Chcete schudnúť? Nepočítajte kalórie - sledujte čas

31.07.2019 00:00

Väčšina ľudí, ktorí chcú schudnúť, sa rozhodne pre redukčnú diétu, založenú na znížení energetického príjmu a zvýšení energetického výdaja. Iste, tento spôsob chudnutia je správny a prináša dobré výsledky. Výživoví špecialisti však odporúčajú aj iný spôsob úpravy stravovania, ktorý nie je založený na počítaní kalórií z prijatej potravy. Tento spôsob využíva dlhšie pauzy medzi jedlami počas dňa. Jedná sa o prerušovaný pôst.

Znovuobjavené tajomstvo zdravia

Prerušovaný pôst je znovuobjaveným tajomstvom zdravia. Bol praktizovaný v priebehu dlhej histórie ľudstva, neskôr zabudnutý, ale v posledných rokoch sa odborníci na výživu k nemu vracajú ako k novému zdravému trendu v oblasti stravovania, ktorý prináša mnoho výhod. Okrem viacerých zdravotných prínosov pre organizmus je tiež vhodnou alternatívou stravovania pri redukcii nadváha a obezity.

Nie je to diéta

Prerušovaný pôst nie je diéta. Je to spôsob stravovania s časovo kontrolovaným príjmom potravy. Podstatou prerušovaného pôstu je, že sa pravidelný denný príjem potravy sústredí do určitého časového úseku počas dňa (fáza jedenia) a vo zvyšnom čase (fáza pôstu) sa nepríjíma žiadna strava okrem nesladených tekutín. Pravidelne sa teda striedajú fázy, kedy môžeme prijímať bežnú stravu s fázami, kedy neprijímame žiadne jedlo.

Pri prerušovanom pôste nejde prioritne o zníženie kalorického príjmu, ale o sústredenie príjmu jedla do presne určeného časového úseku. Význam a prínos tejto metódy je v tom, že počas fázy bez príjmu potravy, ktorá by mala trvať aspoň 12 – 14 hodín denne, doprajeme telu viac času na metabolické procesy spojené s trávením a poskytneme organizmu dlhšiu dobu pre spaľovanie tukových zásob. Telo má tak možnosť spáliť viac uložených tukov a menej tukov si uložiť „do rezervy“. Tento spôsob stravovania má preto priaznivý vplyv pri redukcii nadváhy a obezity.

Ako na to?

Existuje viacero variant a modifikácií prerušovaného pôstu.

Začať môžeme napríklad s miernou variantou 10/14, kedy si na príjem celkovej dennej dávky potravy vyhradíme 10 hodín počas dňa a v nasledujúcich 14 hodinách sa postíme. Ideálne je odložiť prvé denné jedlo (raňajky) na neskoršiu rannú alebo doobednú hodinu. Potom máme 10 hodín čas na príjem potravy až do skorých večerných hodín, kedy príjmeme posledné jedlo dňa (večeru) a začneme s fázou pôstu. Tá by mala trvať cca 14 hodín. Na fázu pôstu tak využijeme predovšetkým večerné, nočné a skoré ranné hodiny.

Pri variante 8/16 trvá sýtiaca časť dňa 8 hodín a fáza pôstu prebieha počas 16 hodín. Táto varianta je vhodnejšia pri radikálnejšom znižovaní hmotnosti, ale všetko záleží od Vášho osobného rozhodnutia, vôle a výdrže.

Často sa stretávame aj s celodenným 24-hodinovým pôstom. Zvyčajne sa zaraďuje 1 až 2-krát do týždňa. Počas tohoto pôstu neprijímame žiadnu potravu s výnimkou nesladených tekutín. Tento typ prerušovaného pôstu ľudia s obľubou využívajú kvôli celkovému ozdraveniu a prečisteniu organizmu. Časové pásmo ako aj frekvenciu 24 hodinového pôstu si samozrejme každý stanoví individuálne.

Môžeme jesť všetko

Prerušovaný pôst nepredpisuje žiadne doporučené a ani „zakázané“ potraviny. Počas fázy jedenia je vhodná akákoľvek strava, ktorú bežne konzumujeme, pričom náš bežný energetický a výživový príjem môže zostať nezmenený. V prípade, že cieľom tohoto stravovacieho režimu je postupné mierne znižovanie hmotnosti, treba dbať na to, aby množstvo prijatej potravy počas fázy jedenia nepresiahlo dávku bežnej dennej konzumácie jedla. V prípade, ak sa rozhodneme pre radikálnejší úbytok hmotnosti, je dobré primerane znížiť množstvo jedla. Samozrejmosťou je dodržiavanie správneho pitného režimu aj počas fázy pôstu. Dopĺňajte tekutiny pravidelne, najlepšia je čistá pramenitá voda alebo nesladené bylinkové čaje. Efekt znižovania hmotnosti bude aj v tomto prípade oveľa lepší, ak sa vzdáme zbytočných sladkostí, vysokotučných jedál, sladených nápojov a alkoholických nápojov.

Priaznivé účinky

Správne vedený prerušovaný pôst môže viesť k zníženiu nadváhy a obezity, pretože pri pôste dochádza k telu prospešným hormonálnym a metabolickým zmenám. Počas fázy pôstu telo začne viac využívať energiu uloženú v tukoch a tým dochádza k znižovaniu telesnej hmotnosti. Keďže fázy jedenia a pôstu sa striedajú v pravidelných intervaloch, nedochádza k celkovému spomaleniu metabolizmu. Na rozdiel od dlhodobých redukčných diét s obmedzeným príjmom potravy prerušovaný pôst nevyvoláva ani nežiadúci „jo-jo“ efekt.

Tento typ stravovania nemusíme uplatňovať dlhodobo a pravidelne, ale môžeme ho úspešne využívať podľa potreby a vôle. Je to zdravý spôsob chudnutia, ktorý nie je založený na dlhodobom hladovaní, ale na časovo kontrolovanom príjme bežnej potravy. Prerušovaný pôst doporučujú aj odborníci na výživu. Nie je však vhodný pre deti v období rastu, tehotné a dojčiace ženy a osoby s podváhou a podvýživou.

Kombinácia prerušovaného pôstu s Exadipin® Plus

Efekt pomalého zdravého chudnutia môžete zvýšiť súčasným užívaním prípravku Exadipin® Plus. Exadipin® Plus so špeciálne navrhnutou receptúrou zvyšuje pocit sýtosti z prijatej potravy, redukuje hlad a potláča chuť na sladké. Je určený pre všetkých, ktorí chcú zdravo zredukovať nadváhu a obezitu a udržať si štíhlu postavu. Exadipin® Plus udržuje stabilnú hladinu cukru v krvi, preto je vhodný aj pre diabetikov 2.typu.

Autor: PR servis

Exadipin® Plus žiadajte v lekárňach alebo cez eshop www.indica.sk, www.exadipin.sk.

Kľúčové výrazy: Exadipin, prerušovaný pôst, jo-jo efekt, nadváha, obezita, stravovanie

Exadipin® Plus nie je určený ako liek a nie je ani náhradou za pestrú a vyváženú stravu.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku