Trh s výrobkami z druhej ruky bude rásť aj v roku 2024, kľúčovou výzvou je dôveryhodnosť a pohodlie zákazníka

Podľa reprezentatívneho prieskumu agentúry Kantar pre Swappie, tretina ľudí na Slovensku (34 %) nakupuje použitý tovar častejšie ako pred 5 rokmi. Analytici predpovedajú, že recommerce trh bude naďalej rásť aj v tomto roku. Poháňa ho primárne snaha ľudí ušetriť a druhým najčastejším dôvodom je udržateľnosť.

06.02.2024 00:00
Swappie, pr, nepouzivat

Najväčšou prekážkou a výzvou recommerce sektora zostáva mentálna bariéra ľudí. Pro mnohých je tovar z druhej ruky stále tabu a značky sa ho snažia zbaviť nálepky druhej kategórie. Druhým dôvodom je pohodlnosť – precízne zvládnutým a jednoduchým procesom výkupu a predaja sa snažia značky motivovať ľudí k vráteniu vecí späť do obehu.

Špecializácia pomáha kvalite

Recommerce sektor v posledných rokoch rástol najmä vďaka predaju cez internet, keď počas pandémie ľudia presunuli svoje nákupy do online priestoru. Na trhu, ktorému pôvodne vládli bazárové portály bez konkrétneho zamerania s desiatkami rôznych kategórií tovaru, v posledných rokoch vzniká konkurencia so zameraním na konkrétne odvetvie alebo produkt. Prepracované aplikácie umožňujú jednoducho kupovať aj predávať, bez nutnosti prostredníka. Špecializácia na určitý tovar umožňuje cirkulárnym značkám garantovať originalitu a kvalitu tovaru z druhej ruky.

Medzi najväčších hráčov v Európe patria americké Etsy, litovská platforma na kúpu a predaj oblečenia Vinted, v oblasti repasovaných smartfónov zas rekordne rýchlo expandovalo po Európe fínske Swappie. Najväčšie zastúpenie v rámci recommerce v Európe má segment módy nasledovaný elektronikou. Na Slovensku je situácia iná – Slováci z druhej ruky kupujú najčastejšie oblečenie, nasledujú knihy, bicykle a štvrtý v poradí je nábytok.

Rast ťahá snaha ušetriť

Analytici predpovedajú, že recommerce trh bude aj naďalej rásť. Podľa predikcie think tanku Cross-Border Commerce vzrastie hodnota trhu s použitým tovarom v Európe do roku 2025 o 60 % oproti roku 2021.

Hlavné faktory rastu sa ukazujú byť dva – nízka cena a udržateľnosť. Kvôli inflácii ľudia hľadajú lacnejšie spôsoby nákupu tovarov. Reprezentatívny prieskum agentúry Kantar na Slovensku pre Swappie ukázal, že 51 % ľudí motivuje predovšetkým lepšia cena, environmentálny rozmer pri nákupe použitých výrobkov motivuje 19 % ľudí.

Jednoduchosť je základ úspechu

Aby sa pozitívne prognózy naplnili, spoločnosti s cirkulárnym biznisovým modelom sa musia popasovať s viacerými výzvami. Presunutím výkupu a predaja na internet sa odstránili mnohé prekážky, ktoré odrádzajú ľudí od kúpy tovaru z druhej ruky. Platformy urobili množstvo krokov, ktoré umožňujú informovanú, bezpečnú a pohodlnú kúpu. No stále to nestačí. V dnešnej uponáhľanej dobe sa väčšine ľudí nechce pri nákupe prehrabávať v bazároch, second handoch a antikvariátoch a pri predaji vypisovať technické parametre zložitejších tovarov.

Podľa dát z reprezentatívneho prieskumu agentúry Kantar na Slovensku, každý štvrtý človek má pocit, že predaj starého telefónu znamená priveľa námahy.

“Príliš mnoho ľudí má obavu z komplikovanosti predaja svojho telefónu. 23 % Slovákov nevie, ako predať svoj použitý iPhone a ďalších 25 % síce vie, ako na to, ale nechce sa im to riešiť. Hoci je poštovné zdarma a celý proces zaberie len minúty času, ľudia by sa radi vyhli vypĺňaniu formulára, objednávaniu kuriéra aj baleniu zariadenia. Preto na Slovensku až 52 % smartfónov skončí v zásuvke ako záložný telefón alebo sú darované blízkym. Každý väčší hráč, ktorý chce uspieť na trhu recommerce, preto musí premýšľať nad tým, ako výkup pre zákazníkov čo najviac zjednodušiť,” vysvetľuje za Swappie Simona Sedlárová, regionálna manažérka pre Česko a Slovensko, a načrtáva, aké sú najbližšie plány Swappie na Slovensku:

“Swappie sa začiatkom tohto roka plánuje zamerať na ešte jednoduchší výkup iPhonov. V najbližších týždňoch chceme s partnermi spustiť možnosť priniesť použitý iPhone na zberné miesta, kde sa o všetko postarajú,” dodáva Sedlárová.

Zbaviť sa nálepky tovaru druhej kategórie

Motiváciu nakúpiť z druhej ruky ale ovplyvňuje aj to, ako sa k použitým veciam stavia spoločnosť. Zatiaľ čo oblečenie, autá, či nábytok z druhej ruky už kupujú slovenskí zákazníci bežne, ku kúpe elektroniky sa mnohí z nich stále stavajú rezervovane. Spravidla si nie sú istí kvalitou veci. Spoločnosti sa teda snažia predsudky voči veciam z druhej ruky odstraňovať. Kladú dôraz na kvalitné nafotenie a popísanie produktu, ako ale spomína Swappie, nie vždy to zákazníkom stačí.

„Špecifikum elektroniky je to, že všetky závady bývajú bežnému oku spravidla skryté, čím sa spotrebitelia nechcú počas používania zaoberať a mnoho z nich teda radšej siahne po novom tovare. Aj preto sme vo Swappie vyvinuli proces dôkladného interného testovania každého telefónu, aby sme mohli zákazníkom zaručiť, že sa s problémom nestretnú. Vďaka tomu, že telefóny priamo kontrolujeme a opravujeme, tak na nich môžeme poskytnúť 12-mesačnú záruku,“ opisuje Simona Sedlárová, ktorej osobným cieľom je, aby sa stal druhotný trh s použitými smartfónmi rovnako bežný ako trh s ojazdenými automobilmi.

Swappie

Swappie je popredná koncová online služba na nákup a predaj repasovaných smartfónov. Jej poslaním je poskytnúť ľuďom kvalitný, cenovo dostupný a udržateľný spôsob, ako upgradovať svoj smartfón. Swappie v súčasnosti pôsobí v celej Európe vrátane Slovenska, Švédska, Talianska a Nemecka. Spoločnosť v roku 2021 výrazne rástla s obratom 195 miliónov EUR a od svojho založenia v auguste 2016 sa Swappie stala jednou z najinovatív­nejších a najrýchlejšie rastúcich spoločností v Európe, rozšírila svoj tím na viac ako 800 zamestnancov a k dnešnému dňu získala viac ako 149 miliónov EUR od investorov.

Pre viac informácií navštívte: www.swappie.com

chyba