Stredoškoláci si vybrali pre svoje ročníkové projekty Strojnícku fakultu STU v Bratislave

Ročníkové projekty na stredných školách pomáhajú žiakom rozvíjať ich potenciál. Zdokonaľujú si komunikačné a prezentačné zručnosti, ktoré sú potrebné pre úspešné uplatnenie sa v modernej spoločnosti a profesijnom živote. Ich hlavným cieľom je najmä prehĺbiť znalosti v oblasti, o ktorú sa zaujímajú a chcú sa jej venovať v budúcnosti. Napríklad aj na vysokej škole a neskôr v zamestnaní.

07.07.2023 00:00
stu, pr nepouzivat

Žiaci Strednej priemyselnej školy strojníckej na Fajnorovom nábreží tzv. Fajnorky si vybrali pre svoje ročníkové projekty Strojnícku fakultu STU v Bratislave. Išlo o pilotný projekt, ktorý bol úspešný a vyvolal na oboch stranách pozitívnu odozvu. Jeho cieľom je vytvorenie plynulého a prirodzeného premostenia štúdia na Strednej priemyselnej škole a následného pokračovania na Strojníckej fakulte. Tento projekt reflektuje na požiadavky priemyslu a neustále sa zvyšujúci dopyt po strojných inžinieroch na trhu práce. Stredoškoláci vnímajú univerzitné štúdium na Strojníckej fakulte STU s veľkým rešpektom. Obzvlášť študenti priemysloviek vnímajú akúsi priepasť medzi strednou a vysokou školou. Ale dlhoročná prax ukazuje, že práve títo študenti po absolvovaní štúdia na SjF STU sa stávajú žiadanými špecialistami v odbore.

stu, pr nepouzivat

Študentom maturitného ročníka ponúkla Strojnícka fakulta témy pre ročníkové projekty. Ponúknuté témy boli technické, odborného zamerania a viažuce sa na realizovaný výskum na fakulte. Motiváciou pre žiakov bola aj možnosť nahradenia praktickej časti maturitnej skúšky úspešnou obhajobou projektu. Projekt zaujal aj nižšie ročníky stredoškolákov. Študenti tretích ročníkov absolvovali na fakulte odbornú prax, počas ktorej riešili tímové technické úlohy. Ostatné ročníky mali možnosť vidieť rôzne laboratóriá fakulty.

stu, pr nepouzivat

„Tvorbe ročníkových projektov sa na našej škole venujeme už niekoľko rokov. Najlepšie práce úspešne reprezentovali školu na rôznych súťažiach. Tohtoročná ponuka spolupráce SjF STU v Bratislave formou viac ako dvadsiatich tém pre našich žiakov ich nielen motivovala k práci na zaujímavých projektoch, ale aj preverila ich možnosti a schopnosti potrebné na ďalšie odborné štúdium. V neposlednom rade vďaka úspešným projektom veľmi prirodzene a logicky žiaci pokračujú v štúdiu na vysokej škole. Mnohí z nich práve na Strojníckej fakulte STU v Bratislave,“ zhodnotil riaditeľ Ing. Felix Dömény.

stu, pr nepouzivat

Zmysel projektu a prepojenia strednej a vysokej školy pri riešení ročníkových projektov objasnila doc. Ing. Iveta Čačková, PhD. zo Strojníckej fakulty STU v Bratislave. Ako školiteľka hodnotí skúsenosť veľmi pozitívne a chcela by v projekte pokračovať. Žiaci spoznali prostredie vysokej školy a prihlásili sa aj do prvého ročníka. A nielen oni, ale prilákali aj spolužiakov, čo ju nesmierne teší. Naučili sa nové veci a pochopili, že počas štúdia sa môžu naučiť oveľa viac a to je pre každého učiteľa najväčším zadosťučinením.

„Takýto typ spolupráce môže posunúť celú oblasť technického vzdelávania. V posledných rokoch je pokles záujmu o štúdium techniky viditeľný. V spoločnosti sa rozšíril názor o menej kvalitných slovenských vysokých školách, ktorý je však klamlivý. Vzdelávanie a informácie, ktoré študenti na našej fakulte dostávajú sú porovnateľné a na rovnakej úrovni ako aj na iných fakultách napríklad v Čechách. Podobné projekty ako tento prispejú k tomu, aby študenti zostávali na Slovensku, študovať, žiť, pracovať ako odborníci v technike, v našom prípade ako strojní inžinieri. Ak sa nám to podarí, podarí sa nám aj zvyšovať HDP krajiny. Na záver je potrebné povedať, že vysoko hodnotím prácu učiteľov na Strednej priemyselnej škole „Fajnorka“. Študenti boli orientovaní v strojárstve, mali potrebné vedomosti a aj zručnosti absolventov strojárskej priemyslovky,“ uviedla doc. Ing. Iveta Čačková, PhD.

stu, pr nepouzivat

V budúcom školskom roku bude projekt s Fajnorkou rozšírený o odborné prednášky priamo integrované do pedagogického procesu strednej školy, ako aj o intenzívne odborné cvičenia v laboratóriách. Na základe pozitívnych ohlasov má Strojnícka fakulta STU v Bratislave vytvárať podobné projekty spolupráce aj s ďalšími strednými školami.

Svoju skúsenosť s projektom opísal aj doc. Ing. Miloš Matúš, PhD., ktorý je sám úspešným absolventom Strednej priemyselnej školy strojníckej na Fajnorovom nábreží. „Študenti, ktorí pracovali na ročníkových projektoch vedených na Strojníckej fakulte boli veľmi aktívni, mali záujem o riešenie a prácu v laboratóriách. Hoci každý projekt bol odborný a úzko špecializovaný, po odbornej stránke sa so študentmi pracovalo dobre. Bolo vidieť, že majú dobré základy pre ďalší rozvoj odborných vedomostí. Bolo zaujímavé sledovať, ako za rok odborne aj osobnostne vyrástli. Som presvedčený, že sa darí dobrá vec,“ na záver zhodnotil doc. Ing. Miloš Matúš, PhD.

stu, pr nepouzivat

Viac o štúdiu na Strojníckej fakulte STU v Bratislave sa dozviete na studujstrojari­nu.sk a sjf.stuba.sk

chyba