Aj u vás doma sú rodinné stretnutia plné zaujímavých historiek, z ktorých by sa mohli vydávať napínavé romány? Veď každá rodina má svoj vlastný príbeh, ale Jaroslav Ostrožovič ho dokáže rozprávať aj inak. Vpisuje ho do fliaš s vínom, ktoré sa rodí vo Veľkej Tŕni neďaleko Trebišova. Vo vinohradoch, ktoré sú jeho druhým domovom. „Už ako chlapec som na ručnom mlynčeku mlel hrozno, lisoval a pomáhal otcovi dorábať víno. Najskôr som to bral ako trest, no keď som začal študovať na vinársko-ovocinárskej škole v Modre, vinárske umenie sa mi dostalo pod kožu a postupne som všetky prázdniny doslova trávil v pivnici,“ spomína Jaroslav Ostrožovič. Keď zmaturoval, rodičia mu ako darček chceli venovať hodinky, ale on si vypýtal radšej vinohrad. Mal sedem árov, o pár mesiacov z neho už zberal prvú úrodu hrozna a za zarobené peniaze si nakúpil prvé sudy, ktoré odštartovali jeho vinársku budúcnosť. No nie je to zaujímavý začiatok rodinného príbehu, ktorý je schovaný vo fľašiach s etiketou Ostrožovič? Tie milovníci dobrého vína nájdu v predajniach Kauflandu, ktorý týmto krokom nielen podporuje domácich vinárov, ale ponúka zákazníkom kvalitné nápoje vyrobené priamo na Slovensku.
Víkendy a voľno vinár nepozná
O tom, že podporu silných partnerov potrebujú domáci vinári ako soľ, vie rodák z Tokaja svoje. Aj preto, že nič také ako sviatok či voľný víkend vo svojej práci nepozná, veď vinohrady aj obsah sudov v pivnici si vyžadujú starostlivosť každý deň a bez ohľadu na počasie. „Keď som skončil vysokú školu, odkiaľ som si okrem diplomu priviezol aj manželku z Moravy, celú manželskú pôžičku sme investovali do rodinnej firmy. Okrem piatich sudov a chuti do práce sme vtedy nemali nič. O viniče sme sa starali len spolu s mojimi rodičmi, každý strapec sme oberali ručne a ja som sa doslova za pochodu učil všetko, od starostlivosti o vinohrad až po lepenie etikiet na fľaše,“ opisuje svoje začiatky.
Sladké vďaka slnku a unikátnej pôde
Kým sa víno dostane do fľaše, Jaroslav Ostrožovič ho musí aj pätnásťkrát ochutnať a každému druhu dokonca vystavuje rodný list. Sú v ňom zapísané aj také detaily, kedy sa oberalo hrozno, kedy sa stáčalo a aký má charakter. A kým v prvých rokoch fungovania rodinné vinárstvo vyprodukovalo približne 4-tisíc litrov ročne, dnes obhospodaruje 58 hektárov vinohradov a na trh dodáva vyše 350-tisíc fliaš. Región Tokaja je len jedným z piatich oblastí na svete, kde sa môže pestovať hrozno na výrobu prírodne sladkých vín, lebo v tunajšej sopečnej pôde sa darí sladším odrodám ako Furmint, Lipovina či Muškát žltý. Na svet tu však prichádzajú aj vzácne putňové vína, ktoré sa vo Veľkej Tŕni vyrábajú špeciálnou technikou, a to pomocou ušľachtilej plesne, ktorá z hrozienok vytvára cibéby a dodáva im výnimočnú sladkosť.
„Takéto víno je vzácne, tvorí len 10 percent našej produkcie, pretože cibéby sa neurodia každý rok a nie zo všetkých sa dá vyrobiť kvalitný tokajský výber,“ zdôrazňuje jeho jedinečnosť a pripomína, že počet putní na fľaši je znakom toho, koľko cibéb sa použilo pri ich výrobe. Sú to vína unikátne, plné slnka a prírodného cukru. A netreba za nimi cestovať na východné Slovensko, nájdete ich aj v predajniach reťazca, kde si jeho návštevníci len počas minulého roka vložili do košíka takmer 7-tísíc fliaš tokajskej klasiky. „Slovenské vína zaraďujeme na naše pulty pravidelne, aby si zákazníci mohli aj v tomto sortimente vyberať zo širokej ponuky domácich výrobkov,“ vysvetľuje Jana Kráľová, vedúca oddelenia nákupu Nápoje v spoločnosti Kaufland.
Zo súťaží nosí medaily
Verili by ste, že vína značky Ostrožovič si z medzinárodných súťaží odniesli vyše 450 medailí a niekoľko z nich sa dostalo medzi tisícku najlepších na svete? „Slovenskí dodávatelia prinášajú na trh výnimočné produkty a platí to aj o našich vinároch, ktorí do každej fľaše pridávajú svoje umenie aj vlastný príbeh. Podporovať ich chceme o to viac, že vytvárajú pracovné miesta aj v odľahlejších regiónov a naša spolupráca im umožňuje rásť,“ pokračuje Jana Kráľová.
Zakladateľ spoločnosti Ostrožovič tvrdí, že bez podpory reťazca by ich rodinná firma s 27 zamestnancami bola odkázaná iba na vinotéky, menšie predajne a online obchod, preto si toto obchodné partnerstvo pochvaľuje. „Dobré víno patrí do Kauflandu, ktorý pre nás je dôležitým partnerom, lebo nám pomáha dostať sa bližšie k zákazníkom. Aj vďaka nemu sa väčšina našej produkcie spotrebuje na Slovensku,“ hovorí dodávateľ z Tokaja, kde vinič pestovali už starí Rimania, ktorí obývali Panóniu. Mimochodom, sladké tokajské víno nechýbalo ani na kráľovskom stole francúzskeho panovníka Ľudovíta XIV. a dnes je o to vzácnejšie, že každá fľaša ukrýva nielen kus srdca a vinárskeho majstrovstva, ale aj lásky. Z lásky k Slovensku.