Pokračovanie článku: Program a výstavy Slovenskej národnej galérie júl 2024

Aktuálne výstavy

Jozef Sušienka: Lekcia krajiny

Nová výstava

7. 6. 2024 – 6. 10. 2024 / sála III, 1. poschodie / kurátorka: Viera Kleinová

Keramik a sochár Jozef Sušienka (1937) sa do národnej galérie vracia po viac ako 25 rokoch. Čas tomuto vytrvalému experimentátorovi a univerzálnemu tvorcovi však vôbec neubral z energie a chuti tvoriť. Výstava tak nie je len retrospektívnym pohľadom na intenzívnu a sústredenú cestu jednej zo zásadných osobností slovenskej (nielen) keramickej plastiky a dizajnu druhej polovice 20. storočia. Je aj záznamom autorovej aktuálnej tvorby, v ktorej ďalej pokračuje vo vytváraní svojich zenovo-meditatívnych organických zostáv ukotvených v prírodných procesoch a silách.

V oku búrky. Umenie secesie na Ukrajine

Nová výstava

22. 6. 2024 – 22. 9. 2024 / Átrium + sála I, 1. poschodie / kurátor: Konstantin Akinsha, Marina Drobotiuk, spolupráca za SNG: Katarína Beňová

Výstava v Slovenskej národnej galérii predstavuje 60 diel secesného umenia z Ukrajiny. Secesia, ktorá kulminovala v Európe okolo roku 1900, ovplyvnila aj ukrajinskú umeleckú scénu. Výstava ukazuje rôzne aspekty secesie na Ukrajine od národných motívov až po avantgardné prúdy. Medzi vystavenými umelcami sú Petro Kholodnyi, Fedir Krychevskyi, Heorhii Narbut a Mykhailo Zhuk.

Výstava je výsledkom spolupráce s viacerými ukrajinskými a európskymi inštitúciami. Vznikla ako iniciatíva Museo Thyssen-Bornemisza v Madride na vyjadrenie podpory Ukrajine a ochranu jej umeleckých diel pred vojnou.

Károly Divald a jeho synovia

Nová výstava

28. 6. 2024 – 6. 10. 2024 / sála I, 1. poschodie / kurátorka: Lucia Almášiová

Monografická výstava Károlya Divalda predstavuje prvé súhrnné umeleckohistorické spracovanie jeho života a fotografickej produkcie v našom prostredí, a zároveň je to významný príspevok do celkového obrazu dejín fotografie 19. storočia u nás.

Prešovský fotograf Károly Divald (tiež Karol, Karl, Carl) je jednou z nosných osobností dejín fotografie 19. storočia na území bývalého Horného Uhorska (dnešného Slovenska). Od začiatku 70. rokov sa z neho stal jeden z prvých a najvytrvalejších fotografov Tatier (Stredných Karpát), neskôr v spolupráci s novozaloženým Uhorským karpatským spolkom aj Východných Karpát a Pienin.

Brano Hornak Foto: SNG
Brano Hornak, pr, nepouzivat Brano Hornak

Umenie Fantastického Odhmotnenia

15. 3. 2024 – 9. 6. 2024 / sála XI. – Premostenie 4. poschodie / kurátor: Aurel Hrabušický

Trochu komplikovaný názov výstavy vychádza z jedného diela Júliusa Kollera. Neznamená to však, že výstava je venovaná ufológii či inej „záhadológii“ ako inšpiráciám umenia. Ide o príbeh konceptuálneho umenia na Slovensku, presnejšie jeho prvej, najdôležitejšej fázy v období 1963 – 1972. Na výstave uvidíte práce troch hlavných predstaviteľov tohto smeru – Júliusa Kollera, Stana Filka a Petra Bartoša, ale aj diela Milana Adamčiaka, Alexa Mlynárčika, Rudolfa Sikoru, Dezidera Tótha a ďalších. Sú to diela notoricky známe, ale aj zriedka vystavované či vôbec nevystavené, ktoré vznikali, až kým celkom nevyhasli sweet sixties.

Umenie, ktoré zostalo

Kolekcia Medzinárodné bienále mladých výtvarníkov DANUVIUS 1968

Konči v auguste

28. 3. 2024 – 25. 8. 2024 / sála X – Premostenie, 3. poschodie / kurátorka: Vladimíra Büngerová

Výstava predstavuje dlhé roky nevystavovaný (zabudnutý) súbor diel prevažne zo zbierky Slovenskej národnej galérie, ktoré inštitúcia získala z legendárneho Medzinárodného bienále mladých výtvarníkov DANUVIUS 1968, uskutočneného za dramatických okolností po augustovej okupácii Československa, v kurátorskej koncepcii Ľubora Káru.

Bienále ako historicky dôležitú prehliadku z roku 1968 približujeme cez dobové dokumenty a najmä diela slovenských, českých a zahraničných autorov ako J. Jankovič, M. Šutej, S. Filko, A. Frohner, A. Kučerová, G. Pisani, M. Raysse, M. Ikeda, H. Akiyama, N. Plíšková, J. Hilmar, V. Popovič, P. Binder, E. Ovčáček, J. Bartusz a ďalší. Výstava o výstave nemá charakter rekonštrukcie, je znovuobjavením dávno zabudnutého a upozorňuje na ambíciu (minulú i dnešnú) zbierať a vystavovať nielen slovenské či československé umenie, ale aj umenie mimo našich hraníc a orientovať sa na medzinárodnú spoluprácu v zmysle otvoreného, kritického modelu galérie globálneho veku.

chyba