Investuje (len) štvrtina Slovákov
Viacero prieskumov udáva, že investuje len štvrtina Slovákov a polovica si myslí, že investovanie je pre bohatých. Ak sa však pozrieme pár rokov späť do histórie zistíme, že investičné riziko bolo ochotných znášať ešte menšie percento ľudí. Pravdou je, že investovanie na Slovensku sa rozvíja a pomáha tomu nielen edukácia v oblasti finančnej gramotnosti, ale aj lovebrandy, ktoré môžu Slováci investovaním spoluvlastniť a najnovšie im kapitál aj požičiavať ako ekvivalent bankového firemného úveru. Za posledný rok sa za týmto účelom registrovali tisícky Slovákov na najväčšej crowdinvestičnej platforme, ktorá zaznamenala takmer 20% nárast registrácií.
Lokálne, preverené a priame investovanie
Investovať priamo do preverených firiem a navyše aj lokálne. Na tomto je postavená aj najväčšia investičná platforma, na ktorej investori nájdu transparentne komunikované investičné príležitosti. Do ktorej spoločnosti investícia putuje, ako je investícia použitá, či možnosť nahliadnuť do vnútra samotných firiem, ktoré privátni investori financujú výmenou za výnos.
Za takmer 10 rokov investori cez Crowdberry úspešne zainvestovali lokálne značky v objeme presahujúcom sto miliónov EUR. Prispeli k rastu spoločností ako GymBeam, MultiplexDX, Boataround, Ecocapsule, Footshop, Refresher, Isadore, či poliklinika Váš
lekár v Eurovea a desiatok ďalších, vrátane realitných projektov, z ktorých investori aktuálne získali nadštandardné výnosy.
„Nedávno naši investori zúročili svoju investíciu do nehnuteľností cez Crowdberry takmer dvojnásobne. Investovaním privátneho kapitálu spoluvlastnili dva komerčné logistické projekty. Zároveň vidíme dopyt po priamom investovaní nielen v real estate, ale napríklad aj v sektore zdravotníctva či e-commerce .“ hovorí partner v Crowdberry, Peter Bečár.
Zdieľanie úspechov
Priame investície a poskytovanie rizikového kapitálu do firiem bolo dlho doménou inštitucionálnych fondov alebo business angels investorov. S rozvojom hromadného investovania prichádza demokratizácia investovania a drobní privátni investori môžu zdieľať úspechy týchto firiem, pretože sa stávajú spolumajiteľmi, alebo bankármi týchto firiem. Investovanie do úverov navyše otvára dvere aj pre konzervatívnejších investorov.
Staňte sa „bankárom“
Získaním európskej ECSP licencie od Národnej banky Slovenska mohla spoločnosť priniesť nový investičný produkt – privátne kreditné financovanie. Tento typ zabezpečeného financovania prináša vyššie úrokové výnosy, než aké získajú z dlhopisov, bánk alebo sporiacich účtov. Investori dostávajú pravidelné splátky kapitálu a úrokov. Navyše ponúka príležitosť investovať do podnikov a značiek, ktoré poznajú a chcú byť súčasťou ich príbehu a podnikania. Takéto investovanie má navyše aj pozitívny efekt na domácu ekonomiku.
“V jednoduchosti, dlhový crowdinvesting predstavuje poskytnutie pôžičky firme za úrok. Pre investora predstavuje nižšie riziko, fixnú splatnosť a prioritu vo vyplácaní v porovnaní s kapitálovým crowdinvestingom (growth equity), kde investor získava vlastníctvo (podiel) v spoločnosti. V prípade dlhového financovania investor môže získať záruky v podobe zabezpečenia úveru.”, vysvetľuje Dano Gašpar, managing partner v Crowdberry.
Prvou úspešne uzatvorenou kreditnou investičnou kampaňou bolo financovanie pre festival Pohoda, kde investori získajú prvú výplatu dividendy už v tomto roku.
„Kreditné financovanie je vyústením niekoľkoročných diskusií nielen s firmami a investormi, ale aj bankovými hráčmi a regulátorom na slovenskom a českom finančnom trhu. Tešíme sa, že dlhové financovanie investorov oslovilo a chcú takto investovať.” uzatvára Dano Gašpar.
Aktuálne investori na Crowdberry nájdu 6 investičných príležitostí. Môžu spoluvlastniť úspešnú biotechnologickú firmu Glycanostics, e-commerce platformu pre generáciu Z – Flexdog, stavebnú firmu s patentom na odľahčený betón Terratico, alebo poskytnúť úver IT firme vyvíjajúcej softvérr na automatizáciu sietí Unimus by Netcore či známemu festivalu Pohoda. Investičné príležitosti investori na www.crowdberry.eu