Ženy by mali veriť svojim schopnostiam a inštinktu

Prečo je dôležité, aby ženy mali šancu na kariérny postup a uplatnenie sa vo vedúcich pozíciách? Okrem toho, že rovnosť je základným princípom demokratických spoločností, má zastúpenie žien vo vedúcich pozíciách aj značné praktické pozitívne dôsledky.

27.04.2016 08:00

Spoločnosti, v ktorých ženy pracujú vo vedúcich pozíciách, dosahujú okrem iného aj lepšie finančné výsledky a diverzita na pracovisku prispieva k lepšej výkonnosti tímov. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR aktívne podporuje vyvážené zastúpenie žien a mužov v rozhodovaní prostredníctvom rovnomenného projektu “Podpora vyváženého zastúpenia žien a mužov vo vedúcich pozíciách v organizáciách verejnej a súkromnej sféry“ financovaného z dotačnej schémy Európskej komisie Progress.

Miriam Zsilleová Foto: Lubomira Petrova
inzercia media market group Miriam Zsilleová
Pohľad do reálneho života ponúkajú príbehy úspešných žien, ktoré môžu byť dobrým príkladom a inšpiráciou. Aké sú majú skúsenosti s riadením, s akými bariérami sa pri kariérnom postupe stretli na to sme sa spýtali šéfredaktorky portálu zenyvmeste.sk Miriam Zsilleovej.

Ako dlho vám trvalo, kým ste sa dostali na takúto pozíciu ? Vnímate to ako niečo neobvyklé?

Šéfredaktorkou portálu som sa stala po odchode z denníka SME potom, čo do vydavateľstva vstúpila finančná skupina Penta. Bolo to zhodou okolnosti v čase, keď na Slovensku viedol médiá rekordný počet žien a to určite neobvyklé je. Založila som a vediem portál, ktorý sa zaoberá práve témami, či sú ženy v riadiacich funkciách niečím výnimočným a ja si myslím, že sú, rovnako aj v médiách. Z denníka SME som odchádzala po 20 rokoch, keď denník nemal šéfredaktorku. Má ju až teraz.

Čo je podľa vás príčinou toho, že na manažérskych pozíciách prevládajú stále muži?

Stále žijeme v spoločnosti, kde fungujú mužské pravidlá a tým sa mnohé ženy nechcú alebo nevedia prispôsobiť, prípadne im cena za prispôsobenie sa príde vysoká. Najviac sa rozdiely v postavení mužov a žien na pracovnom trhu prejavujú po materskej alebo rodičovskej dovolenke, kde už žena musí takmer každé svoje rozhodnutie konfrontovať so starostlivosťou o dieťa a rodinu. Ženy si ešte stále musia vyberať či rodina alebo kariéra. Na druhej strane sa samé nie vždy dostatočne dožadujú postavenia, ktoré zodpovedá ich vzdelaniu a skúsenostiam. Mnohokrát si povedia, že nepostupujú, lebo ešte nie sú dosť dobré. Muži si to väčšinou nehovoria.

Existujú predsudky a stereotypy znemožňujúce ženám plne sa realizovať. Patrí k nim aj takzvaný sklený strop, neviditeľná bariéra, ktorá bráni ženám dostať sa v kariére na pozície zodpovedajúce ich vzdelaniu a schopnostiam. Stretli ste sa počas svojej kariéry na vlastnej koži so skleneným stropom alebo diskriminačným konaním?

Vždy, keď som odišla na materskú dovolenku, sa diali v denníku personálne zmeny, ktoré ma obišli a po materskej som mala, čo robiť, aby som zladila časovo náročnú prácu v denníku a starostlivosť o dcéry. Šéfkou oddelenia som sa stala v čase, keď môj šéf odišiel na rodičovskú dovolenku. Najväčšie predsudky som pociťovala, keď som písala komentáre, vtedy ako jediná žena a niektorí moji kolegovia s tým aj v liberálnom denníku mali problém. Problematické pre mňa bolo aj plnohodnotne fungovať v redakcii s vedením, v ktorom posledné roky sedeli iba muži a bolo to na ich rozhodnutiach cítiť. Myslím si, že muž s mojím vzdelaním a skúsenosťami by už bol na nejakom vyššom poste, ja som nebola.

Môžete spomenúť najvážnejšie bariéry, ktorým podľa vás ženy na trhu práce a pri kariérnom postupe musia najviac čeliť? Ako svoju sťaženú pozíciu reflektujú ženy a ako ju vnímajú muži?

Mám pocit, že najprv musia ženy samé sformulovať, čo chcú. Občas sa ženy navzájom dokážu najviac kritizovať za to, ak chce žena fungovať dobre aj doma, aj v práci. Potom je ťažké očakávať podporu mužov. Kým nepríde rodičovstvo, postupujú muži a ženy rovnako, aj kariérne, aj platovo, potom sa to začne lámať. Mnoho žien sa nemôže alebo nechce vrátiť, aby stíhali zvládnuť starostlivosť o deti a rodinu. Čas na materskej nevnímajú ako čas, keď rástli a nemajú dostatok sebavedomia, aby tieto schopnosti predali novým zamestnávateľom. Rodičovstvo je nepochybne moment, kedy prichádzajú firmy i krajina o potenciál žien. Tam prijímajú ženy nižšie funkcie, za nižší plat. Vznikajú tam rozdiely v postavení i v platoch v takej miere, že ju ženy už zväčša nedobehnú. Existujú pritom štúdie, že vyvážene zastúpenie mužov a žien prospieva spoločnosti i firmám.

Došlo v tejto oblasti za posledné roky k nejakému posunu?

Som presvedčená, že áno, hoci si myslím, že 25 rokov po páde komunizmu sa to stále mení veľmi pomaly. Je vidieť, že každá nová generácia je sebavedomejšia, ženy sa prirodzene dožadujú svojho postavenia a muži nemajú problém ísť aj na materskú či rodičovskú alebo si nechať šéfovať od ženy. Ale stále je potrebné opakovať, že dať väčší priestor ženám neznamená ubrať na dôležitosti mužom.

Majú ženy na čele firmy tendenciu konať rovnako ako muži, alebo v porovnaní s nimi majú iné schopnosti, z ktorých môže firma ťažiť? Čo je podľa vás tá najväčšia manažérska výhoda žien, ktorú muži všeobecne nemávajú?

Mnohé ženy na čele firiem museli konať rovnako ako muži, pretože je ťažké neprispôsobiť sa mužským pravidlám fungovania firmy. V ich prípade sa to prejavuje aj tým, že za nimi ďalšie ženy nevidieť, sú väčšinou osamotené. Ženy, ktoré si vyberajú do pozícii okolo seba viac žien podľa mňa chcú tieto mužské pravidlá zmeniť, lebo vedia, že nie vždy sú efektívne a ženy neprejavia pri nich svoj potenciál. Výhodou žien na čele firiem, a hovoria o tom mnohé štúdie, je, že ženy sú emocionálne líderky, ktoré dokážu motivovať seba aj druhých. Aj preto sa mnohé ženy dostali do vedenia podnikov či do politiky po ekonomickej kríze.

Sú podľa vás ženy na vysokých postoch na Slovensku docenené za svoju prácu rovnako ako muži?

Nie sú, rozdiely v platovom ohodnotení sú takmer 20 percent, vznikajú počas odchodu na materskú a rodičovskú dovolenku a už sa nevyrovnajú. Keď som ako elév nastupovala do denníka, dostala som hneď nižšiu mzdu ako muž s rovnakým vzdelaním a skúsenosťami ako ja. Na ženu sa zvykne hneď od začiatku pozerať, že je mladá, vydá sa a bude mať deti, tak na čo do nej prehnane investovať.

Keby ste mali napísať manuál, ako sa stať úspešnou a rešpektovanou podnikateľkou, ako by znela vaša prvá rada ženám , ktoré by sa rozhodli váš príklad nasledovať?

Stačí, ak budú veriť svojim schopnostiam a inštinktu.

Rozhovor pripravila:
Martina Galátová, PR manažérka projektu Progress

chyba