Prázdne plastové obaly nie sú odpad, ale cenné suroviny

Plastové obaly nie sú pre životné prostredie také zlé, ako to na prvý pohľad vyzerá, tvrdí prof. Ing. Pavol Alexy, PhD., z Fakulty chemickej a potravinárskej technológie Slovenskej technickej univerzite v Bratislave. Z hľadiska uhlíkovej stopy sú napríklad pre životné prostredie menšou záťažou ako tie sklené. Kľúčom je však správny prístup k nakladaniu s nimi a recyklácia použitých fliaš na výrobu nových. Coca-Cola preto smeruje k cirkularite plastových obalov, čím znižuje ich uhlíkovú stopu a vplyv na životné prostredie.

10.11.2021 00:00
coca cola prof. Alexy, PR, nepouzivat

Napriek častému presvedčeniu, že proti plastom treba bojovať, sú plastové obaly pri preprave potravín a nápojov často najlepším možným riešením aj z hľadiska ekológie. „Plasty ako obaly v skutočnosti značne znižujú celkovú uhlíkovú stopu, lebo oproti iným materiálom sú ľahšie a pri ich preprave sa spotrebuje menej fosílnych palív,“ hovorí profesor Alexy, ktorý sa výskumu plastov venuje už viac ako 20 rokov.

Aj pri samotnej recyklácii majú plasty nižšiu energetickú náročnosť ako sklo, ktoré sa taví až pri teplote približne 1600 °C. Oproti tomu plastom stačí teplota okolo 200 – 250 °C. Podľa Pavla Alexyho sa však žiaden materiál nedá označiť za jednoznačne najlepší, keďže všetky majú svoje plusy a mínusy.

„Plasty ako také nie sú zlé. Len sa musíme naučiť s nimi zaobchádzať. Nie je rozumné nepoužívať ich, lebo sú užitočné, ale nie je ani rozumné ich používať tak, ako ich používame dnes. Myslím si, že plast už nezmizne, a ani by to nebolo dobré,“ mieni profesor Pavol Alexy.

Pre zníženie negatívnych vplyvov plastov však treba prehodnotiť náš pohľad na tie plasty, ktoré nám poslúžia ako obalový materiál. Netreba ich odhadzovať na skládky, ale zbierať a opätovne využiť.

Zodpovedné nakladanie s odpadom

Takýto pohľad presadzuje aj spoločnosť Coca-Cola, ktorá si uvedomuje problém plastového odpadu aj svoju zodpovednosť v tejto otázke. „Je nevyhnutné, aby zodpovedné spoločnosti, ako je Coca-Cola, išli príkladom v udržateľných riešeniach. Veríme, že jedným z riešení, ako spotrebu primárnych plastov obmedziť je využívanie recyklovaných materiálov,“ hovorí Dan Timotin, generálny riaditeľ Coca-Cola HBC Česko a Slovensko.

Spoločnosť Coca-Cola preto v tejto oblasti prijala viacero záväzkov smerujúcich k cirkularite svojich nápojových obalov. Zhŕňa ich celosvetová iniciatíva World Without Waste s environmentálnym programom, ktorá určuje smerovanie spoločnosti už od roku 2018. Jej konkrétne výsledky možno vidieť aj na slovenskom trhu.

Hlavným prínosom recyklácie je zníženie objemu odpadu a šetrenie surovín, ktoré sa používajú na výrobu nového plastu. Preto sa Coca-Cola zaviazala, že do roku 2025 bude 100 % nápojových obalov naprieč celým jej portfóliom plne recyklovateľných. Na Slovensku je tento cieľ už splnený.

„Našim cieľom je, aby sa použité obaly čo najviac recyklovali a vyrábali sa z nich nové – tak chápeme cirkularitu. Očakávame, že pripravovaný zálohový systém na PET fľaše a plechovky tomu výrazne pomôže“ hovorí Michal Čubrík, manažér pre vonkajšie vzťahy v spoločnosti Coca-Cola HBC Česko a Slovensko.

Coca-Cola HBC, PR, nepouzivat

Cirkularita nápojových obalov

Z hľadiska recyklácie plastových obalov je veľmi efektívnym riešením materiál rPET, teda recyklovaný polyetylénteref­talát. Vzniká rozomletím PET fľaše na vločky, ktoré sa dôkladne vyčistia a vyrobí sa z nich rPET granulát. Ten sa následne použije na výrobu nového nápojového obalu.

„Pri chemickej recyklácii sa odpadový PET chemickou cestou premení na pôvodné suroviny, z ktorých sa PET vyrába. Tieto suroviny je možné pomerne účinne vyčistiť a vyrobiť nový PET, ktorý má prakticky rovnaké parametre ako pôvodný materiál,“ vysvetľuje profesor Alexy, ako tento materiál vzniká.

Výhodou tohto typu polymérov plastu je, že sa dajú recyklovať dookola. Fľaša vyrobená zo 100 % materiálu rPET je vďaka tejto unikátnej technológii vyrobená z už existujúceho PETu a nevytvára tak nový plastový odpad. Spoločnosť Coca-Cola sa zaviazala, že do roku 2025 bude polovica jej fliaš vyrobená z rPET.

Prvou lastovičkou tejto prichádzajúcej zmeny je v slovenskom portfóliu značky fľaša minerálky Romerquelle. „Voda Römerquelle v 100 % rPET fľaši je ukážkou, ako zabezpečiť cirkularitu v nápojových obaloch, je vyrobená z recyklovaných fliaš a dá sa ďalej recyklovať,“ vysvetľuje Michal Čubrík. Slovensko sa tak zaradilo medzi 30 svetových krajín, kde má Coca-Cola v portfóliu aspoň jeden výrobok v plne recyklovanom obale. V roku 2022 plánuje na slovenský trh uviesť ďalšiu značku vyrábanú v 100 % rPETe a dosiahnuť lokálne 20 %-tný podiel obalov v rPETe.

Okrem recyklácie a opätovného využitie obalov sa Coca-Cola zamerala na celkový životný cyklus svojich obalov, počínajúc ich dizajnom. Spoločnosť postupne mení spôsoby, ako navrhuje a vyrába fľaše a plechovky. Snaží sa používať menej materiálu a robiť ich ľahšie, aby mali menšiu uhlíkovú stopu pri preprave. Zameriava sa aj na sekundárne plastové obaly a pokiaľ nie sú pre balenie nevyhnutné, hľadá udržateľnejšie riešenia. Takým je napríklad papierový držiak KeelClip™, ktorý na plechovkových multipackoch postupne nahrádza plastovú fóliu. Ten začala spoločnosť Coca-Cola HBC zavádzať v Írsku, Severnom Írsku, Rakúsku a už budúci rok sa jeho zavedenie očakáva aj na slovenskom a českom trhu. Vďaka inováciám sa spoločnosti v súčasnosti darí na slovenskom trhu ušetriť až 150 ton plastu ročne.

Coca-Cola infografika, PR, nepouzivat

Voľne pohodený odpad

Snahou iniciatívy World Without Waste je vytvoriť taký kolobeh nakladania s plastovými obalmi, ktorý zanechá čo najmenej odpadu. Práve preto sa Coca-Cola zaviazala, že koľko fliaš a plechoviek vyrobí, toľko ich aj zrecykluje.

Pripravovaný zálohový systém nápojových obalov na Slovensku má okrem veľkého predpokladu lepšej návratnosti obalov späť k výrobcovi aj potenciál bojovať s voľne pohodenými fľašami a plechovkami v prírode. „Snažíme sa pracovať na našich záväzkoch a postupne sa prepracovať k efektívnejším udržateľným riešeniam. Aby sme však dosiahli svet bez zbytočného odpadu, je dôležité, aby nám v tejto snahe pomohli aj naši zákazníci. Budeme radi ak budú pamätať na to, že PET fľaša sa potom, ako si vychutnajú svoj obľúbený nápoj, môže ďalej využiť,“ hovorí Veronika Němcová, riaditeľka komunikácie a udržateľnosti v spoločnosti Coca-Cola ČR a SR.

chyba