Aj vy si zabúdate nosiť vlastnú tašku na nákup?

40 % vyrobených plastov bolo určených na jednorazové použitie. Kaufland proti ich nadmernej spotrebe bojuje pomocou ekosieťok aj vlastných opatrení.

15.02.2023 00:00
Kaufland, pr, nepouzivat

Odborníci varujú, že pokiaľ okamžite neznížime spotrebu plastového odpadu, v roku 2050 bude v oceánoch viac plastu než rýb. Aby sme tomuto scenáru predišli, je okrem iného nevyhnutná zmena našich nákupných návykov.

Na nákupy s vlastnou taškou

V Kauflande si klasické igelitky nekúpite už niekoľko rokov – tie najpredávanejšie boli z ponuky vyradené v roku 2017 a ostatné jednorazové igelitové tašky v januári 2020. Pokiaľ ste sa rozhodli prispieť k zníženiu množstva plastového odpadu, jedným z najúčinnejších riešení je predchádzať jeho vzniku. Napríklad aj tým, že namiesto jednorazovej tašky siahnite po niektorej z opakovane použiteľných alternatív, ako je napríklad bavlnená taška s certifikátom GOTS, sieťovka alebo termotaška, ktorá je klimaticky neutrálna*, recyklovateľná a vyrobená z 80 % z odpadových fólií.

Všimli ste si, že pri vážení ovocia a zeleniny máte možnosť nakúpiť úplne bezobalovo, prípadne využiť ekosieťku či zelené vrecko? V rokoch 2020 – 2021 sa ich dokopy predalo vyše 100 000 kusov, čo by pri použití na každom nákupe znamenalo, že zákazníci tohto reťazca pomohli v roku 2021 ušetriť až 270 ton odpadu. Opakovane použiteľné obaly zároveň môžete používať aj pri nákupe pečiva.

Menej plastov, lepšia recyklácia

Plastové obaly je v niektorých prípadoch možné nahradiť aj ekologickejšou alternatívou. Obalový materiál z vlákien byliny Silphie, ktorý sa používa na obaloch K—Bio údeného lososa v celku i v plátkoch, patrí medzi úplné novinky. Výrobný proces je efektívny z hľadiska šetrenia prírodných zdrojov a nevyžaduje si použitie chemikálií.

Reťazec má zároveň už dlhšie vo svojom sortimente uhorky bez jednorazového plastového obalu. S výnimkou téglikov na proteínových jogurtoch, boli z výrobkov privátnych značiek odstránené všetky čierne plasty. Mliečne produkty privátnych značiek nemajú sekundárne plastové vrchnáky ani viečka. Naopak, na ich vzduchotesné uzavretie v chladničke majú zákazníci k dispozícii alternatívu na opakované použitie, ktorá je veľkostne variabilná a vhodná aj do umývačky riadu.

Do konca roka 2025 spoločnosť plánuje zvýšiť maximálnu recyklovateľnosť obalov svojich vlastných značiek na 100 % a používať pri ich výrobe v priemere 25 % recyklátu. Rovnako sa zaviazala znížiť objem plastu v obaloch privátnych značiek o pätinu, vrátane obalov, ktoré sa používajú pri preprave.

Kaufland, pr, nepouzivat

Kaufland bojuje proti jednorazovosti

„Snahe odľahčiť životné prostredie od plastového znečistenia venujeme v Kauflande mimoriadnu pozornosť,“ hovorí Samuel Machajdík, hovorca spoločnosti Kaufland Slovensko a dodáva: „Prijali sme viacero opatrení, vrátane stratégie REset Plastic, vďaka ktorým dokážeme predchádzať vzniku zbytočného odpadu, čím pomáhame budovať udržateľnejšiu budúcnosť.“

Netreba zabúdať, že pri manipulácii s potravinami plní plast stále dôležitú funkciu – chráni ich pred poškodením počas prepravy a zohráva dôležitú úlohu v oblasti trvanlivosti a hygieny. Myslieť ekologicky a konať s ohľadom voči planéte preto neznamená, aby sme sa vzdali jeho pozitívnych vlastností. Oveľa lepším riešením je obmedziť spotrebu plastu a udržiavať ho v obehu tam, kde to má zmysel.

*Nevyhnutne vyprodukované emisie CO2 pri výrobe klimaticky neutrálnej tašky kompenzujeme podporou certifikovaného projektu na ochranu klímy.

chyba