Okrem hry na klavíri a dirigovaniu sa venuje aj organizovaniu koncertov. Na Slovensko priniesol najznámejší formát Harry Potter in Concert, ktorý bude mať už v 11. januára 2025 svoje tretie pokračovanie. Harry Potter a väzeň z Azkabanu bude sprevádzaný nielen fenomenálnym Symfonickým orchestrom Slovenského Rozhlasu pod taktovkou Ernsta van Tiela, ale aj 40-členným speváckym zborom.
Filmová séria o Harrym Potterovi je pre milióny fanúšikov po celom svete oveľa viac než len príbeh – stala sa súčasťou života celej generácie. Jedným z kľúčových momentov tejto čarovnej série je tretí diel, Harry Potter a Väzeň z Azkabanu™, ktorý prináša temnejšiu atmosféru, dramatické zápletky a nezabudnuteľné postavy. Práve tento film teraz ožije na veľkom plátne v sprievode živej hudby v rámci podujatia Harry Potter in Concert, ktoré sa už čoskoro uskutoční v Bratislave.
Nájdete nejakú peknú paralelu medzi Harry Potterom a Vaším životom?
Neviem, či nájdem priamo paralelu, pretože mám na rozdiel od Harryho veľmi spokojný a naplnený život. Čo však môžem povedať je, že jeho príbeh ma sprevádza celým životom – od začiatku základnej školy až doteraz a keď som ako malý hltal knihu za knihou a film za filmom, nikdy by mi nenapadlo, že práve my s bratom budeme tí, ktorí tento magický zážitok prinesú slovenskému publiku.
Naším poslaním je robiť ľuďom radosť a ak ich dokážeme s pomocou orchestra aspoň na tie tri hodiny preniesť niekam úplne inam, do sveta, v ktorom švihnutie čarovným prútikom nie je len fráza, potom sa nám to, myslím si, darí. Verím, že vďaka takýmto zážitkom prídu diváci na to, že niečo môže byť čarovné aj bez toho, aby to vydávalo zvláštne blesky, alebo potrebovalo špeciálne zaklínadlo.
V profesionálnom živote ste okrem organizátora takýchto koncertov aj klavirista a tourmanager v rámci tour BBC Planet Earth. Je aj táto tour populárna vo svete?
Táto tour je extrémne populárna, pričom kombinácia dokumentárnej série so symfonickým orchestrom je veľmi „niche“ záležitosť (vyčnievajúca, špeciálna, pozn. red.). Človek by si štandardne povedal, že cieľovka možno nie je taká široká, pretože ide o dokumentárny film o prírode. Ale zábery BBC sú tak vysoko kvalitné, že je to ako kinematografické divadlo, ktoré sprevádza orchester. V krajinách, cez ktoré tour prechádza, vypredáva zimné štadióny.
Malo by to úspech aj u nás?
Myslím si, že áno a robíme všetko pre to, aby sme licenciu na podobnú šou pre Slovenskú a Českú republiku získali. Takýto typ tu ešte úplne nebol, aj keď boli pokusy v menšom. Neuveriteľné zábery, ktoré ľudia sledujú so zatajeným dychom, sprevádzané orchestrom a hudbou Hansa Zimmera a kolektívu je skrátka niečo fantastické. Stále však zostáva fakt, že na Slovensku je zatiaľ druh takýchto podujatí unikátom.
Naberáte tam motiváciu a inšpiráciu?
V rámci tohto tour som pôsobil skôr, ako som začal organizovať koncerty na Slovensku, takže áno, pre mňa to bola obrovská inšpirácia. Zaujímalo ma, ako sa takáto produkcia v zahraničí robí na tej najvyššej možnej úrovni, ako sa promotér stará o celý orchester, ako funguje kompletná produkcia. Celé to nastavilo úroveň produkcie, ktorú chcem udržiavať aj ja na Slovensku. A potom sú aj muzikanti patrične spokojní s našou spoluprácou.
Je to na Slovensku štandard?
Sú produkcie, ktoré to tak robia, pretože si dajú naozaj záležať a sú také, ktoré to, naopak, ľudovo povedané, holia. To znamená, že sa snažia ušetriť peniaze na všetkom možnom, aby buď vykryli náklady, alebo čo najviac zarobili.
Je rozdiel pri organizovaní koncertu na Slovensku a v Čechách?
Pri organizovaní podujatia samotného tu rozdiel nie je, ale vidím ho pri marketingu a v predajnom správaní. Praha je priam presýtená podobnými koncertmi a, žiaľ, nielen tými licencovanými. Teraz len uvidíme, či má české hlavné mesto schopnosť absorbovať taký veľký počet podujatí podobného typu.
Vnímajú diváci rozdiel medzi licencovaným a nelicencovaným predstavením?
Tí, ktorí chodia na naše koncerty pravidelne vedia, v čom spočíva čaro originálneho Harryho Pottera – ako jediní spájame originálny soundtrack od Johna Williamsa s projekciou celovečerného filmu. Tí, ktorí na nás neboli, si to vedia predstaviť len veľmi ťažko. Pri každej možnej príležitosti hovorím, že spomedzi týchto všetkých veľkých produkcií máme jeden z najväčších budgetov na marketing, nešetríme na ňom a tak sa nám pomerne dobre darí prehlušiť tých, ktorí „fejkujú“. A popri tom sa snažíme edukovať a hovoriť o tom, že účasťou na licencovanom formáte sa peniaze zo vstupeniek reálne dostávajú k autorom, ktorí si to zaslúžia. Toto sa, samozrejme, nedeje, pokiaľ diváci navštívia pirátske predstavenie. Tam si producenti iba niekedy splnia povinnosť ohlásiť to autorskému zväzu, ktorý potom možno vyberie nejaké poplatky, ale tým sa to končí. A to je pirátstvo.
Máte pocit, že takouto formou aj vašou prácou môžete prispieť k osvete?
Samozrejme, étosom našich podujatí je práve popularizácia symfonickej hudby skrz niečo, čo už diváci poznajú a majú radi. Často dostávame od našich divákov spätnú väzbu o tom, že po našich koncertoch si na spotify zapli aj ďalšie soundtracky, či navštívili aj iné koncerty symfonického orchestra.
Samostatnou kapitolou je sprievodné podujatie Čarovné nástroje, ktoré organizujeme už po 3. rok v spolupráci so ZUŠ Exnárova, ktoré približuje hudobné nástroje takzvane “na dotyk”. Deti, ale aj dospelí si tak môžu pred koncertom vyskúšať, ako sa na jednotlivé orchestrálne nástroje hrá. Výsledkom tejto aktivity bol neuveriteľný vzrast prihlášok na ZUŠ začiatkom nasledujúceho školského roka a to už o niečom vypovedá.
Produkciu tretieho filmu – Harry Potter a väzeň z Azkabanu – ste posunuli ďalej a súčasťou bude aj spevácky zbor. Prečo ste sa rozhodli pre takúto formu spestrenia koncertu?
Tento film má podľa môjho osobného názoru najlepší soundtrack z celej série. Je to hudobný eklektizmus, v ktorom John Williams kombinuje jazz, stredovekú hudbu, obrovské chorálne pasáže a samozrejme veľký symfonický orchester. Spevácky zbor je v tomto prípade ťažiskom pre atmosféru celého filmu.
A ak do toho môžem máličko zabŕdnuť, budeme divákmi toho, čomu sa v skladateľskej hantírke hovorí motivicko-tematická práca. Znamená to, že John Williams niektoré motívy predstaví aj na začiatku, ale my ich počujeme aj pri nejakej spomienke, napríklad na rodičov či na konci filmu. Toto celému filmu dodáva veľmi špeciálnu magickú atmosféru.
V akom zložení bude orchester?
Veľký symfonický orchester je na 90 % rovnaký ako počas predošlých koncertov, pretože je to štandardné filmové obsadenie, mení sa len set perkusií alebo iných, špeciálnych hudobných nástrojov. A, samozrejme, pribúda 40-členný spevácky zbor a dvaja sólisti na zobcové flauty.
Ako ich chcete všetkých dať na jedno pódium?
Pódium sa máličko zväčší, ale ako sa hovorí, dobrých ľudí sa všade veľa zmestí.
Kto bude dirigentom predstavenia?
Opäť to bude Ernst van Tiel, a to už po tretíkrát. Tým, že tento film dirigoval nespočetne veľakrát po Európe a po svete, tak to v zásade vie z hlavy. Ale, samozrejme, bude si to musieť oživiť spolu s naším orchestrom aj so speváckym zborom.
Ako vzniká synchronizácia všetkých týchto zložiek?
Noty sa k orchestru dostanú tak 2 – 3 týždne pred koncertom. Hráči si ich môžu vziať domov na samoštúdium. Približne 5 dní pred koncertom prichádza aj samotný dirigent a začne sa veľmi intenzívne spoločné skúšanie. Tým, že v Symfonickom orchestri Slovenského Rozhlasu sedia špičkoví hudobníci, všetko ide dobre a rýchlo.
Opäť študujete, tentoraz dirigovanie. Ako vnímate prácu samotného Ernsta van Tiela?
Pristupujem k nemu s obrovitánskym rešpektom, a to najmä k jeho neuveriteľnej kompetencii a zároveň skromnosti. Je to božská kombinácia pre toto povolanie, pretože potom to nie je o egu dirigenta, ale o službe hudbe a autorovi. Je vysoko profesionálny a koncentrovaný. A tým si dokáže veľmi rýchlo zaslúžiť a vybudovať rešpekt u hráčov z orchestra. Oni dirigenta posúdia za prvé dve minúty.
Aj vy budete dirigovať, a to koncert Chaplina. Ako prebieha taká príprava?
Príprava je po produkčnej stránke rovnaká ako na každý takýto koncert, akurát bude v menšom formáte, teda pre nejakých 450 divákov v historickom kine Lucerna v Prahe. Od licenčnej spoločnosti sa získajú notové materiály, urobí sa príprava a ide sa na to.
Ste klavirista, dirigent aj organizátor koncertov. Všetko spája prvok hudby. Je to vaším poslaním?
Kopec hudobníkov je práve takýchto, že si koncerty buď sami produkujú, alebo si ne zháňajú hráčov, alebo si na nich zároveň sami hrajú. A kopec dirigentov je bývalých orchestrálnych hráčov. Je to pomerne veľký prekryv množín alebo vlastností, no je to veľmi zaujímavé a dobré aj pre môj mozog. Človek tým pádom neupadne do stereotypu, ale, naopak, veľmi rýchlo preskakuje medzi rôznymi úlohami.
Pracujete aj v štúdiu Smečky, v ktorom sa pripravuje hudba napríklad pre Netflix či HBO. Čo je vašou úlohou?
Je to forma hudobnej réžie alebo asistovania pri hudobnej réžii, a tá je veľmi blízka dirigovaniu.