Someliérka: Spotreba Prosecca sa u nás napriek pandémii zvýšila.

Zdá sa, že v posledných rokoch Slováci milujú jedlo a víno z Talianska začínajúce na písmeno „P“. Pizza, Pasta, Prosciutto, Parmigiano-Reggiano, Primitívo a hlavne Prosecco.

28.06.2021 00:00
wineplanet, PR článok, reklama, nepoužívať

Na tému Prosecco sme sa rozprávali s Denisou Šutákovou, someliérkou WinePlanet.sk

Prosecco je jedno z najpopulárnejších vín na svete. Prečo to tak podľa vás je?

Iba pred niekoľkými rokmi nebolo Prosecco ničím iným ako regionálnym šumivým vínom z oblasti na sever od Terstu. Vďaka svojmu nekomplikovanému charakteru si postupne Prosecco získalo svojich konzumentov. Nízkonákladové pestovanie hrozna v severovýchodnom Taliansku a jednoduchá výroba metódou Charmat boli ideálne predpoklady pre veľkú produkciu šumivých a perlivých vín. Veľmi dôležitú úlohu zohral v popularite Prosecca výborne zvládnutý marketing. Prosecco DOC, ktorého spotreba je najvyššia v rámci oblasti, je jednoduché, nekomplikované víno, postavené na ovocnej sladšej chuti. Oslovilo najmä laikov, ktorí chcú len bublinky. Dôležitá je tiež nižšia cena oproti iným druhom šumivých vín. Jeho popularitu zvyšujú i tzv. celebrity, ktoré často hovoria do médií o pití Prosecca na terase, po práci alebo s priateľmi. Kedysi sme sa stretávali na káve, teraz pri Proseccu. Slováci majú kladný vzťah k veciam s talianskym pôvodom, pozrite sa, koľko pizzerií máte len v jednom meste alebo dedine.

AKCIA na PROSECCO

Na WinePlanet.sk nájdete všetky druhy Prosecca v 15% zľave, platí do konca júna 2021.

wineplanet2, PR článok, reklama, nepoužívať

Ako sa vyvíja trh s Proseccom na svete a u nás na Slovensku? Ako ovplyvnila tento vývoj pandémia?

Počas pandémie sa celosvetovo v roku 2020 znížila spotreba šumivých vín. Champagne, Prosecco, Cava či rôzne Sekty sa najviac konzumujú počas osláv a večierkov. Keďže ľudia počas Covidu boli doma, ich spotreba klesla. Podľa IWSR ( Medzinárodný výskum vína a destilátov ) pokles predstavuje –8%. Celkovo sa v roku 2020 predaj všetkých druhov šumivých vín zastavil na 2,88 miliárd fliaš. Prosecco DOC stratilo 7% (452 miliónov fliaš), Prosecco DOCG 2% (100 miliónov fliaš), Champagne kleslo o 18% (celkovo 245 miliónov fliaš) a Cava 14% (215,6 milión fliaš).

U nás však došlo k opačnému javu. Celková spotreba Prosecca sa podľa údajov firmy Corner & Co. v roku 2020 zvýšila. A to aj napriek tomu, že hotely a reštaurácie boli zatvorené a v gastronómii došlo k zníženiu predaja. Tento pokles sa nám podarilo nahradiť nárastom predaja u koncových odberateľov, hlavne predajom cez kanál retail a významný nárast zaznamenal náš eshop. Práve cez internetový eshop Wineplanet.sk (www.wineplanet.sk) bolo vidieť najvyšší nárast predaja Prosecca. Výrazne stúpol aj online predaj Champagne.

Prispôsobujú sa trendu nárastu spotreby šumivých vín aj slovenskí vinári?

Áno, veľa slovenských vinárov zareagovalo na stúpajúci trend spotreby šumivých vín. Kvalita slovenských šumivých vín vyrobených klasickou metódou na Slovensku sa zvyšuje. Popularitu zaznamenala i výroba vín Pét-Nat. Ide o šumivé vína, ktoré vznikajú primárnou fermentáciou. Fermentácia je ukončená vo fľaši transformáciou zvyškového cukru na alkohol a oxid uhličitý. Do vína sa nepridávajú žiadne kvasinky, cukor či enzýmy. CO2 vzniká prirodzene. Pét-Nat býva uzavretý korunkovým uzáverom a je nefiltrovaný určený na rýchlu spotrebu. Populárny je tiež v severnom taliansku, kde ho môžete nájsť pod názvom Col Fondo. Na Slovensku sú v poslednej dobe vyhľadávané dosycované vína tzv. Frizzante, pri ktorom sa mladé víno sýti oxidom uhličitým.

Ružové Prosecco Terra Serena, Rose Millesimato...
wineplanet1, PR článok, reklama, nepoužívať Ružové Prosecco Terra Serena, Rose Millesimato 2019, DOC, brut, www.wineplanet.sk

Existujú nejaké novinky alebo druhy vín, ktoré zavádzajú výrobcovia Prosecca?

Najväčšou novinkou, ktorá pobláznila „prosečkárov“ v roku 2020 bolo uvedenie Prosecca v ružovej verzii. Výroba Prosecco Rosé podlieha prísnym pravidlám, nižší výnos, hrozno musí pochádzať z oblasti Treviso DOC a Prosecco DOC Rosé musí tvoriť 85–90% odrody Glera a 10–15 % Pinot Nero DOC (nie IGT). Zákon vyžaduje dĺžku fermentácie minimálne 60 dní. Prosecco DOC Rosé môže byť vyrobené len v kategóriách Brut Nature, Extra Brut, Brut a Extra Dry a na fľaši musí byť deklarovaný ročník. Na slovenskom trhu dnes máme veľký výber talianskych producentov Prosecca.

Nie všetko, čo má bublinky je Prosecco. Vníma podľa vás slovenský spotrebiteľ rozdiely?

Pre slovenského spotrebiteľa zohráva dôležitú úlohu hlavne cena. Postupne sa zlepšuje povedomie o rozdieloch medzi šumivými vínami, avšak stále je prevaha tých, ktorí chcú bublinky, rozdiel medzi Proseccom a iným šumivým a perlivým vínom nehrá dôležitú úlohu.

Vo vašom portfóliu nájdeme Prosecco za 5 eur aj za 30, aký je medzi nimi rozdiel?

Samozrejme je. Dôležitú úlohu zohráva oblasť, je rozdiel, či má Prosecco označenie na fľaši DOC alebo Prosecco Valdobbiadene Superiore DOCG. Je rozdiel, či je na fľaši uvedené Spumante alebo Frizzante. Dôležitý je spôsob výroby Prosecca, metóda výroby a dĺžka sekundárnej fermentácie. Na trhu viete nájsť naozaj veľa kvalitných šumivých vín, ale určite ich nenájdete v regáloch supermarketov v sekcii akcia. Uvediem ešte jeden príklad: spoločnosť Casanova uviedla na trh „Swarovski Edition“ Prosecco DOC, štandardná fľaša sa predáva za cenu 1 290 libier, reklama ?!

Môžete nám odporučiť nejaké inšpirácie na leto, drinky alebo vhodné kombinácie Prosecca s jedlom?

Prosecco je výborný aperitív, ktorý naštartuje chuťové bunky. Výborný ku kanapkám z údeného lososa, skvelý spoločník ku grilovaným sladkovodným i morským rybám, krevetám a morským plodom, taktiež k pečenej morke, kačici či prepeličke. Prosecco sa môže samozrejme servírovať ku krémovému rizotu alebo aj k pečenej jahňacej kotlete s rozmarínom. V lete skvele osviežia i miešané drinky na báze Prosecca – Belliny, Hugo alebo najznámejší Aperolspritz.

wineplanet3, PR článok, reklama, nepoužívať
chyba