Spotreba zeleniny stúpa. Máme jej dostatok z domácej produkcie?

V minulosti boli na pestovanie zeleniny u nás vytvorené veľmi dobré podmienky, čo pestovatelia vyprodukovali, to aj predali.

15.01.2019 06:00
kaufland, PR článok, reklama, nepoužívať Foto:

Ak sa ohliadneme do minulosti, najmä juhozápadné Slovensko zásobovalo produkciou zeleniny celé vtedajšie Československo. Doba sa však mení, poľnohospodárske odvetvie nie je atraktívne z hľadiska zamestnania ani z pohľadu príjmov, a preto je čoraz náročnejšie zabezpečiť dostatočné pokrytie potrebného množstva pre obchodníkov. Hoci sa v súčasnosti podiel domácej zeleniny na pultoch minimálne zmenšuje, niektorí obchodníci ako napríklad Kaufland, jej predaj a pestovateľov dlhodobo podporujú.

Pre zachovanie čerstvosti a kvality musí byť zelenina umiestnená na pulty obchodných prevádzok promptne. Výhodou slovenských pestovateľov v porovnaní so zahraničnými dovozcami je teda oveľa kratší dodávateľský reťazec, preto môže byť čerstvosť domácej zeleniny oproti tej z dovozu vyššia. Napríklad rajčinám a šalátovým uhorkám sa u nás darí a pestovateľské kapacity sú takmer na maxime. V pestovaní papriky máme ešte rezervy. Ak si má zákazník vybrať medzi sezónnou zeleninou dopestovanou na Slovensku a tou, ktorá precestovala kilometre, kým sa dostala na pulty predajní, prirodzene siahne radšej po čerstvejšej domácej verzii. Avšak nie vždy je možné ponúknuť zeleninu dopestovanú na Slovensku – niekedy je za tým nepostačujúce množstvo, ktoré nevie vykryť dopyt od zákazníkov, inokedy je dôvodom nesezónnosť danej plodiny. Vtedy musí obchodník siahnuť aj po dovážanom variante.

Domáci pestovatelia zeleniny sa boria s mnohými prekážkami, očakáva sa, že do roku 2023 sa bude pestovať len zhruba na 4 000 hektároch, pričom niektoré druhy zeleniny sa u nás nebudú pestovať vôbec. Pritom v roku 2016 skonzumovali Slováci 390-tisíc ton zeleniny, čo je o 51 293 ton viac ako sa u nás dopestuje.

„Slovensko by malo pestovať také druhy zeleniny, pre ktoré má vhodné podmienky. Súčasná situácia je alarmujúca, najmä čo sa poľnej zeleniny týka. To, čo sa predtým produkovalo na tisícoch hektároch, sa teraz pestuje na zanedbateľných plochách, a teda aj v minimálnych množstvách. Pre menších pestovateľov je zaujímavý rastúci dopyt po slovenskom cesnaku, špargli a šalátoch. V súčasnosti nie je výnimočným, že na pultoch nájdete cesnak napríklad zo Španielska, pritom ide o plodinu, ktorej sa u nás darí. Priestor je aj pre pestovanie tekvice na varenie a byliniek. Pre spracovateľský priemysel sú dôležité aj špenát a brokolica,“ vysvetľuje Jozef Šumichrast zo Združenia zeleninárov a zemiakarov Slovenska.

Keďže sa stále zvyšuje dopyt po zelenine od farmárov a spotreba zeleniny v obchodných reťazcoch stúpa, dôležitá je rovnocenná spolupráca s obchodníkmi. „Na pestovateľov máme síce vysoké nároky, ako napríklad garantované množstvo produkcie, predpísanú kvalitu, rôznorodosť balenia, teplotné garancie a v neposlednom rade dodržiavanie prísnych noriem kvality, no na druhej strane im ponúkame stabilitu odberu, 100 % platobnú disciplínu, logistiku na jedno odberné miesto a v neposlednom rade marketing. Našou stratégiou je dlhodobá podpora slovenských pestovateľov a aj preto nás teší, že v rámci ovocia a zeleniny spolupracujeme s viac ako 200 slovenskými pestovateľmi, ktorým aj takouto spoluprácou pomáhame rásť a rozvíjať sa,“ hovorí Richard Bendík, riaditeľ nákupu spoločnosti Kaufland.

chyba