Tomáš Varga z GoUP: V online marketingu meriame náklady na každého zákazníka

29.11.2017 08:00
GouP inzercia
Autor:

Tomáš Varga založil online agentúru GoUP ešte v roku 2008, keď bol online marketing ešte v plienkach. Je nadšencom výkonového marketingu – toho, ktorý priamo predáva. Je držiteľom piatich Google certifikátov.

Online marketing už nie je neznámy pojem, aké to ale bolo keď GoUP začínal pred 9 rokmi?

Od čias „pozícii na Google“ a troch ľudí v agentúre sa naše portfólio značne rozšírilo. Pred rokmi sme sa snažili reklamou naslepo trafiť potenciálneho klienta. Dnes meriame, koľko za každého zákazníka náš klient zaplatil a koľko na ňom zarobil. Ten posun je neskutočný. A tiež je nás už pätnásť.

Je teda v online reklame budúcnosť marketingu?

Online alebo digitál ako sa zvykne nazývať je v skutočnosti len nový kanál, stále je to o reklame. Akurát tento kanál má svoje silné špecifiká, ktoré sú generácii X a Y blízke, preto bude online rozhodne budúcnosťou marketingu. V Británii ide už teraz viac reklamných investícii do online prostredia ako do offline médii.

Tomáš Varga, goUP.sk
Tomáš Varga, goUP.sk

Zmenilo sa myslenie firiem v oblasti marketingu za posledných pár rokov?

Celkom určite. Online marketing už nie je to záhadné, lacné, čo aj tak nič nerobí. Aj malé a stredné firmy, tie ktoré by sme mohli nazvať tradičné, ho vnímajú ako dôležitý zdroj nových zákazníkov. Len niekedy nevedia presne ako ho uchopiť. Existuje priveľa možností a nie všetko je vhodného pre každého. Vtedy to môže skončiť sklamaním.

Čo vlastne znamená, že meriate každého zákazníka?

Pri e-shopoch vyhodnocujeme návratnosť investície priamo v hrubom zisku, v prípade služieb meriame najhlbší pokus zákazníka o kontakt – napríklad žiadosť o cenovú ponuku, alebo kontakt. Ak je náš klient zodpovedný a vie nám povedať percentuálnu úspešnosť uzavretých obchodov, my mu vieme povedať presne koľko ho jeho reálny zákazník stojí. Teda napríklad, dali by ste mi 15€ ak by som vám priviedol zákazníka? A vy už viete, či áno alebo nie. Ale je samozrejme rozdiel, či na zákazníkovi zarobíte 50€ alebo 500€, no to už sa rozprávame o individuálnom nastavení.

Poznať náklad na získanie jedného zákazníka vyžaduje dobrú znalosť produktov vášho klienta a jeho zákazníkov?

Určite, vždy musíme dobre poznať nášho klienta, no máme skúsenosti už takmer so všetkým, takže väčšinou nám stačí vedieť čo zákazník robí a už vieme ako by zhruba mala vyzerať kampaň, koľko bude stáť a kde sú jeho zákazníci. No a počas behu kampane sa neustálou optimalizáciou a testovaním potvrdzujú alebo vyvracajú naše hypotézy a tým spoznávame konkrétny biznis model stále hlbšie.

Poznajú slovenské firmy hodnotu svojho zákazníka?

Toto býva obrovský problém hlavne v segmente malých a stredných firiem – vedieť počítať s nákladmi na získanie zákazníka a na druhej strane aj so ziskom z neho. A s „customer lifetime value“ – teda hodnotou zákazníka za celý jeho životný cyklus to býva ešte horšie. Často sú klienti prekvapení keď s nimi tieto čísla spočítame. Našim cieľom je, aby to bolo pozitívne prekvapenie.

Už dva roky ste Google Premier Partner, čo to pre vás znamená?

Je to obrovská dôvera od Google. Ocenenie našich schopností a priamy signál, že to čo robíme, robíme naozaj dobre. To je koniec-koncov potvrdené našimi zákazníkmi. Tam smeruje moja ďalšia otázka. Za rok 2016 ste boli ako jediná slovenská agentúra nominovaní na Google Premier Partner Awards v kategórii Zákaznícka spokojnosť, je to tak? Áno, Google nás každoročne audituje a to priamo kontaktovaním našich klientov s dotazníkom spokojnosti. Minulý rok sme to ako jediná slovenská agentúra v tejto kategórii dotiahli až na galavečer do Dublinu.

Otázka na záver: Je teda online marketing naozaj pre všetkých?

Keď dokáže fabrika získavať odberateľov z celého sveta len vďaka online reklame a súčasne dokáže mamička na materskej rozbehnúť obchod s vyšívaným oblečením na Instagrame, tak si dovolím povedať, že je pre všetkých, čo to so svojim podnikaním myslia vážne.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk