Dokážu reťazce pokryť celkový dopyt po ovocí a zelenine iba ponukou od slovenských pestovateľov?

23.12.2019 00:00
Kaufland, PR článok, nepoužívať
Autor:

Prečo predajcovia ponúkajú na svojich pultoch aj ovocie a zeleninu z dovozu? Akým spôsobom obchodné reťazce podporujú domácich pestovateľov?

Otázka pôvodu potravín, vrátane ovocia a zeleniny, sa pre slovenských zákazníkov v obchodných reťazcoch stáva stále dôležitejšou. Podľa prieskumu spoločnosti GfK je pre spotrebiteľov pri nákupe potravín najdôležitejšia cena, kvalita a krajina pôvodu.

Aj keď sa obchodný reťazec Kaufland snaží na svojich pultoch ponúkať čo najviac slovenského ovocia a zeleniny, znižovať tým uhlíkovú stopu a zároveň podporovať domácu produkciu a ekonomiku, nie vždy je to možné. Slovensko ako krajina stále nie je v tejto oblasti sebestačná a produkcia tunajších pestovateľov je oproti dopytu zákazníkov pri väčšine plodín nižšia.

Jedným z problémov, ktorým musia čeliť pestovatelia na Slovensku sú chýbajúce dotácie, ktoré sú v porovnaní s ostatnými krajinami výrazne nižšie. Ich produkty tak z hľadiska ceny často nie sú konkurencieschopné. „Ovocie a zelenina na Slovensku je najmenej podporovaným odvetím v rámci celej krajiny, aj keď je v tomto sektore zamestnaných najviac ľudí a máme na hektár aj najväčšiu produktivitu. Práve toto je dôvod, prečo sa nikto nehrnie do ich pestovania. Nie je to vôbec ekonomicky výhodné. Robia to väčšinou tí, ktorí už majú v tejto oblasti rozbehnuté podnikanie,“ aktuálnu situáciu približuje riaditeľ Zväzu Zeleninárov a zemiakarov Slovenska, Jozef Šumichrast. Cieľom zväzu (ZZZS) je získať pre slovenskú zeleninu a zemiaky takú podporu zo strany štátu, akú si zaslúžia. Úspechom je, že platba na pestovanie vybraných druhov zeleniny dosiahne 357,29 eur na hektár a taktiež sa zvýši podpora na integrovanú produkciu zeleniny o 99 eur na hektár. Podľa Jozefa Šumichrasta je práve integrovaná produkcia zlatou strednou cestou do budúcnosti pre pestovateľov, obchodné reťazce, ale predovšetkým pre spotrebiteľov, ku ktorým sa dostane kvalitná lokálna produkcia.

Ako veľkú príležitosť a hlavne perspektívu pre sektor zeleniny vidí v organizáciách výrobcov. Pre pestovateľov je to šanca stať sa vďaka spolupráci konkurencieschop­nejší a získať aj ďalšie finančné zdroje. Podľa Šumichrasta je to práve odbyt, ktorý spôsobuje nemalé problémy slovenským pestovateľom.
„Určite treba vyzdvihnúť spoluprácu s obchodnými reťazcami, ktoré majú reálne záujem o slovenskú zeleninu a podporujú tak domácich pestovateľov. V súčasnosti vyrábame málo a draho. Koncentrácia dodávok a dorovnanie rozdielu podpôr slovenskej produkcie oproti produkcii zo zahraničia je cesta, ako ešte navýšiť podiel slovenskej zeleniny na pultoch.“ dodáva.

Dôležité je nastavenie spolupráce

Dobrým príkladom podpory domácej produkcie zo strany predajcu je spoločnosť Kaufland. V súčasnosti na svojich pultoch ponúka ovocie a zeleninu od viac ako 200 pestovateľov. Najnovšie čísla potvrdzujú, že správne nastavená spolupráca prináša ovocie. Doslova. Kým v roku 2017 ponúkol na svojich pultoch Kaufland 50 miliónov ton slovenského ovocia a zeleniny, v roku 2018 už išlo o 80 miliónov ton.

História spolupráce Kauflandu so slovenskými pestovateľmi siaha až do roku 2000. Najprv začali závozmi ovocia a zeleniny priamo do predajne, kde sa kontrolovala aj ich kvalita. "V roku 2003 sme vybudovali distribučné centrum v Ilave a krátko na to sme zadefinovali aj prísne postupy kontroly kvality,“ hovorí vedúca oblasti nákupu Ovocia a zeleniny v Kauflande, Michaela Florišová s tým, že od roku 2010 uzatvárajú dlhodobé kontrakty so slovenskými pestovateľmi a garantujú im pravidelný mesačný odber. Počet zazmluvnených druhov produktov sa od roku 2010 výrazne navýšil, a to z počiatočných 28 až na súčasných viac ako 100.

Pestovatelia a ich možnosti

„Spolu s našimi slovenskými dodávateľmi a pestovateľmi hľadáme nové možnosti ako zatraktívniť našu ponuku. Zákazníci u nás nájdu aj netypické odrody zeleniny vypestované na našom území. Tento rok sme pestrosť nášho sortimentu rozšírili napríklad o cuketu guľatú, žltú a snack uhorky. Ďalšie možnosti spolupráce s tunajšími pestovateľmi vidíme aj pri technologicky náročnejších plodinách ako sú reďkvička, karfiol, pór a rôzne druhy šalátov,“ dodáva Florišová.

Kaufland okrem rozbehnutých spoluprác s dodávateľmi už od roku 2014 oboznamuje verejnosť o téme slovenského ovocia a zeleniny prostredníctvom rôznych kampaní a článkov a pomáha zákazníkom pochopiť, čo všetko stojí za ponukou slovenskej zeleniny a ovocia.

Autor: PR servis
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku