Štatistiky ministerstva dopravy dokladujú, že platnú technickú kontrolu v súčasnosti nemá 130 tisíc áut. „Pre ilustráciu, hovoríme o 10 percentách z celkovej kapacity kontrol staníc v rámci siete STK, ktorú v súčasnosti na Slovensku máme. Vyťaženosť staníc bola podľa posledných údajov z roku 2016 na úrovni len 49 %,“ spresňuje podpredseda Národnej asociácie STK (NA STK) Peter Panis.
Znižovanie pokút odborníci vítajú
Štát ešte v roku 2016 spustil takzvaný Jednotný informačný systém v cestnej doprave, ktorý má upozorniť motoristov na blížiaci sa termín, kedy končí platnosť niektorej z kontrol automobilu. „Nevýhodou je nutnosť registrácie, bez ktorej vám žiadna notifikácia nepríde. Službu odporúčame využiť hlavne zábudlivcom, aby sa vyhli následným pokutám a mysleli na návštevu stanice technickej kontroly vopred,“ dodáva zástupca NA STK P. Panis.
Národná asociácia STK hodnotí pozitívne aktuálny trend, ktorý nastolilo ministerstvo dopravy – znižovanie výšky sankcií za chýbajúcu platnú technickú či emisnú kontrolu.
Liberalizácia STK ako hrozba pre slovenské cesty
Výrazným rizikom z pohľadu bezpečnosti cestnej premávky je aktuálne pripravovaná deregulácia siete staníc STK. Ministerstvo dopravy pritom ignoruje názory expertov a skúsenosti zo zahraničia. V susednej Českej republike sa poslanci s liberalizáciou nestotožnili a schválili novelu zákona so zachovaním regulovanej siete. Zavážil najmä príklad z Poľska, kde po liberalizácii vzniklo 4 800 staníc a štátu sa teraz nedarí dostať situáciu pod kontrolu.
NA STK má dlhodobo záujem byť konštruktívnym partnerom pre štátnu a verejnú správu, aby technické a emisné kontroly skutočne napĺňali svoj účel. Zástupcovia asociácie preto predstavili vlastnú sériu riešení, pričom pri rozširovaní siete staníc STK navrhujú sa inšpirovať predovšetkým českým modelom.