New York má slávnu Carnegie Hall, Londýn prestížnu Royal Albert Hall, Viedeň zasa Wiener Stadthalle, Praha obľúbenú Lucernu. No Bratislava – naše hlavné mesto – nemá kultúrno-spoločenskú sálu, ktorou by sa mohlo pýšiť a v ktorej by umelci túžili koncertovať či vystupovať.
„Je to problém, že nám chýba kultúrno-spoločenský komplex, kde by nebola iba jedna sála, ale viac sál a kde by sa ľudia prirodzene stretávali, nie iba za účelom koncertu. V minulosti bolo niečím takým PKO – v jednej sále sa mohla konať stužková, v druhej koncert, hore divadelné predstavenie, a tak sa tu mohli stretávať ľudia z rôznych oblastí. Mne tu chýba takýto priestor. Sú tu iba jednosálové priestory, neraz určené pre inú oblasť (napr. šport), kam prídete a po skončení odchádzate, lebo čo by ste tam robili? Bez veľkoryso riešeného kultúrno-spoločenského priestoru je Bratislava ochudobnená o to, aby zahraniční či aj domáci interpreti predviedli, čo je v ich možnostiach a predstavili sa tak, ako ich ľudia doteraz nezažili,“ hovorí hudobný expert Juraj Čurný.
Kam na koncerty v Bratislave?
Hlavné mesto Slovenska akútne potrebuje takýto inšpiratívny priestor pre živú kultúru. Naliehavosť problému umocňujú aj rastúce, najmä technologické a priestorové, nároky ako umelcov, tak aj návštevníkov. Podľa toho, či ideme na koncert do klubu, na štadión či do koncertnej sály očakávame aj intenzitu a typ zážitku, s ktorým odídeme. V Bratislave je aktívna klubová scéna. Na podujatia s kapacitou väčšou ako 1200 miest sa však využívajú priestory určené na šport, ktoré majú svoje limity a nespĺňajú štandardné požiadavky eventových a koncertných produkcií.
„V Bratislave nie sú koncertné sály, sú tu kluby, ktoré majú svojskú atmosféru, imidž a kde sa hráva určitá produkcia. Mne tu však chýba koncertná sála, ako má napríklad Slovenská filharmónia, čo je nádherný, špičkový priestor, kam už idete slávnostne naladení, čiže nie je to pre vás iba taká obyčajná udalosť, ale idete na niečo, čo sa vymyká z bežného života aj v rámci kultúrnych zážitkov. To mi tu chýba. Klub je niečo iné ako koncertná sála. Tá by mala mať aspoň tých 2–3 000 miest, ale koncertná sála takéhoto rangu v Bratislave v súčasnosti nie je,“ konštatuje Juraj Čurný.
Nová sála vyrastie na Trnavskom mýte
Dočkať by sa Bratislava mala v podobe Nového Istropolisu, ktorý nahradí dnešný Dom odborov. Ten už pre celkovú opotrebovanosť a technickú zastaralosť umelci aj produkčné agentúry opustili. Medzi najčastejšie zdôvodnenie patrili nedostatočná prémiovosť sál a zázemia pre klienta aj účinkujúceho, a hlavne priestory technicky a dispozične nevyhovujúce prísnym súčasným nárokom. Svedčí o tom aj ich využiteľnosť, ktorá bola pod 10% ročne ešte pred vypuknutím pandémie. Aj nároky fanúšikov a návštevníkov sú dnes iné a ľudia chcú viac personalizovaných zážitkov. Rovnakú rozmanitosť, akú majú na výber vo všetkom od jedla až po zábavu na požiadanie, očakávajú aj od podujatí a koncertov.
Nový Istropolis od začiatku počíta s tým, že srdcom novej štvrte bude moderná, multifunkčná a plne flexibilná sála s kapacitou 3000 miest na sedenie a 5000 miest v kombinácii sedenie/státie. Okrem koncertov sa v nej budú môcť konať paralelne aj iné podujatia a kongresy. To však jej výnimočnosť a kvalitu priestoru pre koncertné vyžitie nijako nezníži. Investor Immocap si za týmto účelom prizval okrem svetoznámych architektonických štúdií KCAP a Cityförster aj rešpektované expertné štúdio Charcoalblue, ktoré sa špecializuje práve na koncertné sály a prišlo s unikátnou možnosťou delenia hlavnej sály na 2–3 menšie priestory. Po viac ako štvorročných prípravách si prvé podujatia v novej, multifunkčnej sále budú môcť Bratislavčania užiť už o 4 roky.