Malá finančná akadémia priniesla do zapojených základných škôl projektové vyučovanie zamerané na praktické zručnosti v oblasti finančnej gramotnosti, ktoré sa blíži k svetovému trendu tematického vyučovania na školách. Ako sa žiakom darilo v prvý týždeň od spustenia akadémie?
„Mám takú zásadu, že ak chcem, aby učenie zaujalo mojich žiakov, musí na 100 % baviť aj mňa. Vtedy ich viem motivovať, nabudiť, inšpirovať, ale aj vyprovokovať k potrebnej aktivite. Moje nadšenie sa snažím postupne presúvať na deti. A takto to bolo aj v projekte Malá finančná akadémia, ktorý je pre mňa niečím novým, krajinou nepoznanou a tajomnou. Aj deti ho prijali s nadšením. Rolové hry na 1. stupni sú osvedčenou klasikou a hra na architektov, novinárov, bankárov je výborným hnacím motorom. Pestrosť a rôznorodosť aktivít počas realizácie projektu zase zabezpečí to, že vedie deti ku každodennému aktívnemu prístupu, ktorý je pre dosiahnutie cieľa potrebný, “ priblížila vnímanie projektu učiteľka Gabriela Kapjorová, zo ZŠ Pavla Országha Hviezdoslava v Trstenej, ktorá sa do projektu zapojila.
„Vysoký záujem o akadémiu sme zaznamenali už v prvý deň registrácie, kedy sa prakticky preplnili kapacity,“ uviedol Ján Machaj, riaditeľ neziskovej organizácie EDULAB, ktorá pripravila metodiku celoslovenského projektu Malá finančná akadémia pre základné školy. „Všetky aktivity v projekte vychádzajú z národného štandardu finančnej gramotnosti, čo je dokument, ktorý presne stanovuje cieľové požiadavky na rôzne stupne škôl. Samotné aktivity sú vždy smerované k požiadavkám definovaným v tomto štandarde. EDULAB v rámci projektu spolupracuje aj s učiteľmi z praxe, čiže inšpiráciou tu sú hlavne ich skúsenosti a fantázia,“ dodal Machaj.
Malá finančná akadémia stojí na 3 pilieroch:
1. Metodická príručka – učitelia môžu do svojho vyučovania implementovať viac ako 60 vzdelávacích aktivít doplnených o interaktívne cvičenia a motivačné videá. Metodická príručka je tvorená učiteľmi z praxe a využíva inovatívne vzdelávacie metódy ako tímová spolupráca, rovesnícke vzdelávanie, rolové hry a podobne.
2. Digitálny vzdelávací obsah – žiaci sa môžu vzdelávať pomocou hry aj doma, spolu s rodičmi nájdu na www.kozmix.sk interaktívne cvičenia, motivačné videá a doplnkové materiály, ktoré im pomôžu hravou formou utvrdiť si svoje vedomosti.
3. Hra Naše mesto – cez hru sa učia deti vnímať hodnotu peňazí. Počas trvania projektu deti vymenia známkovanie za platenie a odmeňovanie ich vlastnou triednou menou. Za zarobené peniaze, ktoré si sami pomenujú a vyfarbia, si kupujú makety budov do svojej časti mesta. V štyroch skupinách tvoria svoju mestskú časť presne podľa vlastných predstáv a dotvárajú makety napríklad plastelínou, papierovými objektmi, legom a podobne. Počas hry má každý žiak svoju jedinečnú úlohu. Každá štvrť má svojho bankára, novinára a architekta. Skupina za vzdelávacie aktivity získava peniaze, ktoré investuje do rozvoja svojej štvrte. Okrem tímovej práce takto žiaci rozvíjajú aj svoju kreativitu a fantáziu. Na záver odprezentujú výsledky svojej práce nielen svojim spolužiakom, ale aj rodičom.
Projekt Malá finančná akadémia pripravila nezisková organizácia EDULAB s finančnou podporou Tatra banky a technickou podporou spoločnosti Agemsoft. „Mnohí ľudia tvrdia, že peniazom rozumejú, avšak prieskumy aj prax ukazujú opak. Považujeme preto za nevyhnutné viesť už deti na základných školách k finančne zodpovednému správaniu. Veríme, že projekt Malá finančná akadémia prispeje k zlepšeniu finančnej gramotnosti detí a stane sa inšpiráciou aj pre ďalšie spoločnosti, ktoré majú záujem o skvalitnenie vzdelávania na Slovensku,“ dodal Peter Matúš, člen predstavenstva Tatra banky zodpovedný za retailové bankovníctvo.
Malá finančná akadémia je určená pre žiakov 3. a 4. ročníkov základných školách a potrvá na zúčastnených školách najneskôr do 8. apríla 2017.
Bude vás zaujímať: Detský účet pomáha zvyšovať finančnú gramotnosť