Paradajky či brokolica – ktorá zelenina nám chutí viac?

Podiel čerstvej zeleniny v ponuke reťazcov od slovenských pestovateľov narastá.

25.02.2021 00:00
Paradajkovo, PR článok, reklama, nepoužívať

Možno si spomeniete na časy, keď vo februári niekedy paradajky z obchodu chutili celkom inak ako v lete. Dnes nájdeme v bohatom sortimente obchodných reťazcov čerstvú a chutnú zeleninu z domácej produkcie prakticky počas celého roka.
 

Trendom sú moderné skleníky


„V súčasnosti sa na Slovensku rozvíja trend pestovania zeleniny v zakrytých plochách – skleníkoch. Výhodou je celoročná produkcia aj riadené udržateľné pestovanie, ktoré pomáha ekologizácii výroby. Nevýhodou je prvotná vysoká investičná náročnosť, precíznosť výroby a naviazanie na zdroj tepla,“ vysvetľuje Jozef Šumichrast, riaditeľ Zväzu zeleninárov a zemiakarov Slovenska. „Aktuálne sa takto pestuje zelenina na približne 50 hektároch moderných produkčných zakrytých plôch. Paradajky sa pestujú na polovici tejto plochy.“

A práve paradajkám patrí prvé miesto v rebríčku obľúbenosti čerstvej zeleniny u nás, zjeme ich najviac.

„Za minulý rok Slováci skonzumovali 18,5 kg paradajok na jedného obyvateľa, čo je o 1,5 kg viac ako v roku 2014,“ hovorí J. Šumichrast. „Podľa štatistických čísel za rok 2019 zjedol každý z nás 106,9 kg čerstvej zeleniny.“
 

Slovenská kvalita


V snahe dodať zákazníkovi čo najčerstvejšie a najchutnejšie ovocie a zeleninu rozvíja obchodný reťazec spoluprácu s viacerými domácimi producentmi.

„So slovenskými pestovateľmi máme vybudovanú dlhodobú spoluprácu a vďaka tomu môžeme našim zákazníkom ponúknuť tie najčerstvejšie plody. Vždy je pre nás prioritou ponúkať slovenskú produkciu,“ hovorí Lucia Vargová, hovorkyňa spoločnosti Kaufland.

Jedným z pestovateľov, ktorý už druhý rok dodáva do siete predajní obchodného reťazca paradajky, je spoločnosť Paradajkovo. Pestuje ich v skleníkoch na ploche 7,5 hektárov. Dokonalé podmienky v nich zabezpečuje počítačový softvér, takže rastliny majú dostatočné teplo, vlhko, vetranie. Program dokonca otvára aj úle s čmeliakmi, ktoré sa starajú o opeľovanie kvetov. Na zavlažovanie využívajú vodu zo studne zmiešanú s dažďovou vodou z lagúny, ktorú obohatia o potrebné živiny. Úrodu zbierajú po celý rok.

„Aby sme dodali zákazníkom tie najkvalitnejšie paradajky, oberáme ich veľmi starostlivo ručne, až keď sú úplne zrelé. Priamo od nás ich dodávame do distribučného skladu Kauflandu, takže do predajne sa dostanú skutočne čerstvé,“ vysvetľuje Erik Csatári, konateľ spoločnosti Paradajkovo. Ako dodáva – v stopercentnej kvalite, pretože plody kontrolujú pri dozrievaní, zbere aj balení. V skleníku dozrejú približne za 6 týždňov v letných mesiacoch, za 8 týždňov v zime. Pretože nie sú vystavené vonkajším vplyvom počasia, majú rovnakú chuť po celý rok.
 

Menšie odrody vyhrávajú


„Vnímame skutočnosť, že zvyky zákazníkov sa menia a inklinujú viac k menším odrodám paradajok. Možno aj preto, že chuť malých plodov je intenzívnejšia a ľahšie sa konzumujú. Preto sme sa aj my zamerali na pestovanie takýchto odrôd. Do Kauflandu aktuálne dodávame tri odrody – cherry paradajky Tramezzino, kokteilové Brioso a tiež Storia, ktoré tvarom pripomínajú slivky,“ uzatvára pestovateľ. 

Paradajkovo, PR článok, reklama, nepoužívať

Možnosť dopriať si čerstvú zeleninu aj mimo sezóny berie dnes spotrebiteľ ako samozrejmosť. Preto možno pozitívne hodnotiť skutočnosť, že slovenskí pestovatelia dodávajú do obchodných reťazcov čoraz pestrejšiu ponuku kvalitnej zeleniny zo skleníkov – okrem paradajok aj šalátové uhorky a rôzne druhy šalátov.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
chyba