S Lenovo technológiami klesajú náklady a stúpa ľudský potenciál

Po troch rokoch na Slovensku má Lenovo DCG dobre našliapnuté stať sa lídrom v oblasti datacentrových riešení. „Naše technológie firmám výrazne šetria náklady a pomáhajú efektívnejšie prerozdeliť personálne zdroje,“ hovorí tamojší senior technický obchodný konzultant Wojciech Wszół. Obavy, že stroje pripravia ľudí o prácu, sú podľa neho neodôvodnené.

19.02.2018 08:00
lenovo

Ako sa formovalo Lenovo DCG (Data Center Group) na Slovensku?

Sme tu od 1. januára 2015, kedy do spoločnosti Lenovo prestúpila bývalá System x divízia z IBM. Veľa vecí sa v priebehu troch rokov vykryštalizovalo a pomenilo. Na to, aký malý tím na Slovensku máme, sme sa etablovali vynikajúco. Už dnes smerujeme k 20-percentnému podielu na trhu, čo je ohromný úspech a prísľub rastu aj do budúcnosti. Prelomovým momentom bol pre nás nástup Kirka Skaugena, niekdajšieho viceprezidenta Computing Group Intel, na pozíciu prezidenta Lenovo DCG v novembri 2016. Kirk silne podporoval myšlienku jednotného brandu, bol jedným z prvých iniciátorov tejto pozitívnej zmeny.

Čo integrácii značiek predchádzalo? Zákazníci už zrejme museli mať zmätok zo znásobeného portfólia IBM a Lenovo produktov…

Keď sa na to pozrieme historicky, jednak sme priniesli z IBM silný brand, jednak sme mali v Lenovo solídne Think serverové portfólio, vyvinuté práve na základe System x produktov. Po spojení sme tak získali súbežne dva brandy, čo skutočne pre našich zákazníkov nebolo najjednoduchším spôsobom, ako nájsť správny produkt pre ich potreby. Preto pristúpilo Lenovo k zásadnému integračnému kroku – vytvoreniu brandu, ktorý nadväzuje na biznisové zázemie a inovatívnosť Thinkpadov a po novom sa volá ThinkSystem. Ten sa napája na ThinkAgile.

Ako by ste stručne obe novinky opísali a v čom sa od seba odlišujú?

ThinkSystem je výsledkom našej snahy o maximálne zjednodušenie kompletného datacentrového portfólia. ThinkAgile je úsilím pomenovať niečo, čo už na trhu nie je takou novinkou ako minulý rok – hyperkonvengovaných a softvérovo definovaných riešení. Všetko sa zlúčilo do produktového systému ThinkSystem a produktových riešení ThinkAgile. Jedno s druhým je úzko prepojené, ThinkAgile by neexistovalo bez ThinkSystem.

Môžete nám ThinkSystem a ThinkAgile priblížiť tak, aby sme si vedeli lepšie predstaviť ich prínos?

Poviem to na príklade jednoduchej analógie. Riešime dovolenku na vlastnú päsť. Rezervujeme si letenku, vyriešime transfer, hotel, stravu… Koncovým produktom je dovolenka. Možno si ju vychutnáme, no možno budeme musieť riešiť nepredvídateľné situácie. Toto je ThinkSystem. Napĺňa individuálne potreby zákazníkov, ktorí si sami vedia vyskladať, čo potrebujú: produkt A, produkt B, celé si to budú prevádzkovať a spravovať, rozinštalujú si to v prípade problémov. Skrátka, celé je to v ich rukách. Keď sa napojím na spomínanú analógiu, zákazník si kúpi letenku, to je ten server. Keď ale lietadlo bude meškať, rieši to sám. Samozrejme, snažíme sa asistovať, ako najlepšie vieme, ale, bohužiaľ, toto je riziko vyplývajúce z individuálneho vyskladania celého datacentrového systému.

ThinkAgile je niečo iné. Predstavte si napríklad svadobnú cestu. Chceme teplo, let do 10 hodín, all inclusive… zadáme 5–6 parametrov, s ktorými navštívime cestovného agenta. Dostaneme ponuku na mieru, podpíšeme, zaplatíme, odletíme. Nejaký problém? Na to sú tam zaplatení ľudia, ktorí ho za nás promptne vyriešia.

ThinkAgile je využitie softvérovo definovaných, teda hyperkonvergovaných systémov postavených na tom istom stavebnom bloku ThinkSystem. „Železo“ je rovnaké, výsledok tiež, avšak medziproces je pre zákazníkov podstatne jednoduchší. My im totiž dáme celý balík. Jedným z najväčších softvérových vendorov v portfóliu ThinkAgile je Azure Stack, ktorý je predintegrovaný. Berieme na zodpovednosť, že je to otestované a funkčné. Podáme to zákazníkovi a tým pre neho odpadajú starosti pri implementácii. Môže sa spoľahnúť, že systém bude poskytovať presne tú službu, na ktorú bol určený. Čím rýchlejší je daný proces, tým výhodnejšie je to pre zákazníka. Viete, dnešné IT už nie je o tom, že máme kopec „železa“, softvéru a aplikácií. Musí tam byť vidieť reálny osoh firme.

Foto: Dasa Simekova
lenovo2

Znamená toto zjednodušenie, že administrátori prídu o prácu?

Existuje priam až filozofická debata medzi správcami datacentrových systémov. Čo nám prinesie softvérovo definovaná infrašktruktúra, pýtajú sa mnohí. Je to veľmi jednoduché. Klasická infraštruktúra, takzvaná Three-tier (trojvrstvová) architektúra, je nasledovná: máme určitú výpočtovú kapacitu, ktorá beží na serveroch, máme konektivitu, sieťové prepojenie a diskové pole. Keď si to prirovnáme k bežnej modernej domácnosti: máme počítač zapojený do siete, wi-fi router a v pozadí dátové úložisko na fotky či filmy. Sú to tri vrstvy. Niekto ich však musí spravovať. Vo veľkých spoločnostiach je za každú z daných vrstiev zodpovedný samostatný pracovník, dokonca celé tímy.

To, čo ThinkAgile – softvérovo definovaná infraštruktúra – prináša, je zlúčenie všetkých troch vrstiev do jednej. Výpočtová kapacita a úložisko sú vyprezentované na úrovni softvéru a „železo“ je zintegrované v rámci jedného servera. Disky teda idú späť do servera a spracuje to jeden človek namiesto troch. To ale určite neznamená, že zvyšní dvaja prídu o prácu.

Ako to, keď ich prácu nahradia nové technológie?

Odbremenenie časti tímu od mechanickej, rutinnej funkcie administrovania dáva týmto ľuďom príležitosť posunúť sa ďalej ku kreatívnejším projektom, a svojím know-how tak môžu priamo prispieť k rozvoju firmy. Takisto pre ostávajúceho správcu je práca jednoduchšia, pretože už dozerá len na jeden systém, na jeden „organizmus“. Z oboch strán je takéto personálne prestavenie firmy efektívnejšie.

Hyperkonvergované riešenia sú pojem, aký mali minulý rok ľudia problém čo i len vysloviť. Lenovo DCG ich úspešne implementovalo na Slovensko, čím ste znova potvrdili pozíciu vizionárov. Aké sú vaše vízie do najbližšej budúcnosti?

Na integrácii nášho portfólia spolupracujeme s poprednými vendormi, ako sú Nutanix, Microsoft, VMware či Datacore, spájame sa s najlepšími. Popritom monitorujeme globálne trendy v oblasti AI (Augmented Inteligence), ML (Machine Learning) a IOT (Internet of Things), čo je veľká téma aj pre koncových zákazníkov.

V polovici minulého roka sme mali výročnú konferenciu, na ktorej CEO Lenovo Yang Yuanqing ohlásil, že firma v horizonte najbližších štyroch rokov investuje miliardu dolárov na výskum a vývoj v oblasti AI, IOT a ML.

Z vyhlásenia vášho CEO je jasné, že potenciálu týchto trendov veríte. Ako sa ale dívate na fakt, že mnoho ľudí – laikov, vaše nadšenie nezdieľa, možno aj z obáv z neznámeho?

Kedysi bola strašiakom virtualizácia, s rovnakou skepsou sa zo začiatku stretával cloud, ale to bol len dôsledok nesprávneho výkladu. Treba pochopiť, v čom má AI a ML reálny prínos do života. Najčastejší predsudok vychádza zo zamieňania si fikcie a reality. Ľudia majú zo sci-fi filmov typu Matrix zafixované, ako nás tu raz ovládnu stroje. Realita je pritom úplne inde. Už dnes tieto riešenia využívame vo svoj prospech.

Môžete uviesť aj konkrétne príklady?

Pozrime sa na tabuľu, kde máme dlhý zoznam filmov. Na pravú stranu by sme chceli dostať filmy, ktoré máme radi, na ľavú tie, ktoré radi nemáme. Na začiatku o nás počítač, s ktorým komunikujeme, nevie nič. Na základe prvých piatich presunov filmov doprava alebo doľava sa počítač učí, aký máme vkus. Čím viac vstupov mu zadáme, tým viac bude úspešnejší v predikcii ďalších návrhov.

Toto je jeden z príkladov ML. Ďalším je medicína. Analýza vyšetrení u lekára. Vezmime si sono – môžu sa naň pozrieť viacerí lekári a každý povie svoj odborný názor. Ale keď sa na snímku pozrie počítač, zanalyzuje históriu pacienta, a porovná sono s príbuznými snímkami iných pacientov, skôr spozoruje opakujúci sa vzor. Samozrejme, konečné rozhodnutie o diagnóze je stále na lekárovi, ale práve ML technológia mu to značne uľahčí. Je to akoby „ťahák“, určitá výpomoc. Preto aj v Lenovo radšej používame výraz Augmented Inteligence než Artificial Inteligence, keďže je to asistencia, nie náhrada ľudskej inteligencie.

chyba