Konzultácia je pre klienta stále dôležitá
Čo sa bankového sveta týka, osobný kontakt je stále dôležitý aj z iného dôvodu, a tým je finančná gramotnosť. Tá je na Slovensku nízka, a preto je rola pobočky či bankára kľúčová. Ani mladí, ktorí vstupujú do produktívneho veku a potrebujú riešiť komplexnejšie finančné otázky, to častokrát nezvládnu sami len cez digitál. Potrebujú poradiť, ako čo najlepšie hospodáriť so svojimi zarobenými peniazmi, ako si sporiť či ako sa rozumne zaúverovať. Podľa údajov Tatra banky si študentský účet na diaľku, čiže bez osobného kontaktu, otvorila v minulom roku približne polovica študentov. Tento pomer sa však tiež vyvíja a v tomto roku evidujú až 67 % digitálne otvorených študentských účtov. Ich prvý osobný kontakt s bankou často prichádza až po niekoľkých rokoch od založenia účtu.
Ochota prísť osobne
Mnohí, ak si nevedia s niečím poradiť, siahnu v prvom rade po digitálnom kanáli. Odpovede na svoje otázky hľadajú zväčša sami na webe banky. Tí mladší nemajú zábrany a vo väčšom využívajú aj služby digitálneho poradcu, tzv. chatbota. Chatbot je celkovo výborný pomocník pri riešení servisných otázok alebo v situáciách, keď klient nevie niečo konkrétne vykonať v digitálnom bankovníctve. Jednoducho, čím viac banka buduje samostatnosť klienta a jeho schopnosť vybaviť veci z domu, tým je nižšia jeho ochota stretnúť sa. Skôr či neskôr však k tomu prirodzene príde, osobnému kontaktu sa úplne vyhnúť nedá. Najčastejšie ide o poradenstvo v otázkach investícií a hypoték. To už cez čet proste nevybavíte.
Hotovosť sa už nenosí
Ak sú dnes pobočky viac o poradenstve, nevyhnutne sa tomu musí prispôsobiť aj ich fyzický priestor. V pobočkách je dnes viac finančných poradcov ako servisných pracovníkov. Zvuk čítačiek peňazí a rátačiek mincí je už v podstate minulosťou. Napríklad Tatra banka v posledných rokoch výrazne rozšírila svoju sieť bankomatov s funkciou vkladu a prácu s hotovosťou presunula mimo hlavný priestor. Podľa štatistík, približne až 96 % klientov aj tak rieši vklad a výber cez bankomaty. Postupne si na tento spôsob zvykajú aj podnikatelia. Práve oni najviac oceňujú, že sa nemusia viazať na otváracie hodiny pobočiek, keďže väčšina vkladomatov je k dispozícii 24 hodín, 7 dní v týždni.
Digitálnosť je zjavná aj vo fyzickom priestore
Dizajn pobočiek sa tiež prispôsobuje dobe a digitálnym potrebám. Modernosť a nadčasovosť sú dôležité, no v prvom rade ide o funkčnosť, dostatočne súkromný priestor na poradenstvo a tiež princípy udržateľnosti. V Tatra banke vďaka digitalizácii rapídne obmedzili spotrebu papiera a zavedením LED svietidiel či iných úsporných opatrení sami prispievajú k znižovaniu záťaže na životné prostredie. Klasické pobočky však plnia funkciu aj akejsi vstupnej brány do digitálneho sveta. Možno práve tu môžeme hľadať odpoveď na to, prečo si stále viac ako polovica ľudí otvára bežný účet osobne a nie digitálne. Prvé stretnutie je príležitosťou vysvetliť aj menej zdatnému klientovi, ako môže v digitálnom bankovníctve prakticky a hlavne bezpečne narábať so svojimi financiami.