S manželkou vybudoval luxusnú odevnú značku. Takto rieši podnikateľské výzvy

Marek Liso robí to, čo by mnohí ani neskúsili. Jeho firma vyrába luxusné pánske odevy s vlastným dizajnom aj výrobou na Slovensku.

04.05.2018 08:00
businessstyle

Vybudoval úspešnú firmu s luxusnými odevmi, oblieka slávnych ľudí z biznisu, športu či spoločenského života a jeho značku poznajú aj za hranicami Slovenska, čo sa rozhodne nepodarí každému. Marek Liso, spoluzakladateľ firmy Marco Mirelli sa ako klient Tatra banky s nami podelil o svoju filozofiu a skúsenosti z oblastí, ktoré rieši každý podnikateľ.

Spokojnosť klientov

Spokojnosť klienta je v ich firme na prvom mieste. Spolu s manželkou ju postavili na špičkových procesoch, práci najlepších ľudí a ich prístupe k nej. Celý proces, od prvého stretnutia s klientom až po dlhodobú starostlivosť, držia vo vlastnej réžii. Ak svoju víziu chcete premeniť na skutočnosť, musíte dať do toho všetko, nedá sa to oklamať.”

Vytvoriť produkt, službu a procesy je podľa neho síce zložitý proces, no predsa je to stále len začiatok. Oveľa náročnejšie a dôležitejšie je konštantne vysokú kvalitu vedieť aj udržať.

Výber správnych ľudí

Ak chcete byť najlepší, musíte podľa jeho slov pracovať s najlepšími. Inú cestu nevidí. Pokiaľ ide o dodávateľov, najvyššia kvalita tovaru je dôležitá, ale to samo o sebe dnes už nestačí. “Veľmi dôležitá je pre nás promptná komunikácia, ústretovosť a služby poskytované po dodaní tovaru. Pretože všetky tieto atribúty zase umožňujú nám, aby sme vedeli plne uspokojiť požiadavky našich klientov.”

V prípade zamestnancov si zase rád vyberá “srdciarov”. Pretože, aj keď je odbornosť dôležitá, v ľudskosti, lojalite, tímovosti a zanietenosti pre prácu vidí omnoho viac. “Ak vás práca baví a žijete ňou, dá sa naučiť všetko.”

marcomirelli-1280x985-01

Budovanie imidžu

“Profesionalita, dôvera, úcta. Tri slová, ktoré podľa mňa definujú skutočný imidž firmy.” V prípade Marco Mirelli je vonkajší imidž značky spojený s vizualizáciou produktov a vnútorný s poskytovanými službami, s osobným zážitkom, s osobnou skúsenosťou klientov. “V kampani sme živými figurínami našich produktov, štýlov na mieru. Kvalitu a širokospektrálnosť poskytovaných služieb takto nevieme ukázať, to sa dá šíriť jedine pozitívnymi referenciami klientov,” tvrdí.

Ťažké rozhodnutia

Neistota prirodzene patrí k podnikaniu, tak ako aj zložité rozhodovanie. “Čo bude v budúcnosti nevie nikto. Môžete mať urobené aj tie najdôkladnejšie analýzy alebo štatistiky, no ani tak s určitosťou nebudete vedieť, ako to dopadne, “ hovorí Liso.

Život, a teda aj podnikanie, podľa neho ovplyvňujú okolnosti, nad ktorými človek nemá moc ani kontrolu, pretože sú vytvorené myšlienkami, pocitmi a konaním ďalších 7 miliárd ľudí na tejto planéte. Samozrejme, skúsenosti z minulosti majú vplyv na rozhodovanie v prítomnosti.

“U mňa bola vždy na prvom mieste intuícia. Cítil som, že to, čo robím, je správne a posunie nás to ďalej. A vždy to tak bolo. Aj keď sa to niekedy neprejavilo na výsledkoch, vždy sme sa niečo naučili. Vďaka tomu dnes máme úctu k tomu, čo robíme, ku klientom, k sebe a k životu,” dodáva.

Rozširovanie podnikania

“Kto neskúsi, nevie. Kto chce podnikať, vytvárať veci, nemôže mať strach. Musí veriť v seba, vo svoje schopnosti a v produkt a služby, ktoré ponúka,” myslí si Liso. Inak vraj iba ťažko naplní svoj potenciál. Každé odvetvie má svoje špecifiká, ktoré treba poznať a tiež nepreceňovať svoje možnosti.

“Byť veľký za každú cenu aj na úkor toho, že vás to pripraví o radosť z práce, nie je správna cesta. Pre mňa je úspešným ten, kto robí svoju prácu s láskou, baví ho a napĺňa. Niekedy je skutočne menej viac, ale aby sme to aj my pochopili, museli sme si niektoré veci odžiť,” konštatuje.

mtmbg

Rodinný život

Aby vzťahy boli dobré, treba sa o to starať, tak ako o všetko. Dobre fungujúci vzťah manželov sa, v rodinnej firme obzvlášť, prejavuje aj v dobrom fungovaní firmy. Vnútorné vždy vytvára vonkajšie, a pokiaľ partnerstvo je založené na láske, radosti a porozumení, rovnakú energiu bude mať aj firma.

Napredovať v podnikaní s biznis úvermi od Tatra banky? Je to úveriteľné!

chyba