Chcel lepší život. „Vymáhači“ mu pomohli

13.06.2022 00:00
Erina, intrum, PR, nepouzivat Foto:

„Mal som približne 20 rokov. Po tom, čo mi zomrela mama, ostali sme na všetko sami. Nevzdelaní, nevediac, ako to vo svete a v živote chodí, no každý súrodenec sám za seba, nakoľko sme veľa možností nemali. Bol som mladý, zúfalý zo straty matky a súrodencov, mal som depresie. Tak som sa chvíľu túlal, pracoval som aj v Českej republike nevediac o tom, že sa treba odhlásiť zo zdravotnej poisťovne. Samozrejme mi tak začal narastať prvý dlh. Neskôr som sa vrátil na Slovensko. Nebolo to jednoduché, musel som si nájsť bývanie, nemal som takmer ani euro. Jedinú možnosť som videl vo fabrike s ubytovaním. Pracoval som tam asi rok, keď ma to zunovalo, ale to som už mal dlh aj u operátora. A práve dlhy boli dôvod, prečo som si vzal spotrebný úver. Myslel som si, že vyplatím, čo mám, spravím si vodičský preukaz, kúpim auto. No pár mesiacov po schválení spotrebáku ma prepustili a ja som musel riešiť identickú situáciu ako pred tým,“ takto začal rozprávať svoj príbeh Patrik z okresu Lučenec.

Foto: Intrum image bank
Erina, intrum, PR, nepouzivat

Patrikov príbeh nie je ojedinelý. Náročná situácia v domácom prostredí v spojení s nedostatočnými finančným skúsenosťami a znalosťami sú častými dôvodmi, prečo sa niekto dostane do dlhovej pasce. Takýto typ zákazníkov tvorí asi 19% všetkých dlžníkov, ktorých u nás v Intrume evidujeme. Postupujú nám ich naši klienti, veritelia, ktorí nedokázali získať úhradu za svoj tovar, či služby.

Foto: Intrum image bank
Erina, intrum, PR, nepouzivat

Intrum je európskym lídrom v odvetví inkasa a správy pohľadávok. Pred niekoľkými rokmi sme priniesli výraznú zmenu postupov do tohto odvetvia. Pokojne môžeme tvrdiť, že vymáhanie už neexistuje, ale sme už skôr poradcovia, ktorí dlžníkov považujú za zákazníkov.

V prípade zákazníka, ktorý si uvedomil svoju zodpovednosť a rozhodol sa vyriešiť svoj dlh, je možné pristúpiť aj k špeciálnym riešeniam. V prvom rade však treba mať na zreteli, že ide o človeka, ktorý si kúpil tovar a službu, či zobral úver, za ktoré napokon nezaplatil. Dokážeme pochopiť, že často osud zasiahne nečakane a zrazu sa človek ocitne bez peňazí. Veľkú časť našich zákazníkov však tvoria tzv. zámerní neplatiči.

Preto vždy pozorne počúvame príbeh človeka. Nie je to len evidenčné číslo. Každú komunikáciu zaznamenávame a sledujeme priebeh spolupráce a to, či dlžník pristupuje zodpovedne k svojmu záväzku.

Patrikovi sa jeho život nepáčil a snažil sa nájsť riešenie, ako sa zbaviť dlhov.

„Motiváciou som si bol v prvom rade sám. Celé roky som neustále myslel na to, že mám dlhy, že mi to ako mladému človeku v budúcnosti veľmi uškodí. Začali mi chodiť listy od vašej spoločnosti. Chvíľku som to ignoroval, potom prišlo zamyslenie… Neskôr som si začal študovať na internete vaše stránky. Mal som veľa známych v dlhoch a svojou zúfalosťou klesali nižšie a nižšie. Nechceli si dať poradiť, nechceli sa vyrovnať so svojim údelom. Ja som však mal stále myšlienky, že takto sa žiť nedá, nemôžem tak skončiť. Asi po pol roku, keď už som naozaj nemal čo stratiť, a pracovať bez vízie do budúcnosti len preto, že musím, nie je cieľom, som nabral odvahu a zavolal som vám,“ odpovedá Patrik na otázku, čo ho motivovalo riešiť svoje dlhy.

Foto: Intrum image bank
Erina, intrum, PR, nepouzivat

Inkaso pohľadávok – to sú tí vymáhači? Intrum je ľudský

V spoločnosti Intrum každý deň komunikujeme s obrovským množstvom dlhujúcich zákazníkov. Naši kolegovia zo zákazníckeho centra sa denne stretávajú s náročnými životnými príbehmi. Súčasne sa veľmi často sa stretávame s milými reakciami od prekvapených zákazníkov. Vyjadrujú sa, že škoda, že sa neozvali skôr, ďakujú nám za pomoc, ústretovosť, za ochotu a sú veľmi milo prekvapení našim prístupom.

Preto u nás vznikla myšlienka hovoriť o tom aj verejne. Vytvorili sme projekt „Intrum je ľudský“. Našim cieľom je ľuďom pomôcť a podporiť tých, ktorí sú v kolotoči dlhov. Mať dlhy je v aktuálnej ekonomike prirodzené, ale dôležité je vedieť s nimi pracovať. A ak dlh nepracuje pre nás, tak je potrebné sa z neho čo najskôr dostať.

Hľadáme riešenia, ktoré sú prístupné jednak pre dlhujúceho zákazníka a jednak aj pre klienta, veriteľa.

„Chceme ukázať, že v súčasnej dobe sa inkaso pohľadávok robí empatickou a etickou formou. V prvom rade sa snažíme zistiť reálnu situáciu zákazníka. V našej praxi sa stretávame aj s rôznymi formami zneužitia. Samozrejme to nie sú jediné prípady, prečo sa niekto stane našim zákazníkom. V každom prípade však postupujeme so zreteľom na situáciu každého jednotlivca a hľadáme pre neho adekvátne riešenie,“ vysvetľuje Martin Musil, výkonný riaditeľ spoločnosti Intrum Slovakia.

Pre našich klientov, obzvlášť pre veľké spoločnosti, sme strategickou súčasťou ich obchodných postupov. Na verejnosti sa však ešte stále stretávame skôr s negatívnym vnímaním odvetvia inkasa a správy pohľadávok. Ľudia nás vidia ako namakaných chlapíkov s basebalkou v ruke, čo idú hlava nehlava, ale hlavne, že dostanú zaplatené.

To si myslel aj Patrik z nášho príbehu: „Keď som sa rozhodoval, čo idem spraviť, aby mi bolo lepšie, mal som v hlave veľa myšlienok. Čo ak zavolám do tej vymáhačskej spoločnosti? Všetko mi zoberú a neostane mi ani na život? Budem sa roky trápiť zo životného minima? Čo ak sú to len klasické odrhovačky, ako vám kto pomôže nemať dlhy, zabezpečí budúcnosť? Stále som mal v hlave myšlienky iba o tom, že to sú nejakí vymáhači, exekútori, ktorým je jedno, čo bude, hlavne, že sa platí. Napokon som raz jednoducho zodvihol telefón a zavolal som. Prekvapilo ma vystupovanie zamestnancov. Všetko s tichým a ústretovým tónom hlasu, pekne citlivo, žiaden krik, žiadny náznak arogancie, či neochoty. Tiež ma prekvapil celkový prístup vášho zamestnanca, ktorý prišiel na stretnutie so mnou so zlomenou nohou, na Silvestra, kedy už má každý prácu v malíčku a venuje sa rodine, známym a oslavám príchodu nového roka. Aj keď som volal na zákaznícku linku, nebol vôbec žiadny problém s informáciami. Veľmi, naozaj veľmi dobré.“

Foto: Intrum image bank
Erina, intrum, PR, nepouzivat

Svoje postupy spoločnosť Intrum neustále kontroluje a reviduje a ako licencovaný subjekt vykonávame svoju činnosť pod dohľadom Národnej banky Slovenska.

Pre overenie nášho prístupu realizujeme v spolupráci s externou agentúrou každý rok prieskum spokojnosti zákazníkov. Dosahujeme vynikajúce výsledky, ktorými presahujeme benchmarky slovenskej finančnej správy. Za posledné štyri roky 87–90% respondentov súhlasilo, že sme ochotní a máme príjemný personál. 88–91% potvrdilo, že sme vhodne komunikovali. 82–89% súhlasilo, že sme im ponúkli vhodné riešenie.

Počas vrcholiacej korona krízy sme samozrejme aj my zaznamenali nárast nepríjemných reakcií zo strany zákazníkov a mierne zhoršenie výsledkov, ľudia boli vo väčšej miere podráždení, často až agresívni, ale v tomto roku sa už situácia upokojuje.

Strkanie hlavy do piesku nepomôže

Na záver by sme všetkým, ktorí sa už dostali do dlhovej pasce, a prípadne už aj boli kontaktovaní, napr. inkasnou spoločnosťou, odporučili, aby sa nebáli s nami komunikovať. O čo skôr zistíme ich reálnu situáciu, o to menej úrokov a poplatkov im narastie. Intrum je kapitálovo silná spoločnosť, preto dokážeme priniesť aj inovatívne riešenia. Každopádne si treba uvedomiť, že zo zákona má veriteľ nárok účtovať si úrok z omeškanej sumy a spolu s poplatkami môže dlh zákazníka veľmi nepríjemne narásť. A tomuto sa dá predísť včasnou a jasnou komunikáciou.

„Začal som mať ozaj kľud na duši. Našiel som si partnerku, máme spolu malé dieťa. Žijeme v podnájme, ale zatiaľ zvládame. Táto spoločnosť mi ozaj otvorila oči. Mám už iný pohľad na svet a život. Prestal som sa báť komunikovať o problémoch a dlhoch, a to len vďaka prístupu zamestnancov spoločnosti Intrum. Naozaj z úprimného srdca odporúčam ľuďom nebáť sa prihlásiť, zdvihnúť ruku a povedať: mám problém a neviem si rady. Vždy je prvoradé začať od seba. Nikto nevie, aké máte starosti a ani zamestnanci spoločnosti nemajú odkiaľ vedieť, ako to s vami v skutočnosti je. Každý jeden prípad je individuálny, veľmi citlivý a potrebuje špeciálny prístup, ktorý vám určite títo zamestnanci poskytnú,“ toto je odporúčanie od Patrika z okresu Lučenec pre všetkých, ktorí potrebujú vyriešiť svoje záväzky.

chyba