Investície do digitálu dosiahli úroveň 104 miliónov Eur a rast 12%
V medziročnom porovnaní 12% rast dosiahli aj výdavky na médiách slovenských vydavateľov. K nárastu ich príjmov prispeli aj investície smerované do politických kampaní ako voľba prezidenta Slovenskej republiky a voľby do Európskeho parlamentu. Slovenským vydavateľom sa darilo v programmatickej reklame. Zaznamenali vyšší dopyt, čo malo vplyv aj na zvýšenie jednotkovej ceny.
Výsledok prvého polroka 2024 do značnej miery ovplyvňuje aj rast výdavkov do nadnárodných hráčov.
K pozitívnemu trendu v roku 2024 prispeli aj ekonomické faktory ako pokles inflácie a navráteniu sa k hodnotám zo začiatku roka 2022, zastabilizovanie úrokových sadzieb. Prognózy naznačujú, že v tomto roku Slovensko dosiahne aj vyšší rast HDP.
Daša Karpelová, executive director IAB Slovakia: „Slovenský trh dosiahol v prvom polroku rast nad očakávania. Podľa predikcií IAB Europe sa celkovo za európsky reklamný digitálny trh očakáva rast na úrovni 8,1%. Keď vezmeme do úvahy, že druhý polrok vzhľadom na vianočné kampane býva silnejší, pravdepodobne sa na slovenskom trhu dočkáme naozaj výrazného rastu pre rok 2024.“
S najvyšším rastom skončili výdavky do audio digitálnej reklamy, riadkovej inzercie a natívnej reklamy
Digitálna audio reklama (+59%) neustále rastie. V absolútnej hodnote však táto reklama dosahuje zatiaľ len objem na úrovni 1,4mil. Eur.
Zuzana Čubrík, Data Strategy Director Digiline: „Verím, že začiatok monitorovania podcastov na pôde IAB Slovakia prinesie väčšiu transparentnosť v rámci neustále sa rozvíjajúceho slovenského podcasterského trhu. Agregácia podcastových dát uľahčí mediálne plánovanie a zatraktívni tento digitálny mediálny kanál v očiach inzerentov, čo bude mať za následok postupné navyšovanie výdavkov do audio digitálnej reklamy.”
Riadková inzercia (+24%) si dlhodobo udržiava svoj kontinuálny rast. Oproti predchádzajúcemu obdobiu je dokonca tento rast vyšší o 11 percentuálnych bodov. K tomuto pozitívnemu trendu prispieva najmä trh pracovných ponúk, aj vzhľadom na historicky najnižšiu nezamestnanosť dosiahnutú v prvom kvartáli 2024 (5,6%) od konca roka 2022, čo predstavuje vyššiu ponuku práce ako dopyt. Rovnako rastú aj segmenty auto-moto či realitný trh, na ktorom aktuálne ponuka prevyšuje dopyt aj vzhľadom na vysoké úroky v prípade hypoték.
Výrazný rast (+18%) zaznamenala aj natívna reklama. K jej rastu môže prispievať aj rast mediálneho priestoru, ktorý súvisí s rastom návštevnosti médií zameraných práve na natívne spolupráce.
Najväčší podiel na celkových výdavkoch majú display vrátane video reklamy (spolu až 54%) a vyhľadávanie.
Tabuľka: Vývoj výdavkov do reklamy za jednotlivé formáty za prvý polrok 2024
Podiel video reklamy na celkovom display je na úrovni 35%. Programmaticky sa nakupuje väčšina display reklamy (až 79%). V prvom polroku 2024 dosiahla programmatická reklama rast na úrovni 10%. Od roku 2021 sa do programmatic reklamy započítava všetka reklama, ktorá sa nakupuje automatizovaným spôsobom. Čiže zahŕňa investície zrealizované cez DSP platformy, cez reklamné nástroje Google Ads, DV360 a Facebook Ads.
Vývoj výdavkov do internetovej reklamy v rokoch 2007 – 2024 Infografika
Vysvetlivky:
Non-video display – bannery, buttony, skyscrapers, overlays, interstitials, pop ups, mobil display, od 2019 textová reklama s obrázkom ako napr. Etarget, Inres, Azet klik, Inclick;
Paid-for-search advertising – reklama zobrazovaná na základe vyhľadávania;
Video display – video reklama;
Classifieds and directories – kontextové PPC, katalógová reklama, riadková inzercia;
Natívna reklama – natívna reklama, natívna video reklama a PR – tvorba, uverejnenie a distribúcia na stránke vydavateľa a sociálnych sieťach. Patria sem natívne články, PR články, súťaže, SEO články, in-feed reklama, odporúčacie boxy, vrátane vedľajších nákladov na výrobu: napísanie článku, fotoprodukcia, videoprodukcia. Patrí sem aj natívna video reklama – natívne video je video vyprodukované redakciou/vydavateľom na mieru pre konkrétneho zadávateľa.;
Other – email, newsletter, SMS/MMS, SEO, od 2015 aj affiliate a sponsorship, digitálna audio reklama v ktorej sú zahrnuté: reklama umiestnená v podcastoch, v digitálnom rádiu, na stream platformách;
Programmatic tvoria investície zrealizované cez DSP platformy, cez reklamné nástroje Google Ads, DV360 a Facebook Ads. Výdavky do online reklamy sú deklarovanými výdavkami členov IAB Slovakia v media net – net hodnote a kvalifikovaným odhadom AdEx skupiny združenia IAB Slovakia, v ktorej sú zástupci agentúr i médií. Odhad výdavkov do globálnych platforiem akými sú Google, Meta, či iné, reflektuje prevažne výdavky najsilnejších inzerentov v rámci SR. Monitorovať a odborne odhadnúť všetky investície odhadom od niekoľko desiatok tisíc menších inzerentov, do globálnych reklamných platforiem je z technického hľadiska mimoriadne náročné, preto sa reálne výsledky môžu odlišovať.