Dozrel čas na nový web? Napovie vám týchto 5 otázok

Od čias, keď bolo treba opakovať, že každý poriadny biznis potrebuje svoju webstránku, ubehlo už zopár rokov. A počas nich sa toho zmenilo toľko, že je už v mnohých prípadoch na čase zamyslieť sa, či pôvodný web ešte stále plní svoju funkciu. Ako to zistiť? Položte si týchto 5 kľúčových otázok.

02.02.2024 00:00
Composite image of website homepage Foto:

V tomto článku zistíte:

  • Aká je životnosť bežného webu
  • Aké sú subjektívne a objektívne dôvody zmeny webu
  • Ako si pri rozhodovaní pomôcť Googlom
  • Čo sa oplatí odpozerať od konkurencie

1. Koľko rokov má vaša webstránka?

Základná otázka znie: V ktorom roku ste svoj web vytvorili? Ak vám na počítanie nestačia prsty na jednej ruke, máte pravdepodobne jasnú odpoveď. Aj za 5 rokov sa toho v online svete dokáže zmeniť neúrekom. A ani zďaleka nie je reč len o dizajne.

Kľúčovým prvkom, ktorý dominuje tvorbe webov posledných rokov, je SEO – teda prispôsobenie obsahu webových vyhľadávačom. Čím viac rokov ubehlo od spustenia vášho webu, tým väčšia je šanca, že ste naň pri jeho tvorbe nemysleli.

Hoci vie byť SEO analýza a prerábka stránky pracná, v konečnom dôsledku sa vám oplatí. Prerábka textov, vloženie kľúčových slov, popisov, tagov a vybudovanie spätných odkazov vám zabezpečí lepšie priečky vo vyhľadávaní a pritiahne na váš web viac návštevníkov.

Ďalším rizikom plynúcim z toho, ak má vaša webstránka odslúžený už nejaký ten rok je, že pravdepodobne nie je prispôsobená zobrazovaniu na mobile. V časoch, keď si väčšina ľudí prezerá web cez mobilné zariadenie, ide o pomerne veľkú nepríjemnosť. Okrem toho, že tým kazíte zážitok svojim návštevníkom, zhoršujete si aj skóre v očiach vyhľadávačov ako je Google, ktoré podobné stránky odsúvajú vo výsledkoch vyhľadavávaní ešte nižšie.

2. Je vaša stránka plná varovaní?

Podvedome to už dokáže vycítiť väčšina z nás. Roky surfovania po internete nás naučili, že pokiaľ na nás z webu vyskakujú rôzne varovania, zlyhávajúce moduly a nenačítané obrázky, necítite sa na stránke bezpečne. A čo ak ide o váš vlastný web?

Varovania vám, rovnako ako už spomínaná chýbajúca mobilná responzivita, škodia hneď dvakrát. Okrem bežných návštevníkov odstrašujú aj webové vyhľadávače. Tie vás nielen zaradia vo svojich výsledkoch nižšie, no možným návštevníkom zároveň často zobrazia varovanie o tom, že váš web nie je bezpečný.

Prvým krokom, ktorý môžete podniknúť, je krátka Google analýza, ktorá vám zhrnie najhorúcejšie nedostatky. Druhým, už konkrétnejším, je aktivácia certifikátu, ktorý váš web zabezpečí a upokojí tak nielen návštevníkov, ale v prvom rade spomínaný Google.

3. Zmenil sa od spustenie webu váš biznis?

Spomínate si ešte aké boli vaše pôvodné podnikateľské plány? A čo tak biznis model v čase, keď ste svoj web spúšťali? Mali ste v portfóliu len jeden produkt, zatiaľ čo dnes ich máte v e-shope niekoľko desiatok? Sústredili ste sa len na Slovensko, no dnes máte väčšinu objednávok zo zahraničia?

Je veľká šanca, že vaše podnikanie vyzeralo kedysi úplne inak, než dnes. A to isté platí aj pre váš web. Ak ste medzičasom menili logo, kľúčový slogan alebo claim, je update webu takmer povinnosťou.

V komunikácii smerom k zákazníkom je kľúčom ucelenosť. Jednotnosť správy, ktorú komunikujete naprieč všetkými kanálmi – od jazyka, ktorý používate, farieb či štýlu. A webstránka je kľučovým médiom, ktorý by mal vždy odrážať aktuálny stav.

4. Načítava sa vám stránka pomalšie, než kedysi?

Internetové pripojenie je stále rýchlejšie, no aj tak máte pocit, že váš web sa kedysi načítaval rýchlejšie? Možno to nie je len zdanie a vaše dôvody na web sú čisto technické – no o nič menej dôležité. Platí totiž to, čo v predchádzajúcich bodoch: vaša nečinnosť neodradí len zákazníkov, ale aj vyhľadávače.

Aj v tomto prípade sa oplatí spraviť si krátku analýzu, ktorá vám prezradí, v čom váš web zaostáva a na ktoré oblasti sa oplatí zamerať.

5. Už sa vám nepáči?

Posledná otázka, ktorú si treba pri uvažovaní o update webu položiť, je oveľa subjektívnejšia. Ťažšie sa meria a nie je závislá od Googlu ani sa nedá merať inými online nástrojmi. Ako motivácia pustiť sa do zmien však často zafunguje najlepšie.

Preklikajte si zopár konkurenčných webov a potom sa vráťte na ten svoj. Páči sa vám? Nezdá sa vám zastaraný? Nie je príliš zložitý alebo, naopak, príliš plochý? Dokážu na ňom podľa vás ľudia nájsť to, čo chcú?

Posaďte k počítaču niekoho, kto váš web nepozná a dajte mu jednoduchú úlohu – napríklad vložiť do košíka konkrétny produkt alebo nájsť kontaktné údaje. Zvládne to okamžite alebo po webe blúdi? Začítať sa do textov alebo ich preskočí? Alebo ich, nedajbože, nepochopí?

Riešenie nemusí stáť veľa

To všetko sú otázky, ktoré vás môžu nasmerovať k rozhodnutiu, ktoré rozhodne neoľutujete. Navyše, ak si zvolíte tie správne nástroje, ani vás to nemusí vyjsť na veľa – peňazí ani energie.

Ak ste v tvorbe webu stále nováčikom, skvelou voľbou je intuitívny WebEditor. Menšiu stránku si v ňom vyklikáte úplne bez poplatkov. Ak sa vám po čase web rozrastie alebo už od začiatku viete, že potrebujete trochu robustnejšie riešenie, môžete si zvoliť Premium verziu, ktorá vás stále vyjde neporovnateľne lacnejšie, než výpomoc od programátora či grafika.

Alebo stavte na istotu a vybudujte si svoj web od základov na WordPresse. Práve na tomto systéme beží až polovica všetkých webstránok na svete, vďaka čomu budete mať vždy poruke dostatok rozšírení a videonávodov od celosvetovej komunity. Vo Webglobe k WordPress hostingu navyše dostanete aj online kurzy a praktický ebook, ktorý vám všetko vysvetlí krok po kroku.

chyba