Pandémia ničí kamenné predajne: e-shopom sa však darí aj vďaka ich novej zbrani fulfillment.

Pandémia výrazne zmenila naše nákupné zvyky. Do kamennej predajne sa dostaneme, len ak ponúka vybraný druh tovaru aj cez e-shop. Podnikatelia, ktorým nariadenia zatvorili prevádzky, majú tiež na výber – buď nechajú svoje obchody zívať prázdnotou, alebo sa presunú do online priestoru. Rivalita je však aj v digitálnom svete a niektoré e-shopy už objavili nový a efektívnejší spôsob, ako si tovar nájde svoju cestu k spotrebiteľovi.

29.03.2021 00:00
MRS- Transport3, PR článok, reklama, nepoužívať

Šesť z desiatich e-shopov malo problémy s doručovaním

E-shopy zaznamenali za posledný rok rekordný počet zákazníkov. Kým kamenné predajne momentálne melú z posledného, ich online verzie narazili na zlatú baňu. Počet nákupov cez internet stúpol, objednávky neustále prichádzajú a nakupovanie v online priestore už nie je cudzie ani starším ročníkom. Nariadeniam v súvislosti s pandémiou sa museli prispôsobiť zákazníci a predajcovia. Ak chceli prežiť.

MRS- Transport, PR článok, reklama, nepoužívať

Ani rozbehnuté a dlho fungujúce e-shopy sa s náporom nových zákazníkov nevedeli vysporiadať bez problémov. Podľa prieskumu spoločnosti KPMG na Slovensku a ui42, ktorého sa zúčastnilo 80 zástupcov slovenských e-shopov, internetové obchody najčastejšie bojovali s dlhšími dodacími lehotami tovarov alebo služieb a výpadkom dodávateľov. „Problémy s meškaním balíkov zasiahlo šesť z desiatich slovenských e-shopov. Takmer 80 percent z nich sa vyjadrilo, že ich balíky smerom ku zákazníkom meškali v priemere 1–6 dní,“ uvádza Ivana Mazániková z KPMG.

E-shopy na Slovensku narazili podľa prieskumu najmä na logistické problémy. A ako majitelia e-shopov dobre vedia, boj o zákazníka často vyhrá práve ten, kto je schopný balík doručiť najrýchlejšie. Ak má zákazník raz s obchodom zlú skúsenosť, pravdepodobne nabudúce nakúpi u konkurencii. Tá je ešte väčšia v online priestore, kde stačí pár klikov a už ste pomyselne prekročili prah iného obchodu.

Tajomstvo moderných e-shopov

Moderné online obchody preto využívajú službu, o ktorej zákazníci ani netušia. Vďaka nej sa k svojim balíkom spotrebitelia dostanú oveľa skôr, pričom majitelia e-shopov čerpajú aj ďalšie výhody. Medzi e-shopom a zákazníkom sa najnovšie objavuje medzičlánok, ktorým je skladovacia či distribučná firma. Neponúka však len priestory, kde si majitelia e-shopov uskladnia svoj tovar. Portfólio týchto firiem tvoria najmä fulfillment služby moderného online predaja, zahŕňajúce picking, packing, či dokonca mnohé ďalšie činnosti.

MRS- Transport5, PR článok, reklama, nepoužívať

„Je to riešenie distribúcie tovaru a skladovania pod jednou strechou,“ vysvetľuje Marián Štúrik, zakladateľ a CEO spoločnosti MRS Transport, ktorá sa týmto službám venuje. Firma tovar uskladní, eviduje skladové zásoby, podľa objednávky dokáže daný produkt vybrať – picking, ak je to nutné aj prebaliť a olepiť ho, zabaliť ho do konečného obalu – packing, a odoslať – všetko bez toho, aby prevádzkovať e-shopu musel pohnúť prstom.

Za úspechom e-shopu stojí manažment

Za zákazníkom prebratým balíkom je celý proces úkonov, ktoré je pri veľkom počte objednávok nutné vykonávať efektívne a rozumne – manažovať ho profesionálne. Ak chce e-shop napredovať, musí spĺňať štandardy v skladovaní i rýchlosti dodania balíkov.

Niekoľko e-shopov na Slovensku už pochopilo, že svoj obchod môžu zefektívniť a využívajú služby našej spoločnosti MRS Transport. „Zákazníkov máme aj zo zahraničia, napríklad z Veľkej Británie, ktorá vystúpila z EÚ a má problémy s umiestňovaním tovaru na európskom trhu. Za klientov vieme vybaviť aj colné úkony,“ prezradil ďalej konateľ spoločnosti. Ak chce zahraničná spoločnosť expandovať v krajine, je lepšie, ak v nej má aj skladové priestory. Tovar sa k zákazníkovi dostane rýchlejšie, ak je predajca z mimo európskeho priestoru, ušetrí taktiež na cle a vysokých prepravných nákladoch.

MRS- Transport6, PR článok, reklama, nepoužívať

„Prednedávnom sme vytvorili nové logistické centrum v Rimavskej Sobote. Je na strategickom mieste, aj keď sa to možno na prvý pohľad nezdá. Má výhodnú polohu. Do 24 hodín vieme dodať balík v dvoch krajinách – na Slovensku a do Maďarska. Samotné Slovensko je pre zahraničných klientov atraktívne, pretože leží v strede Európy,“ vysvetlil konateľ MRS Transport. Do nového logistického centra sa zmestí tovar približne 200 klientov. Ďalšou výhodou je, že spoločnosť ponúka priestory aj pre menšie firmy a ambiciózne start-upy – uskladniť si môžu aj čo i len jednu paletu. „Sme stredne veľká logistická spoločnosť, a preto vieme vyjsť v ústrety aj menším podnikateľom, ktorých veľké centrá odmietajú,“ vysvetlil Marián Štúrik.

Spoločnosť teda vyrieši aj problém ambicióznych start-upov – kde uskladniť tovar a koho zamestnať na jeho balenie. O všetko sa postarajú fulfillment služby. „Zriadenie samostatného skladového priestoru stojí nemalé finančné prostriedky. V úvode je ťažké odhadnúť, aký veľký má byť. Koľko regálov a ďalších zariadení potrebujete. Aj samotný skladový software a jeho vybavenie sú nemalé náklady na podnikanie. Pri službách fulfillmentovej spoločnosti si firmy nemusia sami zaplatiť skladníka, ani nič viac riešiť. Zaplatia len toľko, ako sa im v businesse darí a ak sa im aj náhodou aj nedarí, odídu jednoducho preč,“ dodal konateľ MRS Transport.

Výhodou fulfillment služieb je okrem bezstarostného zabalenia aj bezproblémové odosielanie balíkov, navyše za menej peňazí. Spoločnosť má totiž niekoľko zákazníkov a posiela množstvo balíkov – cez kuriérske spoločnosti teda dostane výhodnejšiu ponuku, o ktorej sa bežným prevádzkovateľom e-shopov môže len snívať. Výhodnejšie ceny, ktoré má MRS Transport, sa automaticky premietnu aj do cien ich klientov, ktorí im zveria svoj tovar.

MRS- Transport7, PR článok, reklama, nepoužívať

„Ku klientom máme veľmi osobný prístup. E-shopy majú teraz problém s dodávaním svojho tovaru, naše služby im vedia pomôcť. Ak chce spoločnosť rásť, musí sa zameriavať na to podstatné, čo ju živí. Teda na kvalitný produkt, jeho marketing a samotný predaj. Preto na únavný boj so zamestnancami a skladovými kapacitami nie je mnohokrát čas ani priestor,“ povedal konateľ spoločnosti MRS Transport Marián Štúrik. Všetko nasvedčuje tomu, že e-shopy momentálne zažívajú svoj najväčší boom a ďalším krokom k ich rozvoju sú práve fulfillment služby.

chyba