Ako sa vyrovnať a bojovať s úzkosťou na pracovnom pohovore

09.07.2019 14:10
Seocentrum, PR článok, nepoužívať
Autor:

Ľudia disponujú darom reči alebo pera. Dokážu bezprostredne komunikovať či dať svoje kreatívne myšlienky na papier. Povahové vlastnosti avšak nie sú všetko a na dobrý pohovor budete potrebovať poriadnu dávku guráže a pokory zároveň. Vzájomné prepojenie inteligenčného a emocionálneho kvocientu je pre úspešné vystupovanie a hodnoverný prejav na pohovore veľmi dôležitý.

Nie všetci ale dokážu tieto dve veci vhodne skombinovať a vo svoj prospech zároveň aj využiť. Príde priveľa vzrušenia, začne s vami triasť, nedokážete odpovedať na otázky, a pritom ste sa na všetko tak dobre pripravili.

Ďalším sprievodným prejavom sú obavy z toho, že vplyvom trémy a iných faktorov nespĺňate požiadavky budúceho zamestnávateľa a nie ste tak vhodným kandidátom. Ak ste sa v týchto riadkoch aspoň z časti našli, možno budete spolu s vhodným pánskym oblekom potrebovať aj našu pomoc.

Podstata koncepcie pohovoru

Pohovor je osobné stretnutie žiadateľa s potenciálnym zamestnávateľom alebo zástupcom zamestnávateľa pri uchádzaní sa o zamestnanie. Účelom spoločného rozhovoru je objasniť schopnosti a zručnosti žiadateľa, ako aj viesť diskusiu o možnej spolupráci.

Na niečo podobné sa musíte dopredu pripraviť, pretože ak nemáte okúzľujúce schopnosti, tie najlepšie odporúčania a prax, veľa šancí získať vysnívané povolanie nie je.

Ako sa pripraviť na pohovor?

Ak ste pri hľadaní novej práce dosiahli svoj prvý cieľ a náborový pracovník konkrétnej spoločnosti vám zavolal a pozval vás na pohovor, pretože ste potenciálnym kandidátom na obsadenie pohodlnej konferenčnej stoličky, je pred vami tá najťažšia chvíľa. Prísť na pohovor a dokázať, že ste nielen na papieri, ale aj v skutočnosti rovnako „cool“ špecialista.

Stopercentná príprava nestačí, a aby ste sa za seba nakoniec nemuseli hanbiť, musíte v danom okamihu fungovať na 200 % a urobiť nasledovné veci.

Po prvé, mali by ste si zozbierať čo najviac informácií o spoločnosti, s ktorou budete v podstate komunikovať. Aj to je dôkaz toho, že máte reálny záujem o prácu a ste kompetentný špecialista. Zároveň môžete týmito informáciami obohatiť aj svoje odpovede a rozhovor.

Aké informácie budú užitočné?

  • Rozsah organizácie: čo produkuje, aké služby poskytuje;
  • Aké časové obdobie je na trhu;
  • Zloženie manažérov-vedenia;
  • Či sa sleduje fluktuácia zamestnancov;
  • Je spoločnosť v profesionálnych komunitách?
  • Je nejaká zmienka o spoločnosti v médiách a iné.

Nebuďte leniví učiť sa informácie z niekoľkých zdrojov. Použite na to tlač a dostupný internet. Môžete si prezrieť oficiálne webové stránky spoločnosti a zistiť všetky informácie.

Ďalším krokom je pripraviť si príbeh o sebe. Je potrebné ho vybudovať so zameraním na budúcu pracovnú pozíciu.

Zapojte do tohto procesu pamäť a analyzujte predchádzajúce profesionálne skúsenosti:

  • pripravte si príklady vašej akcie v rôznych situáciách.

Môžete byť požiadaní, aby ste hovorili nielen o úspechoch, ale aj o prípadných zlyhaniach. Zároveň nie je potrebné spisovať dlhý príbeh s jednotlivými detailmi.

Pri odpovedaní na otázky nezabúdajte, že na čom záleží, nie je len to, o čom hovoríte, ale ako hovoríte, aké emócie a intonáciu používate. Nezabudnite ani na miesto konania pohovoru, ak ním bude moderný 5 hviezdičkový hotel, ktorý mnohé spoločnosti na tieto účely často využívajú, adekvátne tomu prispôsobte oblečenie a vystupovanie.

Skúsený náborový pracovník môže posúdiť vaše osobné kvality aj na základe výrazov tváre, gest atď. Uistite sa, že máte so sebou všetky potrebné dokumenty. Ako ďalší krok si prezrite svoj šatník.

Oblečenie, v ktorom je potrebné ísť na pohovor, by malo byť pripravené vopred. Je potrebné ho vybrať na základe charakteristík budúceho miesta výkonu práce a štýlu prijatého v spoločnosti.

Podľa odporúčaní psychológov, oblečenie by malo byť prísne, ale nie príliš konzervatívne. Farby, ktoré sú vždy vnímané pozitívne – sú odtiene hnedej, šedej, modrej.

Vyhýbajte sa im alebo nenoste vôbec:

  • Krátke topy a tričká;
  • Rifľové oblečenie;
  • Tričká s nápismi;
  • Oblečenie s kamienkami a trblietkami;
  • Športovú obuv;
  • Plážovú obuv;

Samozrejme, vzhľad nie je pri rozhodovaní o zamestnaní prioritou, ale to neznamená, že si môžete obliecť čo len chcete. Ten jeden deň to predsa vydržíte.

A ešte niečo. Len čo vstúpite do kancelárie, vypnite si zvuk na mobilnom telefóne. Ak sa prichádzajúci hovor ozve pri komunikácii so špecialistom spoločnosti, budete sa cítiť trápne a môže vás to rozhodiť.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk