Inovácie v doprave pomáhajú vyššej bezpečnosti

Martin Ľupták vedie jednu z najúspešnejších slovenských dopravných firiem – spoločnosť Bring Trucking a. s. Vlastní ju Nórska štátna pošta, zamestnáva vodičov desiatich národností, brázdi európske cesty a snaží sa o svetovú kvalitu. Získal viacero ocenení a nikdy nezabudne pripomenúť, že za to všetko a za podporu vďačí svojej manželke. Rozhovor s Martinom Ľuptákom prináša národný projekt Zvýšenie inovačnej výkonnosti slovenskej ekonomiky – inovujme.sk.

31.05.2018 08:00
 MDD LUPTAK MARTIN 11 pravda.sk

Od roku 2009 spoločnosť, ktorú riadite, zdvojnásobila tržby a ich výška sa priblížila k 40 miliónom. V čom je tajomstvo úspechu, že vás nezlomila ani kríza?

V časoch krízy, aj v období, keď sa nám darilo a stali sme firmou roka, som mal okolo seba vždy ten istý tím ľudí. Mám zásadu, že za svojimi ľuďmi stojím a viem, čo môžem od nich očakávať.

Sú v oblasti dopravy dôležité inovácie?

Klasická dopravná firma, to nie je žiadna atómová fyzika, ale skôr jednoduchšia činnosť. No aj do tejto zdanlivo jednoduchej činnosti prichádza toľko nových pravidiel a predpisov, že to bude chcieť pomaly vysokoškolské vzdelanie. Veľa inovácií sa dá robiť aj v oblasti bezpečnosti. Napríklad v Nórsku niekedy meníme gumy aj dvakrát za zimu, aj keď sa nám ostatní čudujú. Alkoholový bezpečnostný zámok sme zaviedli do našich ťahačov ako štandard. Sledujeme a meriame počet dní bez vážnej dopravnej nehody a bez vážneho pracovného úrazu. Máme vlastnú metodiku H1/H2 pri pracovných úrazoch. Po každej nehode robíme s vodičom bezpečnostný pohovor. Takisto vodič musí vedieť, ako sa má bezpečne správať. Máme školiacu jazdnú súpravu – možno ako jedna z mála dopravných firiem na Slovensku. A vodič, ktorý sa u nás uchádza o prácu, na nej musí absolvovať skúšobnú jazdu, podobne ako jazykový test.

Zažili ste situáciu, kedy sa vám inovatívny prístup vyplatil?

Nórsku došla trpezlivosť s dopravcami zo strednej a východnej Európy, pretože tam kvôli zlému počasiu, náročnejším cestám a nevyhovujúcim jazdným súpravám spôsobovali veľa nehôd. Preto začali na hranici pri vstupe do krajiny odstavovať autá a kontrolovať ich technický stav. Raz som v Osle náhodou videl hlavné spravodajstvo nórskej televízie. A v ňom reportáž na túto tému. Hovorilo sa v nej o chybách prepravcov – ako jazdia so starými kamiónmi, vodiči nedodržujú bezpečnostné pravidlá, nemajú reťaze… Odrazu som videl v zábere, ako sa k hranici blíži náš kamión, rozoznateľný vďaka typickej zelenej farbe, ktorú majú všetky naše vozidlá. Colník sa iba pozrel na auto, na poznávaciu značku „ZH“, usmial sa na vodiča, ukázal palcom jednotku a kývol, že môže ísť. Pritom autá z Poľska pred ním aj za ním odstavil. Keď som sa vrátil domov, porozprával som kolegom tento príbeh. A povedal som – veľmi sa mi to páčilo a odteraz chcem, aby to bol náš štandard.

Aké máte plány do budúcnosti?

Zámer máme jednoznačný – mať 500 áut a 750 zamestnancov. Chceme byť najsilnejšia dopravná firma v Európe, pokiaľ ide o bezpečnosť.

Čo vás motivuje radiť a pomáhať iným?

Aj ja sa dozviem na konferenciách veľa užitočných vecí. Dnešné prostredie kladie na nás také nároky, že musíme spolupracovať, hoci sme konkurenti. Potrebujeme sa deliť o skúsenosti, hľadať riešenia. A dôležité je robiť nielen veci, ktoré musíme, ale aj tie, ktoré chceme.

Národný projekt Zvýšenie inovačnej výkonnosti slovenskej ekonomiky – inovujme.sk realizuje Slovenská inovačná a energetická agentúra. Spolufinancovaný je z Európskeho fondu regionálneho rozvoja v operačnom programe Výskum a inovácie.

lista loga
chyba