Chcete sa vyznať v označovaní produktov? Spoznajte, čo sa skrýva za jednotlivými špeciálnymi logami

Znečistenie, úbytok živočíchov, vykorisťovanie zamestnancov, nedostatok zdrojov či zmena klímy – to je len časť z výziev nášho prostredia na zmenu k lepšiemu. Počúvajme ich!

22.04.2018 08:00
DEFotolia 107124284 XXL PLUS

Okrem bežného recyklovania, častejšieho využívania „pešibusu“ či zmenou igelitky za textilnú tašku, sa môžete napríklad aj pri bežnom nakupovaní poobzerať po produktoch, ktoré sú vyrábané zodpovedne.

Ak však hovoríme o označovaní jednotlivých produktov, pre mnohých z nás je kvôli vlastnému presvedčeniu a životnému štýlu dôležité aj označenie pre vegetariánov či vegánov. Nemusí však ísť len o presvedčenie, dôvodom môžu byť aj zdravotné problémy. Práve preto sú niektoré produkty vyrábané práve pre ľudí s intoleranciou na laktózu alebo glutén. Škála produktov so špeciálnym označením je veľmi široká. Neviete, ako takéto produkty v obchode spoznať alebo čo jednotlivé logá a označenia znamenajú? Radi vám ich vysvetlíme.

1 EU-Bio

1. BIO VÝROBKY

Výrobca či pestovateľ nemôže svojvoľne označiť svoj produkt značkou BIO či EKO. Je to možné len na základe kontrol zodpovedných orgánov a certifikátov. Na produktoch hľadajte skraty „bio“ či „eko“ a zaostrite na špeciálne logá. Aj keď môže byť označení viacero, hľadajte v prvom rade tzv. „eurolist“, ktorý označuje EÚ Bio pečať. Od júla 2010 musia byť na všetkých predbalených biopotravinách vyrobených štátmi v EÚ, ktoré spĺňajú požadované normy.

2 Fairtrade-Cocoa

2. POTRAVINY A SLADKOSTI Z FÉROVÉHO OBCHODU

Ochrana životného prostredia ide často ruka v ruke s férovým obchodom. Medzi najznámejšie programy jeho podpory patrí program Fairtrade, ktorý zaručuje férové obchodné podmienky, dodržiavanie ľudských a pracovných práv a šetrnosť k životnému prostrediu pre producentov a pestovateľov z rozvojových krajín. Ponuka týchto výrobkov je pomerne široká. Ak aj vy patríte medzi milovníkov sladkostí, zapamätajte si aj názov Fairtrade cocoa program. Takáto pečať nám hovorí o tom, že výrobcovia môžu predávať veľkú časť svojej produkcie nielen za férových životných a pracovných podmienok, ale aj ekologicky vyrábať rôzne kakaové výrobky. Sledujte taktiež certifikát UTZ, ktorý je znakom toho, že kakao obsiahnuté v danom výrobku pochádza z trvalo udržateľného poľnohospodárstva. Za spomenutie stojí aj certifikát Rainforest Alliance, ktorého cieľom nie je len zachovanie biodiverzity v tropických oblastiach, ale aj práv a blaha zamestnancov a ich rodín.

3 V-label

3. PRODUKTY BEZ OBSAHU ŽIVOČÍSNYCH LÁTOK

V tomto prípade sa nenechajte pomýliť. Tieto výrobky sú síce najčastejšie určené pre ľudí, ktorí nejedia živočíšne produkty zo svojho vlastného presvedčenia, no často si ich kupujú aj ľudia, ktorí hľadajú zdravú a chutnú alternatívu hoc aj k mäsu. Tento sortiment je často dokonca aj v bio kvalite. Príkladom značenia môže byť ochranná známka Európskej vegetariánskej únie, pečať V-Label. Nachádza sa napríklad aj na privátnej značke K-take it veggie.

4 Laktosefree

4. PRODUKTY VHODNÉ PRE ĽUDÍ S INTOLERANCIOU

Je obrovské množstvo ľudí, ktorí nemôžu zjesť hocičo práve kvôli rôznym intoleranciám, ako je lepok či laktóza. Existujú však aj produkty, vďaka ktorým si môžu aj takíto ľudia dopriať chutný jogurt, mlieko, maslo či smotanu. Stačí si všímať produkty s označením Lactosefree. V prípade bezlepkových výrobkov si treba pozerať napríklad označenie Glutenfree. Napríklad v Kauflande nájdete viac ako 300 produktov vhodných pre ľudí s intoleranciou.

5 Suitanable-Cleaning

5. ČISTIACE PROSTRIEDKY

Dôležitá nie je len ochrana prostredia, ale aj zdravia a bezpečnosti nás samých. Práve preto pozor na prostriedky, pomocou ktorých dávame svoju domácnosť „do pucu“. Vaše pľúca, ale aj koža nebudú atakované výparmi z agresívnych parfumovaných prostriedkov, ak budete na výrobkoch hľadať napríklad označenie Sustainable Cleaning. To predstavuje dobrovoľnú iniciatívu A.I.S.E. – charty na trvalé udržateľné upratovanie.

6 MSC

6. OSTATNÉ

Nemali by sme zabúdať ani na ochranu zvierat, lesov či morí. Šetrnú ťažbu dreva môžete podporiť napríklad kúpou hygienických alebo papierenských výrobkov s pečaťou FSC. V rámci ochrany zvierat sa môžu predajcovia angažovať vo viacerých oblastiach: žiaden sortiment z prírodných kožušín, stopka násilnému vykrmovaniu husí a kačíc či predaj vajec výlučne z alternatívnych chovov. A čo moria? Vybrať si môžete napríklad z ponuky rýb zo zodpovedného rybolovu s pečaťou MSC či BIO pečaťou. Okrem toho, táto problematika sa týka aj odpadu v moriach a oceánoch. Pri oblečení siahnite napríklad po výrobkoch z vlákna ECONYL, ktorý recykluje odpad z rybárskych sietí.
6 FSC

NEMUSIA STÁŤ AŽ TAK VEĽA, AKO SI MYSLÍTE

Väčšina ľudí si myslí, že na zodpovedné produkty im peňaženka nepostačí. Niektorí si zase myslia, že takéto produkty môžu nájsť len v špecializovaných predajniach. Opak je však pravdou. Ich cena nemusí byť až tak prehnaná a zodpovednosť svojho podnikania si čoraz viac uvedomujú aj firmy, medzi nimi aj maloobchodné reťazce. „Našim zákazníkom dávame možnosť správať sa zodpovedne nielen doma a v prírode, ale aj medzi nákupnými regálmi. Ponúkame im množstvo produktov vyrábaných s ohľadom na životné prostredie, ale aj ľudí. Spotrebiteľ ich ľahko spozná práve vďaka špeciálnym logám. Len v sortimente predajní Kaufland nájdete takmer 1000 zodpovedných produktov. Okrem toho, zákazník si môže tento nákup odniesť domov v taške z bio bavlny,“ vysvetľuje Erika Turček Pfundtnerová zo CSR oddelenia spoločnosti Kaufland.

P18A9213-CMYK
chyba