Sú väčší pivári Česi alebo Slováci a aké pivo si môžete dať na dovolenke bez strachu zo sklamania?

28.09.2022 00:00
Budvar, pr, nepouzivat Foto:
Na kvalitu piva si potrpíme.

Slovenskí pivári od minulého roka nastúpili trend, ktorý jasne hovorí, čo chcú.

Pivo si radi vypijeme v lete aj v zime, čapované, z fľaše aj z plechovky. Raz darmo, patríme k národom, kde je pivná tradícia hlboko zakorenená a trochu nadhodnotene môžeme povedať, že pivo máme v génoch. Akí sú Slováci pivári, čo máme radi a čo pivu neodpustíme nám porozprával Ivan Schwarz, regional director EMEA zo slovenskej pobočky českého národného pivovaru Budějovický Budvar.

Ivan Schwarz, regional director EMEA Budweiser... Foto: Budweiser Budvar
Budvar, pr, nepouzivat Ivan Schwarz, regional director EMEA Budweiser Budvar.

Krčmy a pivovary neodmysliteľne patria k našej histórii, či už spoločnej s Čechmi, alebo samostatnej. Je rozdiel v pití piva medzi Čechmi a Slovákmi?

Vzhľadom na spoločnú históriu sú si Slováci a Česi v pití piva podobní. Len s tým rozdielom, že v Česku sa ho vypije oveľa viac. České pivo je v mnohých krajinách sveta považované za symbol kvality. Oproti svetu sú Slováci však konzervatívni, máme radi „starú dobrú klasiku“. S nástupom mladšej generácie však už prichádza aj väčšia ochota experimentovať a skúšať nové chute.

Traduje sa tiež, že len naše dva národy vedia rozpoznať zle načapované pivo.

Neviem, či len my, ale je pravda, že Slováci sú na čapovanie piva veľmi nároční. Potrpia si na správnu teplotu, bezchybnú penu a dôležité je pre nich aj podávanie. Pokiaľ niečo z toho nesedí, Slováci nemajú problém pivo reklamovať. Budějovický Budvar si ako ambasádor českej pivnej kultúry doma a vo svete zakladá na vyškolení pracovníkov svojich prevádzok tak, aby bolo „zájsť si na Budvar“ kvalitným zážitkom.

Slovensko patrí medzi trhy s najvyšším predajom piva na svete, pre Budějovický Budvar je jedným z najväčších odberateľov. Kam ešte pivo vyvážate?

Máme takmer 80 exportných krajín a sú medzi nimi aj naozaj exotické destinácie. V regióne EMEA trebárs niektoré africké krajiny, Irak, Spojené Arabské Emiráty, samozrejme celý Balkán alebo novšie trhy ako Azerbajdžan či Uzbekistan.

Minulý rok ste začali výraznejšie komunikovať a Slovákom ste ako jediným zo všetkých krajín okrem domácej ponúkli horký Budvar 33. Oplatilo sa?

Určite áno. Náš horký prémiový ležiak si veľmi rýchlo našiel svoje miesto hlavne v gastre a jeho obľuba stále stúpa aj v maloobchode. Ale nie je to len 33-ka, ktorá sa teší narastajúcej popularite. Naša dvanástka Budweiser Budvar Original je druhý najpredávanejší ležiak na Slovensku. Napriek pandémii sme v minulom roku dosiahli rekordný podiel na trhu. Vidno, že Slováci sú výborní znalci piva. Potvrdzuje to aj nastávajúci trend prechodu k prémiovým pivám, a to napriek súčasnej náročnej situácii.

Čomu to pripisujete? Silným motívom je asi aj tradícia.

Nestačí povedať, že iba tradícia. Slovenskí spotrebitelia sa pýtajú aj na podrobnosti: z čoho sa Budvar varí, ako dlho ležia budějovické ležiaky a podobne. Sú to najmä mladí spotrebitelia, ktorí idú ešte ďalej a sú zvedaví na naše kroky smerom k udržateľnosti životného prostredia.

Čo im odpovedáte?

Predsa pravdu (úsmev). Budvar sa už 126 rokov varí na tom istom mieste z tých istých, čisto prírodných surovín: z celých hlávok žateckého chmeľu, čistej vody z vlastnej artézskej studne v pivovare a zo svetlého moravského sladovníckeho jačmeňa. Budweiser Budvar Original zreje až 90 dní a exkluzívny Budvar RESERVE dokonca až 200 dní.

Vstupné suroviny sú teda čisto prírodné. Zostáva ešte otázka výstupov.

Som hrdý na to, že český národný pivovar je inovátorom aj v tejto oblasti. Hliníkové fólie na hrdlách fliaš sme vymenili za papierové už pred dvoma rokmi. Budvar pivo nikdy nepredával v PET fľašiach, hoci to je ekonomicky atraktívne. A teraz sme ako prví prišli s papierovými obalmi na 6-balení plechoviek. Touto zmenou ročne ušetríme až 85 ton plastu. Ak si neviete predstaviť takú kopu, skúste si predstaviť 5-tisíc kilometrov dlhú fóliu vo vzdialenosti z Českých Budějovíc do Kanady. Vyššie náklady, ktoré papierové obaly so sebou prinášajú, vnímame v Budvare ako investíciu do životného prostredia.

Papierovým balením znížil Budvar ročnú spotrebu... Foto: Budweiser Budvar
Budvar, pr, nepouzivat Papierovým balením znížil Budvar ročnú spotrebu plastov o 85 ton.

Plechovky Budweiser Budvar Original a Budvar 33 v papierových obaloch sú na našich pultoch už pár mesiacov. Ako na ne reagujú slovenskí spotrebitelia?

Prvé ohlasy sú veľmi pozitívne. Obaly sú atraktívne, praktické, skladné, no predovšetkým plne recyklovateľné, čo spotrebitelia oceňujú najviac. Vidieť, že aj slovenským pivárom záleží na tom, v akom stave odovzdáme prírodu ďalším generáciám a Budweiser Budvar im ako prvý dáva možnosť pristupovať k výberu piva aj s ekologickou zodpovednosťou.

Foto: Budweiser Budvar
BUDVAR, pr, nepouzivat
chyba