Pracovať z domu je normálne. Home office a situácia po pandémii

Práca z domu je výzvou pre všetkých. Situácia, ktorá nastala je výzvou pre všetkých. Opatrenia a nariadenia spojené s koronavírusom donútili zamestnávateľa aj zamestnanca, zamyslieť sa nad rozvrhnutím kancelárskej práce, teda práce na mieste pri počítači. Väčšina pracovných miest viazaných na kancelársku prácu sa vrátila do normálu. Mnoho firiem napriek tomu naďalej praktizuje tzv. "Home office".

28.05.2021 00:00
seocentrum1, PR článok, reklama, nepoužívať Foto:

Koronavírus mení trh práce

Ešte nedávno ponúkali mnohé korporácie a veľké firmy home office, ako jeden z benefitov, aj keď ľudia ho nevyužívali dennodenne. Odbory a predstavitelia podnikov s participáciou štátu sa nechávajú počuť, že home office s odznievaním koronavírusu skončí. Avšak väčšina firiem prišla na to, že nie je nutné sa obávať práce z domu, ak sú nastavené určité pravidlá. Než došlo k rozšíreniu koronavírusu, mal zamestnávateľ v tomto smere obmedzené pole pôsobnosti – väčšinou to v praxi vyzeralo tak, že zamestnanec požiadal o home office, či už jednorazový či v pravidelne stanovených dňoch, a zamestnávateľ túto prácu vo väčšine prípadov povolil. V posledných mesiacoch sa situácia obrátila a počas stavu ohrozenia mala väčšina zamestnávateľov povinnosť nariadiť svojim zamestnancom prácu z domu. Po ukončení stavu ohrozenia sa objavilo veľa firiem, ktoré ponechali home office ako nový benefit a časť ho praktizuje najmä z preventívnych dôvodov, najmä v regiónoch, ktoré sú v poslednom období najohrozenejšie. Pred masívnym rozšírením koronavírusu bol „home office“ braný ako názov pre prácu freelancer či ľudí, ktorí sú nezávislí na čase a mieste práce. Títo ľudia boli v očiach ľudí dochádzajúcich pravidelne na miesto práce braný ako ľudia s istou výhodou a privilégiom pracovať odkiaľkoľvek.

Nová výzva pre zamestnávateľov, ale aj zamestnancov

Home office – to je predovšetkým práca s flexibilnou pracovnou dobou, úspora času, nižšie náklady (pre zamestnávateľov, ale aj zamestnancov) a tiež poväčšinou väčšia efektivita práce. Z pohľadu zamestnávateľa je jednou z výhod to, že môžu spolupracovať so špecialistami v danej brandži bez ohľadu na miesto ich bydliska. Samozrejme môže home office priniesť aj veľa problémov. Dôraz je kladený na oficiálne nastavenie práv a povinností oboch strán. Na vyriešenie sú tak záležitosti ako riziká spojené s chorobami z povolania alebo to, akým spôsobom zamestnávateľ zabezpečí podmienky práce – má zabezpečiť vybavenie pre prácu z domu, zabezpečiť vhodné pracovné podmienky či ponúknuť miesto pre coworking v obmedzenom počte ľudí, ak zamestnávateľ nemá takú možnosť v rámci svojho obydlia?

To je len malá časť problémov, ktoré sa môžu objaviť. Veľkou výzvou je tiež bezpečnostná otázka toho, ako postupovať pri nastavení prístupov do interných firemných databáz alebo nástrojov, tak aby nedošlo k ohrozeniu citlivých dát firmy. Veľmi dôležitou časťou home office je tiež monitoring času stráveného prácou či reportovanie výsledkov práce.

Dobrá organizácia je základom home office

Nájsť vhodné miesto pre home office v rámci domácnosti je mnohokrát veľkým orieškom, najmä, ak náš byt nie je prispôsobený prácu z domu – tzn. nemá písací stôl či stoličku, na ktoré môžeme pohodlne pracovať 8 hodín denne. Je však isté, že každý má k home office individuálny prístup a je len na ňom, aké miesto bude kľúčovým bodom práce z domu. Projekty môžete riadiť v pohodlí Vašej sedacej súpravy, avšak z dlhodobého hľadiska je nutné nájsť miesto, kde budete mať na prácu pokoj a oddelíte ho od spoločnej obývacej časti, najmä ak je v domácnosti viac členov. Je isté, že nie každý si môže dovoliť nájsť miesto také, ktoré by sa rovnalo miestu v práci, ktoré je podľa všetkých obvyklých štandardov, však veľa ľudí má v rámci svojho obydlia možnosť, aj napriek nedostatku miesta v bytoch, zaistiť miesto pre prácu s vzhľadom na maximálne pohodlie a ergonómiu práce. Investície do kancelárského nábytku, konkrétně písacieho stola, kancelárskej stoličky či kresl a skrinky či regálov na dokumenty Vám zaručene prinesie lepší pocit a efektívnosť počas práce z domu. Ak potrebujete pohodlnú a zároveň kvalitný kancelársku stoličku, celkom iste ju nájdete v kategórií Kancelárske stoličky na stolicky24.sk.

Ergonomické kreslá, ako napríklad Coco BS HD sú celkom iste lepšie ako v prípade, keď si sadnete na taburet či jedálenskú stoličku. Prednosťami kresla sú predovšetkým: mäkké sedadlo, odolná tkanina, sieťovina v časti operadla, vďaka ktorej budete sedieť pohodlne aj v lete, profilovaná časť v okolí obličiek, nastaviteľné lakťové opierky, rovnako ako hlavová opierka – to všetko pozitívne ovplyvňuje komfort sedenia a zároveň kvalitu a efektívnosť vykonávanej práce.

coco-bs-hd, PR článok, reklama, nepoužívať

Pre náročnejších užívateľov môže byť vhodnou voľbou kancelárske kreslá Ergohuman Plus Elite Color. Je to drahší model kresla so skvelým ergonomickým prevedením. Je navrhnuté tak, aby spĺňal najvyššie štandardy. Vidieť to môžeme napríklad u lakťových opierok, ktoré možno nastaviť v štyroch úrovniach. Dôležitá je možnosť nastavenia pohyblivé časti v oblasti bedier, ktorá spoločne s možnosťou nastavenia výšky operadla zaistí pohodlie pre používateľa rôzne postavy a výšky.

ergohuman, PR článok, reklama, nepoužívať

Kancelárska práca nezanikne

Väčší podiel home office v posledných mesiacoch neznamená, že klasická kancelárska práca zanikne. V mnohých odvetviach nie je home office efektívnym spôsobom práce. Konferencie a porady je často efektívnejšie vykonávať naživo. Rovnako nie je povedané, že každý zamestnanec je schopný pracovať z domu, bez podpory kolektívu s dôrazom na efektívnosť. Jedno je však isté, čím ďalej tým častejšie sa budeme stretávať s touto formou práce. Po úplnom odznení pandémie bude viac zamestnancov aj zamestnávateľov využívať túto formu práce.

Článok bol vytvorený v spolupráci s internetovým obchodom stolicky24.sk

Facebook X.com chyba Newsletter