5 najčastejších mýtov o elektromobiloch, ktoré nie sú pravdivé

Elektromobily sú v automobilovom svete už niekoľko rokov horúca téma. Niektorí sú ich zástancami, iní sú voči nim dosť skeptickí. A to najmä mýtom, ktoré o elektrických autách kolujú. Prečítajte si o tých najčastejších a zistite, prečo nie sú pravdivé.

30.06.2023 00:00
basta, pr nepouzivat

1. Elektromobily sú pre životné prostredie ešte viac škodlivé

Hovorí sa, že najekologickejšie auto je to, ktoré nebolo vyrobené. Preto je pravda, že pri výrobe elektrických batérií vznikajú emisie, ktoré zaťažujú naše životné prostredie. Hlavne vtedy, ak sa energia na výrobu získava spaľovaním fosílnych palív. Elektromobil (EV) však počas jazdy nevytvára žiadne emisie. Najmä vtedy, ak ho nabíjate elektrinou vyrobenou z obnoviteľných zdrojov (voda, vietor, slnko). Vďaka tomu tak za celý svoj životný cyklus vyprodukuje v priemere o 69 % menej emisií ako bežné auto.

Často sa môžete stretnúť s tvrdením, že elektrické batérie majú krátku životnosť a treba ich vymeniť raz za 5 až 7 rokov. Je pravda, že sa batérie časom opotrebovávajú a ich kapacita sa znižuje, no vydržia o niečo dlhšie. Americké ministerstvo energetiky uviedlo, že dnešné batérie v elektromobiloch vydržia 12 až 15 rokov. Aj výrobcovia áut ponúkajú na samotné batérie niekoľkoročné záruky. Navyše až 95 % častí batérie je po výmene recyklovateľných. Počas životného cyklu sú tak elektromobily oveľa menej škodlivé pre životné prostredie, ako autá so spaľovacím motorom. Najmä ak sa nabíjajú s obnoviteľnou energiou.

basta, pr nepouzivat

2. Nárast elektromobilov spôsobí, že nebude dostatok elektriny

Je pravda, že zvyšujúci sa počet EV vedie k zvýšeniu dopytu po elektrickej energii. Je dôležité si uvedomiť, že prechod na elektrické vozidlá sa deje postupne – nie zo dňa na deň. S počtom pribúdajúcich áut na elektrinu sa vyvíjajúaj obnoviteľné zdroje energie. Navyše už teraz sa napríklad v Spojenom kráľovstve zavádzajú opatrenia na tzv. smart chargers.

Tie zaistia inteligentné nabíjacie stanice, ktoré budú regulovať nabíjanie automobilov na základe dopytu. To znamená, že umožní nabíjanie napríklad vtedy, keď bude k dispozícií viac obnoviteľnej energie, a naopak, počas špičiek nabíjanie automaticky pozastaví. Je len otázkou času, kedy sa zavedú podobné opatrenia, vrátane Slovenska, celosvetovo.

basta, pr nepouzivat

3. Nie sú také bezpečné, ako autá so spaľovacím motorom

Elektrické vozidlá sú rovnako bezpečné ako autá s bezínovým či naftovým pohonom. Svedčia o tom aj výsledky testovania od organizácie EuroNCAP, ktorá podrobne testuje všetky modely áut, vrátane elektrických. Na ich webovej stránke si tak viete skontrolovať, ako bezpečné je vami vybrané vozidlo. Mali by ste mať aj na pamäti, že bezpečnosť sa líši od modelu. Každý výrobca používa iné konštrukčné riešenia a má vlastné bezpečnostné technológie, preto vždy posudzujte modely jednotlivo.

Nie je tiež pravdou, že pri náraze je vyššia šanca, že začnú horieť. Viaceré štúdie a testy ukazujú, že riziko požiaru je približne rovnaké, ako u áut so spaľovacím motorom. Výrobcovia navyše neustále zabudovávajú nové bezpečnostné prvky, ktoré napríklad vypínajú batérie, keď sa jej napätie zvýši nad bezpečné limity.

4. Nemajú dostatočný dojazd a dlho sa nabíjajú

Väčšinu elektromobilov si viete nabiť doma cez noc, kde máte na nabíjanie dostatok času. Dĺžka nabíjania, samozrejme, závisí od kapacity batérie, čiže čím vyššia, tým dlhšie ju nabíjate. Väčšia kapacita batérie zaručuje dlhší dojazd. S EV tak dokážete na jedno nabitie prejsť aj 500 km.

Dnešné modely tiež podporujú rýchle dobíjanie, vďaka ktorému máte svoje auto nabité už za pol hodinu. Počas nabíjania si tak spravíte krátku prestávku na obed alebo nákup a môžete bez menších zdržaní vo svojej ceste pokračovať. Je tiež pravdepodobné, že sa doba nabíjania bude rapídne skracovať, preto obavy o dlhých hodinách čakania nie sú opodstatnené.

basta, pr nepouzivat

5. Sú príliš drahé

Je pravda, že produkty založené na nových technológiách sú pri uvádzaní na trh drahšie. Postupne sa však začne vyrábavať viac a viac kusov, a tak sa stávajú bežnejšími. Veď kto si pamätá, koľko stál mobilný telefón v roku 1991? (Bolo to okolo 100-tisíc slovenských korún).

Už cena dnešných nových elektromobilov sa pohybuje v podobnej hladine ako ich motorové náprotivky. Takisto treba brať do úvahy, že prevádzkové náklady EV sú nižšie, najmä kvôli tomu, že nemajú toľko pohyblivých častí. Už len systém regeneratívneho brzdenia zabezpečuje dlhšiu životnosť brzdového systému, a tak vydržia dlhšie.

chyba