí medzi zamestnanecké benefity, ktorými zamestnávatelia v praxi často motivujú svojich zamestnancov a napríklad aj trochu uvoľnia napätie či stres vyplývajúci z pracovného nasadenia. Bohužiaľ, na strane firmy ako zamestnávateľa výdavky na takéto podujatie nie sú prioritne daňovo uznanými – t.j. firma ich teda spravidla zaplatí z vlastných firemných peňazí (prípadne z vlastných výkonov či výrobkov), sú aj firemnými účtovnými nákladmi (t.j. nákladmi, ktoré firma skutočne vynaložila na svoje podnikanie a teda je povinná o nich účtovať), no firemnú daň z príjmov neznížia.

Na druhej strane akýkoľvek benefit poskytnutý zamestnancovi podlieha na jeho strane dani z príjmov a odvodom. Teda platbám, akým podlieha aj jeho mzda, odmeny či väčšina iných plnení poskytnutých zamestnávateľom – zamestnávateľ z hodnoty benefitu zrazí 13,4% zamestnaneckých odvodov do Sociálnej i zdravotnej poisťovne, z vlastného (ako súčasť superhrubej mzdy) zaplatí ďalších 35,2% odvodov do Sociálnej i zdravotnej poisťovne a rovnako zrazí a odvedie preddavok na daň z príjmov.

Zo znenia zdanenia benefitov – ako tzv. nepeňažného príjmu zamestnanca – vyplýva, že na strane konkrétneho zamestnanca sa odvodmi a daňou z príjmov zdaňujú benefity poskytnuté tomuto konkrétnemu zamestnancovi. Inak povedané: vyčísliteľné na konkrétneho zamestnanca. Podľa väčšiny odborných názorov z praxe je teda možné vyčísliť aj účasť na firemnom večierku jednoduchým delením – aj keď to vzhľadom na rozdielnu spotrebu nemusí byť celkom spravodlivé.

Zároveň však existuje aj pravidlo, že ak firma na strane zamestnancov účasť na večierku skutočne zdaní spôsobom uvedeným vyššie, vynaložené náklady si môže uplatniť aj v daňových nákladoch. Inak povedané: zdanenie sa z firmy presunie na zamestnancov.

Firemný večierok však firma nemusí financovať z firemných nákladov, ale aj z iných zdrojov: napr. ako plnenie zo sociálneho fondu (do ktorého je povinná prispievať percento z hrubých miezd zamestnancov a teda jeho tvorba už je uznaným daňovým nákladom) prípadne z už zdaneného zisku minulých rokov. Aj v tomto prípade však účasť na večierku podlieha zdaneniu na strane zamestnanca.

Keďže občerstvenie, výzdoba a iné plnenia spravidla obsahujú v cene aj DPH, zaujíma podnikateľov-platiteľov DPH okrem daňových nákladov aj téma „odpočítanie DPH“. Podľa jedného z rozsudkov Európskeho súdneho dvora je možné odpočítať DPH iba zo vstupov, ktoré sú priamo a bezprostredne zahrnuté do výstupov – teda obchodov – daného platiteľa DPH. Z firemného večierku teda prioritne nie je možné odpočítať DPH a neodpočítaná DPH je tak súčasťou firemných účtovných aj daňových nákladov. Možnosťou je, samozrejme, odpočítať vstupnú DPH a následne dodávky zdaniť na strane zamestnanca aj DPH-čkou – ale to už môže byť v praxi príliš.

Firemný večierok pre partnerov

Teda pre odberateľov existujúcich, odberateľov potenciálnych, či napríklad aj spolupracujúcich dodávateľov – zástupcov väčších firiem, živnostníkov, autorov a pod. V tomto prípade sa na jednej strane núka pravidlo, ktoré umožňuje uznať v daňových nákladov výdavky na reklamu, no zároveň zákon o dani z príjmov z daňových nákladov jednoznačne vylučuje tzv. výdavky na reprezentáciu, neznižujú teda základ dane z príjmov firmy. Podobné pravidlo sa týka aj odpočítania DPH z občerstvenia a podobne – teda DPH rovnako nie.

Daňovo uznanými výdavkami sú však výdavky na darčekové reklamné predmety v cene do 17 EUR za kus – v prípade platiteľa DPH sa limituje cena bez DPH, v prípade neplatiteľa DPH cena vrátane DPH. Z takýchto darčekov je možné odpočítať aj vstupnú DPH. Poskytnuté však musia byť skutočne len partnerom (a teda nie zamestnancom). A aj v tomto prípade pozor na niekoľko limitov: nesmie ísť o darčekové reklamné poukážky, tabakové výrobky (okrem ich výrobcu, v jeho prípade áno) a alkoholické výrobky (okrem ich výrobcov, v ich prípade áno). Reklamným darčekovým predmetom však môže byť víno, no okrem spomenutej ceny 17 EUR za kus je potrebné sledovať ďalší limit: daňovo uznanými sú v celkovej ročne sume maximálne 5% zo základu dane firmy.

Firemný večierok nie za účelom zábavy, ale vzdelávania?

Firemný večierok pre zamestnancov či partnerov však nemusí byť prioritne oslavou či hodmi. Cieľom podujatia môže byť vzdelávanie – t.j. školenie či seminár. V prípade zamestnancov spĺňa organizácia interného školenia všeobecnú podmienku daňového výdavku (výdavok na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov preukázateľne vynaložený daňovníkom a zaúčtovaný v účtovníctve), na strane zamestnanca nejde o zdaňovaný benefit, ale o oslobodený príjem. Menej tradičným, no predsa existujúcim, je školenie pre firemnú klientelu či partnerov – vzdelávanie trhu zákon vyslovene nelimituje ani nezakazuje a s najvyššou pravdepodobnosťou je zaraditeľné medzi daňovo uznané výdavky „na reklamu vynaložené na účel prezentácie podnikateľskej činnosti daňovníka, tovaru, služieb, nehnuteľností, obchodného mena, ochrannej známky, obchodného označenia výrobkov a iných práv a záväzkov súvisiacich s činnosťou daňovníka so zámerom dosiahnutia, zabezpečenia, udržania alebo zvýšenia príjmov daňovníka“.


Článok vznikol s podporou SuperFaktura.sk – online ekonomickou aplikáciou pre malých a stredných podnikateľov, prostredníctvom ktorej dokážu z ktoréhokoľvek miesta na svete vystavovať faktúry, dobropisy, dodacie listy, cenové ponuky, objednávky, viesť knihu jázd, ale aj sledovať svoje náklady, úhrady a rôzne manažérske prehľady.

chyba