Aj deti z usporiadanej rodiny môžu pociťovať osamelosť. Ako im zvýšiť sebadôveru?

Deti začínajú byť aktívne na sociálnych sieťach už v dospievajúcom období, okolo veku 10 až 12 rokov. Aj keď sociálne siete môžu byť inšpirujúce, často sú zdrojom toxických rád, názorov o kráse a pokriveného vnímania vlastného tela.

30.06.2023 00:00
Dove, pr, nepouzivat

Podľa psychologičky Andrey Antalovej, ktorá sa už tretí rok podieľa spolu so zástupcami Projektu sebadôvery Dove na workshopoch a rozhovoroch s deťmi priamo na školách, majú najväčší vplyv na duševnú pohodu detí ich rodičia, blízki alebo opatrovníci. Nadchádzajúce obdobie letných prázdnin je podľa nej príležitosťou všímať si deti oveľa viac, rozprávať sa s nimi o obsahu, ktorý denne sledujú, ale odhaliť aj jeho prípadné negatívne vplyvy. Deti sa tak ľahšie vyhnú pocitom nedokonalosti a nízkej sebadôvere.

Téma sebahodnoty, potreby páčiť sa a uznania od svojho okolia je pre dievčatá i chlapcov v dospievajúcom veku prirodzená. V súčasnej spoločnosti je nátlak na osobnú výnimočnosť a zaujímavosť silnejší z dôvodu existencie sociálnych sietí, ktoré deti začínajú využívať už v období dospievania. Psychologička Andrea Antalová zdôrazňuje, že psychológovia vnímajú narastajúci počet klientov už vo veku 10 – 15 rokov. Najväčší problém majú mladí ľudia od 12 do 20 rokov. Psychológovia sa zhodujú, že základom duševnej pohody detí je zdravé a bezpečné rodinné prostredie.

Dieťa je rovnocenný člen rodiny

Problém s nízkym sebavedomím alebo sebadôverou zvyšuje nedostatok záujmu zo strany rodičov. Dieťa v každom veku potrebuje bezpečný a podporujúci vzťah s obomi rodičmi, pričom dôležitá je dôvera a otvorená komunikácia. „Ak si rodič vytvorí s dieťaťom bezpečný a podporujúci vzťah, dá jeho sebavedomiu a sebahodnote kvalitné základy. Dôležité je, aby si rodičia našli na svoje deti čas, aby ich počúvali, aby sa zaujímali o to, ako sa majú a nebagatelizovali problémy, s ktorými sa deti boria. Podstatné je aj vedieť deti primerane oceniť a ukázať im, že sú dôležitým a rovnocenným členom rodiny a že sú dostatočne dobré," vysvetľuje Andrea Antalová. Záujem o dieťa môže rodič prejaviť napríklad zmenou obligátnej otázky „Aký si mal deň?“ za konkrétnejšiu, ako napríklad „Čo ti dnes v škole urobilo radosť?“ alebo, naopak, „Čo ťa dnes v škole nahnevalo?“.

dove, pr

Dôvodom chýbajúcej sebadôvery je pocit osamelosti

Andrea Antalová vysvetľuje, že nízke sebavedomie a sebadôvera vychádzajú najmä z pocitu osamelosti, ktorý upevňuje skreslený až nereálny obsah na sociálnych sieťach. Fotografie z dovoleniek a výletov spolužiakov, vyretušované „selfies“ a dokonalé scenérie vytvárajú v dieťati pocit, že aj ono musí byť niečím výnimočné a musí niekam patriť. Mladí ľudia trávia na internete množstvo voľného času, podľa prieskumu Projektu sebadôvery Dove* používajú sociálne siete viac ako hodinu denne až dve tretiny dievčat vo veku 10 až 17 rokov. Nie je preto ničím prekvapujúcim, že obsah, ktorí tínedžeri v online svete sledujú, do veľkej miery ovplyvňuje ich sebavedomie. Aj keď 44 % dievčat si myslí, že na používaní skrášľovacích filtrov nie je nič zlé, 39 % tínedžeriek by bolo rado, ak by na sociálnych sieťach nikto nemohol upravovať svoje fotografie. Väčšia časť dievčat by si podľa prieskumu priala, aby sa ich okolie zameriavalo na to, aké sú, a nie na to, ako vyzerajú.

„Nedostatok pozornosti v rodine môže v dieťati upevniť pocit osamelosti a následne v ňom vytvoriť dojem, že by malo niečím zaujať. Medzi dospievajúcimi chlapcami aj dievčatami sa rozšírila napríklad téma nebinárnej identity. Nebinarita nie je len rozmar, ale skutočná identita, no v posledných rokoch vnímame, že niektoré dospievajúce deti tento jav používajú na upútanie pozornosti bez toho, aby rozumeli jeho významu. Sociálne siete jednoducho nútia byť deti výnimočnými. Ak však dieťa pociťuje záujem zo strany rodičov, je menej citlivé na tlak sociálnych sietí,„ hovorí Andrea Antalová. Ako ďalšie dôvody pocitu osamelosti menuje spánok, ktorého nedostatok mení chémiu v mozgu a robí deti citlivejšími. „Následok ponocovania a nedostatku spánku môže viesť až k úzkostným stavom, ktoré môžu prerásť do vážnejších psychických problémov,“ objasňuje.

Venujte obdobie letných prázdnin deťom

Podľa Andrey Antalovej je nadchádzajúce obdobie letných prázdnin príležitosťou všímať si deti oveľa viac a rozprávať sa s nimi o ich záujmoch, pocitoch, ale aj o obsahu, ktorý denne sledujú. „Počas leta máme deti viac na očiach, trávime s nimi viac času, vďaka čomu si môžeme všímať, ako sú so sebou spokojné, či sa nehanbia za niektorú časť svojho tela, ako sa zapájajú do rozhovorov s rovesníkmi a o každom probléme s nimi diskutovať," hovorí. Ak si rodič na dieťati všimne napríklad nespokojnosť so svojím telom, namiesto bagatelizovania alebo presviedčania o opaku môže dieťa viesť k zdravému životnému štýlu a spoločne môžu začať športovať alebo si zdravo variť. Pre dievčatá aj chlapcov je veľmi dôležité to, ako dávajú matka a otec najavo spokojnosť či nespokojnosť s vlastným telom. Podstatné je tu preto začať od seba a neumocňovať u detí pocit, že ideál krásy je dôležitý.

Spoločnosť Unilever každoročne realizuje Projekt sebadôvery Dove, v rámci ktorého sa venuje podpore zdravého sebavedomia a sebaistoty u dievčat aj chlapcov. Tento rok so psychológmi pripravila návod #DetoxYourFeed – pomocou neho vedia rodičia svojím deťom upraviť obsah, ktorému sú na sociálnych sieťach vystavované. Rodičia, ale aj školy sa tiež môžu zapojiť do vzdelávacieho programu, ktorý ich oboznámi s nástrahami falošnej reality na sociálnych sieťach. Na webovom portáli www.projektsebadovery.sk nájdu rodičia články a aktivity, ktoré im pomôžu v komunikácii s ich deťmi, napríklad o šikane a jej rôznych podobách. Edukačné videá a webináre poskytnú odpovede na najčastejšie otázky mladých ľudí a tiež rady, ako vychovať sebavedomé dieťa. Táto webstránka je rovnako užitočná pre učiteľov, vychovávateľov a koordinátorov, ktorí pracujú s mládežou. Od svojho vzniku v roku 2004 pomohol Projekt sebadôvery Dove svojou edukačnou činnosťou celosvetovo už 82 miliónom detí, z toho v Česku a na Slovensku necelému štvrť miliónu mladých.

* Reprezentatívny prieskum Dove – Behind the Filter zverejnený v januári 2022 prieskumnou agentúrou Ipsos na vzorke 300 dievčat z Českej republiky vo veku 10 až 17 rokov. Zber dát sa uskutočnil metódami CAWI a CASI od 6. do 13. 12. 2021.

chyba