Svetové kolo kuchárskej súťaže Bocuse d'Or nám uniklo len tesne

Európske kolo najprestížnejšej kuchárskej súťaže na svete , ktorá sa konala 23. a 24. marca v Budapešti, v Maďarsku, pozná svojho víťaza. Stal sa ním tím Dánska, druhé miesto obsadili Maďari a bronz si odniesli Nóri. Náš slovenský tím v zložení Peter Duranský, Márk Janák a Peter Vajgel skončil na 12. mieste.

29.03.2022 00:00
Bocuse d Or Europe, pr, nepouzivat

Minulý týždeň privítalo budapeštianske výstavisko niekoľko desiatok najlepších kuchárov Európy, aby zabojovali o zlatú sošku Paula Bocusa. Slovenský národný tím získal miesto na kontinentálnom kole, čo nie je vôbec jednoduché. „Krajina, ktorá usporiadala národné kolo, sa vôbec nemusí dostať ďalej. Napríklad len Litva čakala na svoju príležitosť získať miesto na európskom kole dlhých 12 rokov. A to mala vládou garantovaný rozpočet. Estónsko si rovnako muselo na svoju účasť na kontinentálnom kole počkať“, uvádza nás do témy Jaroslav Žídek, prezident Bocuse d'Or Slovakia a zároveň člen poroty Bocuse d'Or Budapest 2022. Nám sa podarilo postúpiť ďalej hneď, čo je skutočne úspech.

Bocuse d Or Europe, pr, nepouzivat

V Budapešti súťažilo 17 tímov z Poľska, Estónska, Dánska, Francúzska, Švajčiarska, Islandu, Belgicka, Fínska, Španielska, Maďarska, Holandska, Veľkej Británie, Litvy, Nórska, Turecka, Švédska a samozrejme Slovenska. Na stupni víťazov stáli Dáni, Maďari a Nóri. Škandinávske krajiny dlhodobo vládnu gastronomickému svetu a niet sa čo čudovať. Vláda veľmi štedro podporuje rozvoj turizmu a gastrosegmentu. Čo sa následne premieta aj do záujmu najznámejších gurmánskych bedekrov, ten najprestížnejší Michelin nevynímajúc.

Najlepších 10 krajín postupuje na svetové finále súťaže do francúzskeho Lyonu, ktoré sa bude konať v januári 2023. Tu sa stretnú s ďalšími krajinami z Ameriky, Ázie a Afriky. Slovenský tím v zložení Peter Duranský, Márk Janák a Peter Vajgel skončil na 12. mieste a na postupové miesto im chýbalo len 30 bodov v celkovom hodnotení. Ako nováčik sme prekvapili nielen dizajnom jedla na tanieri alebo mise, ale aj chuťovo. O našich kvalitách určite svedčí skvelé umiestnenie medzi veľmocami, ktoré majú niekoľkonásobne vyššiu podporu národného tímu, krajiny majú niekoľko top reštaurácií ovenčených michelinskými hviezdami a kultúra stravovania je na inej úrovni. Preto to rozhodne nie je možné vnímať ako neúspech. „Dvanáste miesto je pozvánkou medzi európsku kuchársku elitu a zároveň veľkou výzvou, aby sa štát začal zaujímať o turizmus a gastro ako to vidíme v okolitých krajinách. Len s ich podporou vieme školiť nových mladých kuchárov, posielať ich na stáže a budovať inú kultúru stravovania. Systémové zmeny sa nedajú postaviť na entuziazme jedného sponzora, ktorého sme mali “, pridáva sa Vojto Artz, prezident Slovenského zväzu kuchárov a cukrárov.

Súťažné tímy pripravovali na európskom kole v Budapešti dve jedlá. Prvé bolo vegetariánske, kde boli hlavnou témy zemiaky, tradičné maďarské odrody Coronoda, Anuscha a Madison. Okrem toho boli predpísané ako živočíšne proteíny vaječný bielok a mliečne produkty. Druhou témou bolo mäso, konkrétne srnčie (chrbát s kosťou a stehno), kačacia foie gras, kyslá smotana a cottage cheese. Mäso sa servírovalo najprv na mise a následne prekladalo na tanier. „Do Budapešti sme išli maximálne pripravení – čo nám naše možnosti dovoľovali. Mali sme mentorov, ktorí už uspeli na Bocuse d'Or a bolo to výhodou. Ráno nás síce potrápili technické problémy a prísna technická porota, ale všetko sme zvládli a chalani pokračovali vo svojej práci. To, čo sme predviedli, ma jasne utvrdilo v tom, že na Slovensku na to máme. Ochutnával som vegetariánske jedlá všetkých súťažiacich a náš tanier sa tam teda vôbec nestratil. To isté platí aj o mise“, pokračuje Jaroslav Žídek.

Bocuse d Or Europe, pr, nepouzivat

„Bol to päť a pol hodinový maratón, sústredili sme sa na výkon. Na úvod nás čakalo pár nemilých prekvapení, ale aj to sa nám podarilo veľmi rýchlo vyriešiť a pokračovali sme v tom, čo sme 4 mesiace intenzívne trénovali“, pridáva sa Peter Duranský, víťaz národného kola súťaže a slovenský reprezentant na európskom kole. „Každý tím dostal asistenta od usporiadateľa. Ten náš nevedel dobre po anglicky, našťastie viem po maďarsky a tak sme zvládli aj toto. Neviem, ako na tom boli ostatné krajiny, ale keby sme s ním nevedeli komunikovať, bolo by to ťažšie“, pokračuje Márk Janák, asistent v našom tíme. Tréner Peter Vajgel dohliadal na jednotlivé procesy, ich načasovanie a veci, ktoré hodnotila prísna technická porota. „Pravidlá sú veľmi jasne definované a dôsledne kontrolované. Aby sme mali menej odpadu a zbytočne nestrácali body, tak čo sa dalo zjesť, sme zjedli. Všetci“, pridáva s úsmevom Peter Vajgel.

Náš skvelý tím mal ohromnú podporu celej kuchárskej komunity, v hľadisku bolo vidieť slovenské vlajky a nechýbali ani hrnce a varešky namiesto bubnov a paličiek. Výnimočnú atmosféru si nenechal ujsť ani náš prvý reprezentant na európskom kole Bocuse d'Or v Ženeve, Martin Korbelič. „Je to súťaž ako každá iná. Váš výsledok nestojí len na hlavnom súťažiacom. Podmienky, za akých tím trénuje či angažmán spomínaných zahraničných trénerov alebo mentorov, vás posúvajú vpred. Škandinávski kuchári nerobia rok nič iné, len sa pripravujú a dostávajú normálnu mzdu. Naši chalani chodili do práce alebo Márk ešte do školy. Ak chceme byť úspešní, musíme získať viac silných finančných partnerov. V tomto smere klobúk dolu pred METRO. Podporili nás aj sami. Dlhodobo to však nie je udržateľné“, pokračuje Jaroslav Žídek.

Bocuse d Or Europe, pr, nepouzivat

„Je našou misiou pozdvihnúť slovenskú gastronómiu predovšetkým v oblasti kvality. Nemáte každý deň chuť a čas najesť sa v luxusnej reštaurácii. Ale chcete sa najesť dobre. To sa dá len v kvalitných reštauráciách s moderným vybavením a príležitosťami pre kuchárov. My sami organizujeme workshopy a vzdelávacie semináre pre kuchárov a podporujeme ich v získavaní skúseností aj prostredníctvom účasti na Bocuse d'Or,“ pridáva sa Volkan Buyruk, obchodný riaditeľ METRO Cash & Carry

chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy