Ako vzdelávať širokú verejnosť o škodlivosti elektroodpadu? Bombardovať ich videami, vraví zerowasterka

Sociálne siete sú bezpochyby významným komunikačným kanálom. Dokážete nimi zasiahnuť obrovské množstvo ľudí, musíte však vedieť, ako na to. Povrchné témy sa šíria rýchlosťou blesku, čo však, ak chcete vyslať informáciu o naozaj vážnej téme, ktorá však nemá tú správnu „sexi“ iskru? S touto otázkou sa borili iniciátori projektu „Kam s elektroodpadom - micro:bity“ z mimovládnej organizácie Živica a tak sa rozhodli osloviť známu popularizátorku eko tém Danku Moderdovskú, ktorá na sociálnych sieťach vystupuje pod nickom @zerowasterka.

30.05.2024 00:00
thumbnail DSC 8530, pr,, nepouzivat

„Elektroodpad je špecifická téma. Na komunikáciu nie je taká dynamická a zaujímavá, ako napríklad nákupy v bezobalovom obchode, alebo niečo o pomalej móde či eko kozmetike. Elektroodpad je niečo, čo si schovávame po šuplíkoch a neriešime. Veľa ľudí, nevie, čo s tým a akou neskutočnou záťažou je pre naše životné prostredie. Ako to celé komunikovať? Bombardovať ľudí takými videami, aké sme vytvorili so žiakmi. Jednoducho im ukázať a dať im tipy, čo napríklad robiť so starými baterkami, mobilmi a tabletmi, ako predlžovať ich životnosť a dokola informovať, čo elektroodpad obsahuje, ako vzniká a ako by nemal končiť. Práve dobre editované video s dobrou hudbou a jednoduchým textom dokáže viac, ako niekoľkostranové litánie plné technických slov,“ vraví Danka Moderdovská, ktorá sa v rámci tohto živičného projektu zameraného na študentov rozhodla naučiť deti, ako to robiť.

Aktuálny pilotný projekt „Kam s elektroodpadom – micro:bity“ vzdeláva na troch vybraných základných školách na strednom Slovensku žiakov o tom, aký elektroodpad produkujeme, a tiež ako tému uchopiť a posúvať ju ďalej.

thumbnail ZS SPOJOVA BB 48, pr,, nepouzivat

„Najlepší a momentálne najpríťažlivejší formát pre mladých je video. Zaujme viac, ako fotka alebo písaný text. Na workshope s deťmi sme preto hľadali formu, ako nakrúcať video tak, aby malo hlavu a pätu, výpovednú hodnotu a hlavne, aby ľudí zaujalo. Myslím, že spočiatku ich zarazilo, koľko teórie je za tým. Že si treba z hlavnej témy vyrobiť podtémy, vymyslieť scenár, napísať ho. Keď však prišiel čas na nakrúcanie, decká úplne ožili a urobili fantastické veci. Bez tej prípravy a dobrého scenára by to však nešlo. Sú úžasní. Potrebujú však vedenie, aby vedeli, čo a ako majú robiť,“ dodáva Danka Moderdovská.

Projekt sa zatiaľ pilotne realizuje na ZŠ Staré Hory, v škole Alma na Jilemnického ulici vo Zvolene a na ZŠ Spojová 14 v Banskej Bystrici. Spätná väzba od žiakov bola vynikajúca.

„Bavilo ma to, rada nakrúcam videá a naučila som sa viac o elektroodpade. Veľa sme sa pri tom nasmiali, chcela by som túto prácu robiť častejšie,“ uviedla žiačka 8. ročníka.

„Bavilo ma, že som sa niečo nové naučila a že sme všetci spolu spolupracovali a spravili sme super video,“ dodala ďalšia účastníčka, takisto ôsmačka.

thumbnail image2, pr,, nepouzivat

Elektroodpad je veľká téma, o ktorej sa stále v našej spoločnosti nehovorí dostatočne. Nielenže je toxický, ale získavanie mnohých súčiastok do elektrických zariadení a spotrebičov je často sprevádzané neetickým správaním, devastovaním krajiny a ničením ľudských životov, vrátane detských. Mimovládna organizácia Živica dlhodobo vzdeláva učiteľky a učiteľov aj žiakov o tejto téme. Tento raz na to ide formou, ktorá je deťom najbližšia.

„Dnešné deti sú síce technicky zdatné a vedia nakrútiť video aj samy. Mnohí žiaci majú už svoje vlastné youtube kanály, alebo profily na Tiktoku. Väčšinou sú to však okopírované veci, alebo teraz veľmi moderný lipsync (otváranie úst do pesničky, ako by to spievali oni). Čo som postrehla, že im chýba, je práve vlastná idea, vlastné spracovanie témy, natáčanie a spájanie vlastných záberov, komunikácia nejakej myšlienky, vtipu alebo protagonistu samotného. Je to síce ťažšie, ako kopírovanie, ale pre ich kreatívne myslenie a prezentovanie sa do budúcnosti, myslím, že veľmi dôležité. A to sa ich snažíme naučiť v rámci tohto projektu,“ uzatvára Danka Moderdovská.

logo 22, pr, nepouzivat
chyba