Istagram a Gogle. Od zarábania na internete vás možno delí len jediné písmenko

Existuje tisíc a jeden spôsob, ako podvodne zarobiť peniaze na internete. Preklepové domény patria do sivej zóny – nie vždy ide o podvod, niekedy je to len obyčajné parazitovanie na úspešných webstránkach iných ľudí. A niekedy z toho môže profitovať aj pôvodný vlastník domény. Aké teda existujú možnosti a hlavne, čo z toho môžete získať vy?

11.11.2022 00:00
webglobe 1, pr, nepouzivat

Čo to vlastne sú tie preklepové domény?

Každý občas urobí preklep. Preklepové domény sú jednoducho chybne zadané URL adresy: Gogle namiesto Google, Istagram namiesto Instagram.

Nemusí to však byť iba preklep. Patria sem aj iné nesprávne tvary:

  • TLD domény (napríklad keď namiesto .com zadáte .sk),
  • výslovnosť vs. zápis (mol namiesto mall),
  • viacslovné doménové mená (verzia s pomlčkou alebo, naopak, bez)

Server DNS vám po zadaní takejto požiadavky zvyčajne oznámi, že takáto stránka neexistuje – ale nie vždy.

Z času na čas sa na ňom nejaký ten obsah nechádza. Napríklad doménu Gogle.com vlastní Google a doména mol patrí Mallu. Istagram do vyhľadávania radšej nezadávajte – nemá totiž SSL certifikát.

Kde sú v tom peniaze?

Na príklade goglu a molu sa dostávame k hlavnej téme článku: na preklepových doménach slušne zarába veľa ľudí.

Môžeme si ich rozdeliť do troch skupín:

  • majitelia pôvodnej domény
  • doménoví brokeri (špekulanti)
  • podvodníci a hackeri

Každá z týchto skupín má svoj vlastný spôsob, ako využiť preklepové domény vo svoj prospech. Ich ciele sa môžu v niektorých prípadoch prelínať, ale zvyčajne sú skôr protichodné. Pozrime sa na ne bližšie.

1. Majitelia domén získajú väčšiu návštevnosť na svoj web

Google má dobre spočítané, o koľko návštevnosti (teda tržieb) by prišiel kvôli takejto doméne s preklepom. Preto si tie najdôležitejšie zaregistroval pre seba.

Aj od Mallu je to šikovný krok, keďže má pravidelné reklamné spoty v televízii a rádiu. Stále sa totiž nájde veľa ľudí, ktorí do vyhľadávania zadajú presne to, čo počujú: „Nakupujte na mol.sk.“ Najmä e-shopom a IT či SAAS spoločnostiam sa oplatí zaregistrovať doménu hneď pri založení s.r.o. – a pridať k tomu aj niekoľko podobných názvov a preklepov, ktoré budú presmerovávať na ich oficiálnu webstránku.

Má to pre nich aj sekundárny pozitívny účinok: čím viac domén bude odkazovať na ich web, tým lepšia bude ich pozícia v Google vyhľadávaní.

Tých pár stoviek ročne navyše nie je nič v porovnaní s problémami a ušlým ziskom, ku ktorým by inak mohlo prísť.

A to sa už dostávame do sivej zóny zarábania na doménach s preklepmi.

2. Špekulanti sa k voľným doménam zvyčajne dostanú skôr

Viete o nejakej mladej začínajúcej spoločnosti alebo výrobku, ktorý sa chystá na trh? Zaregistrujte si doménu obsahujúcu ich meno a potom ju draho predajte. Presne to robia sprostredkova­telia domén.

Facebook zaplatil v roku 2010 za doménu fb.com neuveriteľných 8 500 000 dolárov. Keby si ju zaregistroval ešte ako malý, neznámy startup, určite by ho to vyšlo oveľa lacnejšie.

Doménoví makléri sledujú vychádzajúce hviezdy biznisu (teraz sú v kurze najmä kryptomeny) a popkultúry (skúste napríklad billie-eilish.com) a systematicky skupujú všetky voľné domény, aby ich predali za vysokú cenu buď právoplatnému vlastníkovi značky, alebo iným záujemcom (napríklad konkurencii).

Domény preklepové domény sú obľúbeným artiklom. Firmy často ani nenapadne si ich zaregistrovať alebo problém banalizujú, a potom sú prekvapené, keď im ich niekto ponúkne za tisícnásobok pôvodnej ceny.

Doménové špekulácie (tieto prípady sa nazývajú aj cybersquatting alebo presnejšie typosquatting) nie sú biznisom pre každého. Vyžaduje si trochu wallstreetovskej dravosti.

Firma spravidla doménu len tak nekúpi. Musíte sa oháňať údajmi o jej návštevnosti – ukázať, koľko peňazí cez ňu prúdi. Ak nezaberie ani to, budete musieť siahnuť po ostrejších argumentoch a začať spomínať možný odpredaj konkurencii.

Z právneho hľadiska je toto podnikanie dosť na hrane. Ak má spoločnosť registrovanú ochrannú známku, je veľká šanca, že bude môcť doménu od špekulanta vysúdiť.

3. Preklepové domény terčom podvodníkov

Preklepové domény sú bohužiaľ aj živnou pôdou pre podvodníkov. Najčastejšie ide o prípady jednoduchého phishingu, keď sa na nich nachádza kópia pôvodnej stránky.

Bežného návštevníka nenapadne overiť si vlastníka domény alebo údaje o prevádzkovateľovi webu. A tak sa často stáva, že „nakúpi“ v inom e-shope, ako by chcel.

Tento príklad „obchodu“ uvádzame preto, aby ste si dávali pozor, kam zadávate svoje osobné a platobné údaje – nie preto, aby ste to skúšali…

4. Doménové príživníctvo: affiliate a PPC reklama

Existuje ešte jeden spôsob, ako zarobiť peniaze na preklepovej doméne. A ten je navyše dlhodobý a udržateľný. Nie je to ani priamo podvod. Nazvime to radšej príživníctvom.

Doménoví špekulanti nenechávajú svoje domény len tak ležať úhorom. Často na ne umiestňujú stránky plné reklám a vyberajú poplatky za zobrazené reklamy.

PPC reklama na preklepových doménach je však záležitosťou zopár drobných – pokiaľ nemáte dennú návštevnosť v tisícoch.

Zaujímavejšia je skôr druhá možnosť: zapojiť sa do affiliate programu pôvodného majiteľa domény (ak ho má) a parazitovať na jeho predajoch.

Jednoducho presmerujete svoju doménu pod svojím affiliate kódom na správnu webovú stránku a potom už len inkasujet percentá z predaja.

Majiteľ síce môže byť nahnevaný, že platí za návštevníkov, ktorí by k nemu pravdepodobne aj tak prišli, ale stále je to pre neho najlepšie možné riešenie (určite lepšie, ako keby sa doména dostala do rúk konkurencie alebo podvodníkov).

Kde zohnať lacné domény?

Či už chcete profitovať z preklepovách domén ako majiteľ firmy, alebo ako doménový špekulant (dúfajme, že to nie je tretia možnosť), kľúčom je zaregistrovať čo najviac relevantných doménových mien. Čím lacnejšie, tým lepšie pre vás, však? Teraz môžete získať domény za pár eur na Webglobe počas Black Friday. Počas novembra bude na väčšinu produktov ponúkať zľavy až do výšky 50 %.

odkaz
webglobe, pr, nepouzivat
chyba